کد خبر : 89968
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 سپتامبر 2016 - 15:41
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بها دادن به جوانان باعث غفلت از بزرگان تئاتر نشود/ حضور کم رنگ شهرستانها در جشنواره بیست و هشتم بسته هستند

بها دادن به جوانان باعث غفلت از بزرگان تئاتر نشود/ حضور کم رنگ شهرستانها در جشنواره بیست و هشتم

بها دادن به جوانان باعث غفلت از بزرگان تئاتر نشود/ حضور کم رنگ شهرستانها در جشنواره بیست و هشتم

کارگردان و بازیگر جوان تئاتر شهرستان اهر با تاکید بر اینکه، بها دادن به جوانان نکته بارز جشنواره بیست و هشتم استان آذربایجان شرقی بود بود، گفت: این قدم مثبت نباید به بهای غفلت از بزرگان تئاتر تمام شود.

به گزارش اهروصال، معین جعفری، کارگردان نمایش «سیزده صفر پنج» در گفتگو با فارس: نکته بارزی که در این جشنواره به چشم می خورد بها دادن به جوانان بود که بسیار ارزشمند است اما نباید به قدری پررنگ شود که از تجربیات بزرگان و دیدن آثار اساتید بی بهره بمانیم و گاهی در حالت شدیدتر و درصورت تکرار این جشنواره ها نیز به جشنواره ای دانشجویی و دورهمی جوانان تبدیل شود.

این هنرمند جوان تئاتر شهرستان اهر، گفت: یکی از مواردی که برای من مهم بود حضور کم رنگ هنرمندان شهرستان است که متاسفانه حتی نیمی از شرکت کنندگان را هم تشکیل نمی داد، وقتی جشنواره تئاتر استانی ۲۸ دوره برگزار شده باید آثار بیشتری در شهرستانها گذاشته و باعث پیشرفت هنر آنها نیز شده باشد، به نظر من باید دلیل حضور کم شهرستانها بیشتر پرداخته و بررسی شود.

وی با بیان اینکه تنها دلیل اجرای این نمایش احترام به تماشاگر و زحمات اعضای گروهم بود، گفت: نمایش ما کار پلاتو بود، که متاسفانه به خاطر موقعیت تئاتر شهر، تعداد سالنها و برنامه اجراها مجبور شدیم در تالار اصلی اجرا کنیم، ابتدا قصد انصراف از جشنواره را داشتم اما به خاطر تلاشها و علاقه اعضای گروه و اینکه جشنواره فرصت مناسبی برای معرفی استعدادهای برتر تئاتر شهرستان در منطقه است به اجرا در شرایط حاضر رضایت دادم.

معین جعفری، اظهار داشت: موضوع نمایش «سیزده صفر پنج» داستانی روایی بود که پیش از این نیز در جشنواره ارسباران جایزه اول کارگردانی و طراحی و همچنین نویسندگی برتر را کسب کرده بود و با دعوت انجمن هنرهای نمایشی برای حضور در جشنواره استانی شرکت کردیم اما پاره ای مشکلات پیش آمد که به زعم تلاش دوستان کارمان مورد پسند خودم نبود.

وی اضافه کرد: تلاش کردم نمایش را با اجرای صحنه ای پیش ببرم اما مخاطبان ما هم متوجه شدند که این اثر برای اجرای پلاتو طراحی، نوشته و کارگردانی شده بود.

جعفری در رابطه با دلیل اجرای نمایش «سیزده صفر پنج» گفت: من ۱۵ روز قبل خدمت سربازی را تمام کردم، زمان تصادف ۱۳ نفر سربازان نیروی زمینی ارتش در جاده نی ریز، من در سرباز بودم، احساس نزدیکی که به این عزیزان داشتم باعث شد دست به قلم برده و برای ادای دین نمایشنامه ای بر این واقعه بنویسم، که خوشبختانه کاری موفق هم بود.

کارگردان نمایش «سیزده صفر پنج» افزود: این نمایش ۱۳ سرباز دوره آموزشی پادگان ۰۵ کرمان را به شکل ۱۳ ماهی به تصویر می کشد از زمانیکه به خدمت سربازی اعزام شده، دوره آموزشی را گذرانده، رمضان سختی را سپری کرده و در امید مرخصی و بازگشت به خانه اند و به روی دیگر سکه اشاره می کند که چه اتفاقی منجر به تصادف و فوت این جوانان شد.

معین جعفری ادامه داد: نمایش با پرداختن به زندگی راننده ۷۰ ساله اتوبوس حامل سربازان کرمان، بیماری همسرش، مشکل تهیه جهیزیه دختر نامزدش، به این مساله می پردازد که چرا باید جان ۱۳ نفر جوانی که برای خدمت به سرزمین و مردم خویش می روند انقدر بی ارزش انگاشته شود که با راننده ای که کهولت سن دارد و کاری سخت و زیان آور انجام می دهد راهی جاده شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.