کد خبر : 58150
تاریخ انتشار : جمعه 25 دسامبر 2015 - 18:05
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای «سوابق روشن علمی» یا «شرکت در امتحان» دو راه دریافت تأییدیه اجتهاد/ آزمون کتبی جدید به زودی بسته هستند

«سوابق روشن علمی» یا «شرکت در امتحان» دو راه دریافت تأییدیه اجتهاد/ آزمون کتبی جدید به زودی

«سوابق روشن علمی» یا «شرکت در امتحان» دو راه دریافت تأییدیه اجتهاد/ آزمون کتبی جدید به زودی

به گزارش اهروصال یک منبع آگاه در شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفت:‌ شورای نگهبان در تأیید اجتهاد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان دو شرط احراز یا امتحان را با جدیت اجرا می‌کند. وی تصریح کرد: فقهای شورای نگهبان معتقدند که داوطلبان خبرگان یا باید بنا به سوابق روشن علمی یا شرکت

به گزارش اهروصال یک منبع آگاه در شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفت:‌ شورای نگهبان در تأیید اجتهاد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان دو شرط احراز یا امتحان را با جدیت اجرا می‌کند.

وی تصریح کرد: فقهای شورای نگهبان معتقدند که داوطلبان خبرگان یا باید بنا به سوابق روشن علمی یا شرکت در امتحان، تأییدیه اجتهاد دریافت کنند.

این منبع تصریح کرد:‌ شورای نگهبان تاکنون یک امتحان کتبی و متعاقب آن آزمون شفاهی‌ای نیز برگزار کرده و  در روزهای آینده، آزمون مجددی برگزار خواهد کرد.

وی در پایان گفت:‌ اگر داوطلبی نتواند مکتوبات اجتهادی از فعالیت‌های علمی‌اش را ارائه کند، حتماً می‌بایست در آزمون کتبی حاضر گردد.

 آزمون کتبی جدید به‌زودی

در همین سیامک ره پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره نحوه احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری، اظهار داشت: همه شرایط داوطلبان خبرگان رهبری توسط فقهای شورای نگهبان باید احراز شود.

وی بابیان اینکه داشتن «اجتهاد» شرط احراز صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری است، گفت: این موضوع جزء اختیارات فقهای شورای نگهبان است که از چه طریقی صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری را احراز کند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره روال احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری تصریح کرد: به‌طورمعمول روال این بوده که از طریق آزمون کتبی «اجتهاد» کاندیداهای خبرگان رهبری احراز شود، ولی ممکن است داوطلبانی به‌واسطه محرز بودن شرط اجتهادشان به دلیل سوابق علمی که دارند، دیگر نیازی به شرکت در آزمون کتبی نداشته باشند.

ره پیک همچنین تأکید کرد: داوطلبان خبرگان رهبری بعد از شرکت در آزمون کتبی، در آزمون شفاهی نیز باید حضور یابند. اصل بر این است که داوطلبان خبرگان رهبری در آزمون کتبی شرکت کنند مگر کاندیداهایی که «اجتهادشان» محرز باشد که در این صورت دیگر نیازی به شرکت آنان در هیچ آزمونی (اعم از کتبی یا شفاهی) نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری، ساعت ۲۴ روزچهارشنبه دوم دیماه به پایان رسید لذا مقدمات برگزاری آزمون کتبی و دیگر شرایط احراز صلاحیت داوطلبان در حال آماده شدن است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان قبلاً (پیش از آغاز ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری) یک آزمون کتبی برای داوطلبانی که تمایل داشتند شرط علمی‌شان را قبل از ثبت‌نام احراز کنند، برگزار کرده بود که در آن آزمون عده‌ای قبول شدند وعده‌ای هم قبول نشدند، ظاهراً مانعی برای ثبت‌نام افرادی که در آزمون قبلی قبول نشدند، در انتخابات خبرگان رهبری وجود نداشته است اما اینکه آیا آنان می‌توانند در آزمون کتبی جدیدی که برگزار خواهد شد، شرکت کنند یا نه تشخیص این موضوع با فقهای شورای نگهبان است.

ره پیک در پایان عنوان کرد: طبق قانون، شورای نگهبان یک ماه بعد از پایان ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری فرصت دارد صلاحیت داوطلبان را احراز کند، در همین مهلت یک‌ماهه آزمون کتبی جدید و شفاهی برگزار و نتایج اعلام خواهد شد، برخی داوطلبان خبرگان رهبری هستند که در آزمون قبلی شرکت نکردند و در انتخابات ثبت‌نام کردند، این افراد در آزمون جدیدی که زمان آن متعاقباً اعلام می‌شود، شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/BKJ7SE
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.