کد خبر : 67881
تاریخ انتشار : شنبه 26 مارس 2016 - 9:42
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای آشنایی با سد ستارخان اهر و جاذبه‌های گردشگری بسته هستند

آشنایی با سد ستارخان اهر و جاذبه‌های گردشگری

آشنایی با سد ستارخان اهر و جاذبه‌های گردشگری

اهروصال: شهرستان اهر دارای تاریخ کهن و جاذبه‌های گردشگری بسیاری بوده که ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به سد ستارخان اشاره کرد.

به گزارش اهروصال، به دلیل شرایط آب و هوایی دلپذیر سد ستارخان در فصول مختلف ازجمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان اهر به شمار می‌رود و در طی سال‌های گذشته نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهر با همکاری سایر مسئولین ذی‌ربط با ایجاد کمپ گردشگری زمینه سفر گردشگران و مسافران را در روزهایی همچون تعطیلات نوروزی را فراهم کرده اند.

سد ستارخان اهر نام سدی است خاکی که بر رودخانه اهرچای در ۱۵ کیلومتری غرب شهر اهر  در جاده اهر – ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرارگرفته‌ است و در ادامه مسیر خود به رودخانه قره‏ سو می‌پیوندد.

رودخانه قره‌سو نیز به رودخانه ارس و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. با احداث سد ستارخان ضمن کنترل و تنظیم جریان‌های سطحی رودخانه اهر، آب موردنیاز بخشی از اراضی کشاورزی پایین‌دست سد و آب شهر شهرستان اهر تأمین می‌گردد.

مشخصات سد ستارخان اهر:

سد ستارخان از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی، به ارتفاع ۷۵ متر از روی سنگ‌بستر می‌باشد که در  سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسیده است طول تاج آن ۳۵۰ متر و عرض تاج و خاک‌ریزی در کف به ترتیب ۱۱ متر و ۴۸۰ متر می‌باشد. حجم کل بدنه سد ۶/۲ میلیون مترمکعب و حجم کل خاک‌برداری‌ها و سنگ برداری‌ها ۳/۱ میلیون مترمکعب است. هسته رسی پس از برداشت آبرفت به عمق حدود ۱۷ متر بر روی سنگ‌بستر مناسب قرارگرفته است. حجم مخزن در تراز نرمال ۱۳۵ میلیون مترمکعب، حجم مفید آن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیم‌شده در حدود ۹۰میلیون مترمکعب می‌باشد

مهم‌ترین آبزیان این سد ماهیانی همچون ماهی سفید رودخانه‌ای، کفال، کپور، زردپر، ساس و آبزیان دیگری مثل نوعی خرچنگ و میگو  بودند که ماهی سوف نیز در سال ۱۳۸۲ به این جمع اضافه گردید.

هدف از رهاسازی ماهی سوف در این سد از بین بردن ماهیانی بود که به انگل لیگولا مبتلا شده بودند که این انگل توسط پرندگان مهاجر به اینجا منتقل‌شده بود. در حال حاضر ماهی سوف تنها وارث این سد شده و  ماهیان دیگر خیلی بندرت مشاهده می‌گردند علاوه  بر ماهیان این سد زیستگاه پرندگان مختلفی نیز می‌باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.