کد خبر : 51812
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 نوامبر 2015 - 8:05
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کتاب‌های وارداتی برای فرهنگ اصیلی ایرانی یک فاجعه است بسته هستند

کتاب‌های وارداتی برای فرهنگ اصیلی ایرانی یک فاجعه است

کتاب‌های وارداتی برای فرهنگ اصیلی ایرانی یک فاجعه است

به گزارش اهروصال، نادر اسدی در جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر، با اشاره به اینکه برای نخستین بار در بین دانشگاه‌های آزاد آذربایجان شرقی تکنولوژی کتابخانه‌های دیجیتالی و الکترونیکی در دانشگاه آزاد اهر راه اندازی شده است، اظهار داشت: برای تحویل و یا دریافت کتاب نیاز به حضور فرد در کتابخانه الکترونیکی ندارد.

به گزارش اهروصال، نادر اسدی در جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر، با اشاره به اینکه برای نخستین بار در بین دانشگاه‌های آزاد آذربایجان شرقی تکنولوژی کتابخانه‌های دیجیتالی و الکترونیکی در دانشگاه آزاد اهر راه اندازی شده است، اظهار داشت: برای تحویل و یا دریافت کتاب نیاز به حضور فرد در کتابخانه الکترونیکی ندارد.

اسدی ادامه داد: برای هر یک از اعضای کتابخانه الکترونیکی اشتراک گذاری شده و می‌توانند از طریق تلفن همراه و کامپیوتر کتاب‌های مودنظر خود را سفارش داده و دانلود نمایند که این طرح به دلیل تحصیلی دانشجویان غیربومی ایجاد شده تا از تمامی کتاب‌های تخصصی و مجلات استفاده کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر تمرکز دانشگاه آزاد اهر برای ارائه خدمات در کتابخانه الکترونیکی را عاملی مؤثر جهت استفاده بهینه از کتاب دانست و بیان کرد: دانشگاه آزاد اهر با داشتن ۴۰۰ واحد مختلف به کتابخانه‌هایی در فضای مجازی نیاز دارد و بدون استفاده از نیروی انسانی اداره می‌شود.

وی بابیان اینکه کتابخانه الکترونیکی دانشگاه آزاد واحد اهر فعلاً ۳۰ هزار جلد کتاب در اختیار دارد، تصریح کرد: دانشگاه واحد اهر می‌تواند قراردادی با کتابخانه‌های عمومی اهر در جهت کتاب‌های تخصصی و گرایشی عقد کرده و در اختیار علاقمندان قرار دهد.

اسدی به کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد واحد اهر نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه دیجیتالی تمامی مقالات در قالب ژورنال‌های مختلف رایج در کشورهای پیشرفته اروپایی و سایر در این کتابخانه قابل دسترسی بوده و این کتابخانه برای اولین بار در اهر راه اندازی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر ضمن اشاره به اینکه طرح پایش در راستای شناسایی تعداد افراد کتابخوان در شهرستان اهر اجرا شود، اضافه کرد: متاسفانه درصد کمی برای مطالعه کتاب‌های غیر درسی اهمیت قائل می‌شوند و بدون تحقیق و پایش کارشناسی مشکلات و عدم رغبت به مطالعه پدیدار نخواهد شد.

وی همچنین گفت: طرح آمایش و پایش صرفاً برای شناسایی و علاقه یابی در سنین‌های مختلف و مطالعه کتاب‌ها که برای خوانندگان اهمیت دارد باید مشخص شود.

اسدی با تاکید بر اینکه متاسفانه عمده کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها و فروشگاه‌ها وارداتی بوده و برای کشورما آفت است، بیان داشت: واردات کتاب‌های خارجی برای فرهنگ اصیل ایرانی مضرر بوده و اگر از جلوگیری نشود به عنوان فاجعه قلمداد می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی بیشتر در اقتصاد فرهنگ محور تمرکز کرده‌اند و ایران که یک کشور فرهنگی است متاسفانه به جای کسب درآمد فرهنگ سایر کشورهای وارد کشور می‌کند.

کتابخانه دیجیتال در شهرستان اهر راه اندازی شود

مدد سمندری، معاون فرمانداری اهر در این جلسه، اظهار داشت: درخواست فرمانداری شهرستان از ادارات و نهادهای دولتی و غیر دولتی ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در هفته کتاب و سایر ایام سال بوده در شهرستان اهر است.

وی ضمن ابراز تأسف از میزان کم کتاب خوانی در شهرستان اهر گفت: امیدواریم با توجه هر چه بیشتر مسئولان و پژوهشگران راههای بهتر و موثرتری برای مطالعه مفید و هر چه بیشتر کتاب توسط مردم ارائه گردد تا بتوانیم این میزان را افزایش دهیم.

معاون فرمانداری اهر با اشاره به تفاهم نامه بین ائمه جماعات و کتاب خانه‌ها نیز ابراز داشت: این گونه تفاهم نامه‌ها بسیار مفید بوده و می‌تواند بین دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، آموزشکده‌های فنی و کتاب خانه‌ها نیز به امضا برسد تا هم بتوان از سیستم‌های دیجیتال استفاده نمود و هم موجودی آن مخازن کتاب را دقیق تر بدست آورد.

سمندری ساماندهی کتاب‌هایی که در اختیار مردم قرار دارند را مفید دانست و گفت: بسیاری از کتاب‌هایی که در مدارس، منازل و آموزشگاه‌ها وجود دارند و سالیان سال است که مورد استفاده قرار نگرفته‌اند می‌توانند با ساماندهی اداره کتابخانه‌های عمومی در اختیار افراد کتابخوان قرار بگیرند.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه بازدیدی از کتاب‌های موجود در دانشکده شهید چمران انجام خواهد شد گفت: بحث جشنواره کتاب ارسباران در جلساتی دیگر مانند شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب مورد مساعدت قرار گرفته و برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.