کد خبر : 970
تاریخ انتشار : شنبه 10 ژانویه 2015 - 10:26
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پنجمین جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر برگزار شد بسته هستند

پنجمین جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر برگزار شد

پنجمین جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر برگزار شد

به گزارش اهروصال، امام جمعه شهرستان اهر، ضمن تبریک هفته وحدت، جمهوری اسلامی را منادی وحدت در جهان دانسته و مهمترین عامل تفرقه در جوامع اسلامی را عمل ننمودن به دستورات قرآن کریم دانست. آیت اله حاجی زاده، گفت: کتاب در میان دانشمندان و عالمان اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در برخی موارد، آنان با

به گزارش اهروصال، امام جمعه شهرستان اهر، ضمن تبریک هفته وحدت، جمهوری اسلامی را منادی وحدت در جهان دانسته و مهمترین عامل تفرقه در جوامع اسلامی را عمل ننمودن به دستورات قرآن کریم دانست.

Aharvesal93101700019

آیت اله حاجی زاده، گفت: کتاب در میان دانشمندان و عالمان اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در برخی موارد، آنان با زحمت بسیار کتب ارزشمند و قدیمی اسلامی را تهیه و حفظ نموده اند.

وی، تالیف و حفظ کتب ارزشمند را کاری بسیار سخت و پر زحمت دانسته و اظهارد داشت: علمای اسلامی با علاقه و تحمل مشقات فراوان این کار را انجام داده اند و در سایه تلاش و زحمت عالمانی نظیر آیت ا… مرعشی نجفی، کتابخانه های غنی در کشور بوجود آمده است که کتابخانه آیت ا… مرعشی نجفی در شهر مقدس قم در کنار کتابخانه های ملک و مجلس شورای اسلامی تهران از جمله غنی ترین کتابخانه های ایران می باشند.

امام جمعه اهر ایجاد انگیزه کتابخوانی در جامعه را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: باید با ایجاد انگیزه در میان مردم، میزان کتابخوانی در منطقه و شهر را افزایش داد، بطوریکه جامعه دیگر با مطالعه بیگانه نبوده و نهضت مطالعه همگانی اتفاق افتد؛ چرا که همه مسائل به بحث تعلیم و تعلم و کتاب مربوط می شود.

آیت اله حاجی زاده ایجاد سامانه معرفی کتاب، معرفی کتاب در اماکن عمومی و حتی تریبون های مساجد و نماز جمعه و …، دسترس پذیر نمودن کتابخانه ها با راه اندازی و فعال نمودن کتابخانه های مراکز و کانون های فرهنگی مانند مساجد، فعال سازی منابع کتابخانه ای مدارس شهرستان، جذاب نمودن فضای مطالعاتی کتابخانه ها و تنوع منابع مطالعاتی را از جمله راههای ایجاد انگیزه کتابخوانی در جامعه ذکر کرد

 

Aharvesal93101700018.

سید محمد عابدی فرماندار اهر با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان داشت: اهمیت کتاب و کتابخوانی در تاریخ بشر آشکار و هویدا بوده و کتاب در شکل گیری تمدن های بشری و در فرهنگ سازی جوامع نقش و جایگاه خاصی داشته و دارد.

رئیس کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان خاطر نشان کرد: در حال حاضر به لحاظ تغییراتی که در اینترنت و دنیای مجازی بوجود آمده است، اهمیت کتاب و کتابخوانی افزایش یافته است و جامعه ما از لحاظ پرداخت به کتاب و کتابخوانی در مرحله گذار قرار گرفته است و این مرحله باید طی شود تا بشر متوجه اهمیت کتاب و روی آوری به کتابخوانی باشد.

وی افزود: علیرغم پیشرفت هایی که در جهان بشریت صورت می گیرد و با در نظر گرفتن پیامدهای دنیای دیجیتال، خواندن و مطالعه کتاب بصورت مستقیم همچنان از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار می باشد و نقش و اهمیت مطالعه در تقویت روحیه انسان مورد تایید دانشمندان پزشکی و روانشناسی می‌باشد.

عابدی، تاثیر کتاب در مسائل فرهنگی جامعه را تاثیری مستقیم دانسته و افزود: ظهور و سقوط بسیاری از فرهنگ ها و تمدن های بشری توسط کتاب و خوانندگان کتاب ها اتفاق افتاده است، لذا انتشار و توزیع کتاب در فرهنگ جامعه و رفتارهای متقابل افراد در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و زمانی که بتوانیم به انتشار کتب فرهنگ ساز و تمدن ساز در جامعه اقدام نمائیم، یقینا در مراودات اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی افراد تاثیرگذار خواهیم بود.

وی گفت: با در نظر گرفتن تمامی موارد مطرح در زمینه کتاب و کتابخوانی، تلاش همه فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی باید معطوف نمودن ذهن و افکار مردم و جوانان به امر کتاب و کتابخوانی و به تبع آن ارتقاء آگاهی‌های دینی مردم برای جلوگیری از انحراف در جامعه باشد

 

Aharvesal93101700016.

رحمانی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان اهر ضمن ارائه گزارشی از وضعیت و عملکرد کتابخانه‌های اهر در نه ماهه سپری شده سال ۹۳، یکی از مهم ترین شاخصه های توسعه یافتگی کشورها را وضعیت کتابخانه های آن مملکت عنوان کرده و گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار، الزاماتی وجود دارد که مهم ترین آن وجود یک نظام اطلاع رسانی کارآمد و گسترده در جامعه به منظور فراهم نمودن اطلاعات لازم برای هر یک از مقولات سیاسی، اقتصادی، تولیدی، فرهنگی و غیره است و این نظام اطلاع رسانی نمی‌تواند چیزی جز کتابخانه باشد.

دبیر کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان، در ادامه با ذکر چند سوال در مورد امکان برخورداری عادلانه مردم و شهروندان از کتابخانه های عمومی به کمبود سرانه فضای کتابخانه ای موجود در شهرستان اشاره کرده و خواستار ایجاد یک کتابخانه مرکزی در شهر اهر شد. 

 

Aharvesal93101700013

مهدی زارعی ‌سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر کتاب را اساسی ترین کالای فرهنگی خواند و توجه به آن را موجب ارتقاء سطح فرهنگی جامعه دانست

وی با اشاره به  فضای فیزیکی کتابخانه های شهرستان افزود: با توجه به میزان مراجعه و درخواست مردم شهرستان برای استفاده از فضای کتابخانه ای، فضا و امکانات موجود، مطلوب و قابل قبول برای شهر اهر نمی باشد؛ بنابراین بنده هم با نظر رحمانی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان اهر موافقم و نیاز به احداث و ایجاد یک کتابخانه مرکزی که مرکز ثقل کتابخانه های ارسباران و منطقه باشد، به شدت احساس می شود.

زارعی پیشنهاد کرد: با هماهنگی اداره کتابخانه های شهرستان اهر، اعضای کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان و انجمن کتابخانه های عمومی اهر از کتابخانه مرکزی تبریز بازدید نمایند.

پیشنهاد ایجاد یک بانک اطلاعاتی از منابع کتابی شهرستان و همچنین ایجاد مکانی برای تحقیق و پژوهش محققین و شهروندان به منظور راحتی پزوهشگران و دانشجویان و … از جمله مواردی بود که توسط شیخ لو، نماینده دانشکده کشاورزی در این جلسه مطرح شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.