کد خبر : 58756
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 دسامبر 2015 - 14:34
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای فتنه ۸۸ آرایشی از توهم زدگان و ساده‌لوحان برخی از جناح‌ها بود بسته هستند

فتنه ۸۸ آرایشی از توهم زدگان و ساده‌لوحان برخی از جناح‌ها بود

فتنه ۸۸ آرایشی از توهم زدگان و ساده‌لوحان برخی از جناح‌ها بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم ممی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اهروصال، اظهار داشت: آثار فتنه چه در محیط داخلی و چه در محیط خارجی کاملاً قابل‌شناسایی است. این موضوع که فتنه ۸۸ را از حیث کارکردها و پیامدهایش خاتمه یافته تلقی کنیم، به نظر ساده‌لوحانه خواهد بود. بازخوانی تهدیدات و فتنه‌های کم شدت و پر شدت سی‌وچهارساله

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم ممی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اهروصال، اظهار داشت: آثار فتنه چه در محیط داخلی و چه در محیط خارجی کاملاً قابل‌شناسایی است. این موضوع که فتنه ۸۸ را از حیث کارکردها و پیامدهایش خاتمه یافته تلقی کنیم، به نظر ساده‌لوحانه خواهد بود. بازخوانی تهدیدات و فتنه‌های کم شدت و پر شدت سی‌وچهارساله اخیر در ایران، بر ضرورت هوشیاری و واقع‌بینی در این زمینه تأکید دارد. تضمینی وجود ندارد که عناصر و بازیگران فتنه‌های گذشته، با مختصات و آرایشی جدید در آینده، بازگشت نکنند. همان‌گونه که فتنه ۸۸، آرایشی از ضد انقلابیون دهه اول، ملی‌گراها، ملی مذهبی‌ها، منافقین قدیم و جدید و بخش افراطیون، توهم زدگان و ساده‌لوحان جناح دوم خرداد را در خود داشت. بااین‌حال به نظر می‌رسد، تنها راه در امان ماندن از فتنه‌ها و یا کاهش هزینه‌ها و آسیب‌ها، هوشیار، بصیرت نافذ انقلابی و عبرت‌آموزی از رویدادهای گذشته است. چنانچه امام خامنه‌ای (مدظله) در اواخر سال ۱۳۸۹ در تحلیل فتنه ۸۸ فرموده بودند که :«اگر قبول داریم که جبهه‌ی دشمن برای کشور ما و انقلاب ما برنامه‌ریزی بلندمدت دارد. پس ما هم باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم… همین حوادثی هم که گاهی می‌بینید در کشور اتفاق می‌افتد که دست بیگانه در آن نمایان است، چیزهای دفعتاً به وجود آمده نیست، خلق‌الساعه نیست؛ این‌ها هم برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت بوده است.»

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه اهر ادامه داد: پیروز انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ را باید سرآغاز یک تغییر و تحول اساسی در وضعیت و روند تحولات سیاسی در نظام بین‌الملل دانست. پدیده‌ای که رژیم‌های سیاسی بشری موجود و مدعی حاکم بر نظام بین‌الملل را به چالش کشید. این پدیده، راه سوم و مدلی جدید را عرضه نمود و با فطرت الهی و پاک انسان، منطق رفتاری و غایت خلقت بشری سازگار است که همان مردم‌سالاری دینی است. درعین‌حال با مختصات مادی گرایانه و انسان‌محوری رژیم‌های بشری ناسازگار و در تعارض بوده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: راز اصلی مناقشات و کشمکش‌های موجود بین آن‌ها را نیز باید در همین خصوصیت جستجو نمود. اکنون سی‌وچهار سال است که ملت بزرگ ایران در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی شکوهمند خود و پیمودن فرآیند تکاملی آن، محکم و استوار ایستاده است و برای ارتقای نظام “مردم‌سالاری دینی” خود با حفظ همه مبانی و مختصات اصیل آن می‌کوشد. درواقع، با نگاهی به این دوران سخت و گاها پرالتهاب، باید گفت که تجربه مردم‌سالاری دینی در ایران، محصول عبور عزت مندانه و افتخارآمیز از چالش‌ها و تهدیدات عدیده سخت، نیمه سخت و نرمی است که بیش از سه دهه با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وی افزود: البته باید اذعان نمود که هرکدام از آن‌ها، به نسبت سطح و عمقی که داشتند، آسیب‌هایی را به‌نظام و مردم وارد کردند و هزینه‌هایی را نیز تحمیل نمودند. برخی آسیب‌ها و هزینه‌ها، دامنه‌ای محدود داشته و برخی نیز آثار و پیامدهای درازمدتی برجای گذاشتند که در تهدیدات و فتنه‌های بعدی ایفای نقش کرده و به‌نوعی تأثیرگذار بودند.

ممی زاده تصریح کرد: اینکه گفته‌اند؛ گذشته چراغ راه آینده است، توصیه‌ای حکیمانه با نگرشی واقع‌بینانه به پدیده‌ها است برای کسانی که آموزه‌های آن را مدنظر قرار دهند و از عبرت‌های آن پند بگیرند. بر این اساس، بررسی آثار و پیامدها، به خاطر آموزه‌ها و عبرت‌هایی که پیش روی ما قرار می‌دهد، بسیار حائز اهمیت هستند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه اهر در پایان خاطرنشان کرد: از میان آسیب‌ها، چالش‌ها و تهدیدات سی‌وچندساله گذشته، فتنه ۸۸، از حیث ماهیت، ابعاد، گستره و عمق، عناصر و بازیگران، شیوه‌ها و ابزار، آثار و پیامدها، منحصربه‌فرد بوده است، فتنه ۸۸ آزمونی بزرگ برای ملت ایران بود که درس‌ها و عبرت‌های زیادی را آموخت در کنار فواید و آثار مثبتی که به دنبال داشت، تبعات و پیامدهای منفی نیز بر جای گذاشت و هزینه‌های بسیاری را تحمیل کرد که برخی از آن‌ها جبران‌ناپذیر هستند. اعمال مجرمانه‌ای از سوی برخی عناصر که خود را متعلق به انقلاب و نظام می‌پنداشتند، اتفاق افتاد که در محکمه عدالت قابل‌بخشش نیست. بازخوانی هرکدام می‌تواند برای اهل بصیرت عبرت‌آموز باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.