کد خبر : 7091
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 17 فوریه 2015 - 17:45
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کاهش ۳۷ درصدی آب نسبت به دراز مدت در رودخانه اهر چای بسته هستند

کاهش ۳۷ درصدی آب نسبت به دراز مدت در رودخانه اهر چای

کاهش ۳۷ درصدی آب نسبت به دراز مدت در رودخانه اهر چای

به گزارش اهروصال، غلامرضا هاشمی روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به روند نزولی تراز آب های زیرزمینی استان در دراز مدت افزود: بیشترین کاهش سالانه حجم ذخیره متعلق به دشت های مرند، شبستر، صوفیان و تسوج و دامنه های شمالی سهند به ترتیب با ۴۸ و ۱۶ ، ۷۳ و ۱۱ ،

به گزارش اهروصال، غلامرضا هاشمی روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به روند نزولی تراز آب های زیرزمینی استان در دراز مدت افزود: بیشترین کاهش سالانه حجم ذخیره متعلق به دشت های مرند، شبستر، صوفیان و تسوج و دامنه های شمالی سهند به ترتیب با ۴۸ و ۱۶ ، ۷۳ و ۱۱ ، ۷۴ و ۶ و ۶۳ و ۴ دهم میلیون مترمکعب است.


وی افزود: بررسی تغییرات تراز آب زیرزمینی دشت های استان در سه دهه گذشته نشان می دهد که در اکثر سال های آبی، میزان تخلیه بیش از تغذیه بوده است و روند عمومی تعییرات متوسط تراز آب زیرزمینی حالت نزولی دارد.


هاشمی گفت: در دوره آماری دراز مدت ۱۱ تا ۳۳ سال، متوسط سالانه تغییرات تراز آب زیرزمینی به جز دشت شیرامین در بقیه دشت های استان منفی است و متوسط افت سالانه از منفی یک سانتیمتر در دشت ملکان تا منفی ۷۵ سانتیمتر در دشت تسوج متغیر است.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: بارش تجمعی استان از اول سال آبی تاکنون ۲۰۷ میلیمتر و میانگین دراز مدت مشابه آن ۱۲۰ میلیمتر است که نسبت به دراز مدت ۷۲ درصد افزایش نشان می دهد.


هاشمی افزود: با وجود افزایش ۷۲ درصدی بارش در سطح استان، میزان جریان در رودخانه های شاخص آذربایجان شرقی همچون صوفی چای، اهر چای، آجی چای، شهر چای میانه و نهند چای به میزان ۳۷ درصد نسبت به دراز مدت کاهش یافته که علت آن کاهش رطوبتی خاک به علت کاهش نزولات جوی، افزایش دما و تبخیر، افزایش برداشت ها و مصارف کشاورزی به ویژه در فصل پاییز است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی درباره اقدامات حفاظتی صورت گرفته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی، ۴۲۱ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و صاحبان ۳۳۸ چاه غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی شدند.


هاشمی با اشاره به ضرورت احیاء دریاچه ارومیه افزود: در این چارچوب بازگشایی و لایروبی رودخانه آجی چای توسط این شرکت در دست اجراست و این شرکت نسبت به شروع عملیات اجرایی در سه بازه اقدام کرده است.


وی گفت: در برنامه کاری این طرح روزانه در هر بازه ۱۲۰متر و هر ماه به طور متوسط ۱۰ کیلومتر برای کل طرح پیشرفت در نظر گرفته شد.

انتهای پیام//

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.