کد خبر : 59656
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 5 ژانویه 2016 - 16:40
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سیاست سرکوب نشان داد که تا چه حد حاکمیت عربستان در معرض خطر قرار دارد/ اعدام‌های اخیر نماد تزلزل حاکمیت آل سعود است بسته هستند

سیاست سرکوب نشان داد که تا چه حد حاکمیت عربستان در معرض خطر قرار دارد/ اعدام‌های اخیر نماد تزلزل حاکمیت آل سعود است

سیاست سرکوب نشان داد که تا چه حد حاکمیت عربستان در معرض خطر قرار دارد/ اعدام‌های اخیر نماد تزلزل حاکمیت آل سعود است

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه» در گزارشی با توجه به اعدام‌های گسترده اخیر در عربستان به شدت رویکردهای این کشور را مورد انتقاد قرار داد و این اقدامات را نمادی از تزلزل در حاکمیت این کشور ارزیابی کرد. «راینر هرمان» نویسنده این گزارش، عنوان «ترس بزرگ خاندان آل‌سعود» را برای

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه» در گزارشی با توجه به اعدام‌های گسترده اخیر در عربستان به شدت رویکردهای این کشور را مورد انتقاد قرار داد و این اقدامات را نمادی از تزلزل در حاکمیت این کشور ارزیابی کرد.

«راینر هرمان» نویسنده این گزارش، عنوان «ترس بزرگ خاندان آل‌سعود» را برای مطلب خود انتخاب کرده است و نوشت که عربستان با اعدام ۴۷ نفر، تروریسم و اعتراض را همتراز هم قرار داد. خاندان سلطنتی به سیاست سرکوب باز می‌گردد و روشن شده است که چقدر حاکمیت آنها در کشور در معرض خطر قرار دارد.

در این گزارش آمده است: «شیوه متداول اعدام در عربستان، گردن زدن است. به همین دلیل پایگاه اینترنتی آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر انقلاب ایران در اعتراض به اعدام شیخ «باقر النمر» روحانی برجسته شیعه، چنین اقدامی را با عملکرد «جان جهادی» مقایسه می‌کند و تصویری از این عضو داعش را در کنار یکی از جلادان سعودی که صورتش پوشیده شده است، منتشر می‌کند.  پاسخی که عربستان به این موضوع می‌دهد این است که تفاوت این اقدامات این است که داعش این اقدامات را به رای خود انجام می‌دهد اما عربستان چنین مجازاتی را برای جرم‌های سنگین روا می‌داند. البته عربستان می‌گوید که افرادی که به تازگی اعدام شده‌اند یا به علت عضویت در گروه‌های تروریستی کشته شدند و یا اینکه متهم به اقدامات جنایی بودن اما هیچ توضیحی داده نمی‌شود که  هر کس به چه روشی اعدام شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: «در میان افرادی که به تازگی اعدام شدند، ۴ نفر شیعه هم به دلیل شرکت در تظاهرات‌ در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به چشم می‌خورند. علاوه بر شیخ نمر، ۳ نفر دیگر نوجوان هستند.دادگاه شریعت اعتراض‌ این افراد را مستحق مجازات مرگ دانسته است. این در شرایطی است که برخی از این افراد در حالی که دست‌هایشان بسته بود به دار آویخته و برای عبرت دیگران در معرض دید عموم گذاشته‌ شدند.»

«در  سال ۲۰۱۴ شمار اعدامی‌های عربستان ۹۰ نفر اعلام شده است و این رقم در سال جاری در عربستان به ۱۵۷ نفر رسید. این در حالی است که فقط در نخستین روزهای سال ۲۰۱۶ ، ۴۷ نفر در عربستان اعدام شدند.آخرین‌ بار در نهم ژانویه ۱۹۸۰ بود که عربستان مرتکب چنین اعدام‌های گسترده‌ای شد. مقایسه این موارد نشان می‌دهد که خانواده سلطنتی عربستان تا چه حد عملکرد خطرناکی دارد.»

فرانکفورترآلگماینه نوشت: «اعدام‌های جدید هشداری برای شیعه و سنی است تا خاندان سعودی را چه به صورت مسالمت‌آمیز و چه در قالب عملیات‌های انتحاری زیر سوال نبرند. بنابر اطلاعاتی که از خارج از عربستان به دست رسیده، شیخ نمر تروریست نبود. او تنها نمادی از شیعیان عربستان و به خصوص جوانان شیعه محسوب می‌شد و هرگز فراخوانی برای اقدام نظامی نداده بود. اما خاری در جسم سران سعودی محسوب می‌شد.»

 انتهای‌پیام/م

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.