کد خبر : 42713
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 سپتامبر 2015 - 17:13
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای حرف‌های بی‌رودربایستی هاشمی در جمع مدیران بیمه‌ بسته هستند

حرف‌های بی‌رودربایستی هاشمی در جمع مدیران بیمه‌

حرف‌های بی‌رودربایستی هاشمی در جمع مدیران بیمه‌

وزیر بهداشت در اظهارنظرهای بی‌رودربایستی در جمع مدیران بیمه‌ سلامت ایرانیان با انتقاد نسبت به اینکه چرا تامین اجتماعی پول پزشکان خود را می‌دهد اما برای پزشکان دیگر پول ندارد؟ گفت: رضایتمندی مردم با دعا و ورد به دست نمی‌آید، باید هزینه کرد. به گزارش اهروصال، سیدحسن هاشمی در اجلاس مدیران ارشد بیمه سلامت ایرانیان





وزیر بهداشت در اظهارنظرهای بی‌رودربایستی در جمع مدیران بیمه‌ سلامت ایرانیان با انتقاد نسبت به اینکه چرا تامین اجتماعی پول پزشکان خود را می‌دهد اما برای پزشکان دیگر پول ندارد؟ گفت: رضایتمندی مردم با دعا و ورد به دست نمی‌آید، باید هزینه کرد.

به گزارش اهروصال، سیدحسن هاشمی در اجلاس مدیران ارشد بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اهمیت و نقش بیمه‌ها در عدالت اجتماعی و درمان، اظهار کرد: امکان ندارد شما یک نظام سلامت کارآمد داشته باشید مگر اینکه یک بیمه موفق در کنار این نظام باشد. حوزه سلامت حوزه بسیار حساس و پرهزینه‌ای است و در کشورهایی مانند انگلستان حتی دولت‌ها به دلیل حوزه سلامت تغییر می‌کنند؛ به طوریکه در طی ۱۰ سال گذشته موفقیت یا عدم موفقیت دولت‌ها به کار آنها در حوزه سلامت بستگی داشته است.

وی ادامه داد: بیمه‌ها تمام بار حمایت از مردم و به‌ویژه آسیب پذیران را بر دوش دارند و در جوامعی که رو به پیر شدن هستند و در منطقه ما که بسیار آسیب پذیر است و تصادفات بخش زیادی از مرگ و میر را ایجاد می‌کند، تمام بار بر روی بیمه‌هاست.

وزیر بهداشت افزود: اگر از بیمه‌ها به عنوان پاشنه آشیل طرح تحول سلامت نام می‌بریم، برای این است که بار حمایت از مردم بر دوش آنهاست. در حوزه اجتماعی کشوری که بیمه مناسبی ندارد و توسعه یافته نیست، نمی‌شود حرفی از عدالت درباره حکومت و نظام زد.

وزارتخانه ای که وزیر نداشت

هاشمی اظهار کرد: وزارت بهداشت در دولت یازدهم در حالی کار خودش را آغاز کرد که ۸هزار و ۵۰۰ میلیارد بدهی داشت و دو سال بود که این وزارتخانه رسما وزیر نداشت، اما اسما وزیر در وزارتخانه بود، اما به دلیل اختلاف نظر وزیر وقت با رییس دولت در آن زمان انتظار کار فوق العاده‌ای نمی‌رفت. بنابراین ما با این بدهی و مشکلات مدیریتی کار را آغاز کردیم و توانستیم بحران دارویی را با کمک سازمان های بیمه گر و بانک مرکزی رفع کنیم و این موضوعات بسیار غیرقابل باور بود.

وی افزود: به موازات این اقدامات طرح تحول سلامت نیز آغاز شد. البته اقدام مهم تری که انجام گرفت این بود که مسئولان نظام صدای مردم را شنیدند. در بعضی موارد در حوزه سلامت کارد به استخوان رسیده بود و در بعضی بخش ها کمبودها بسیار زیاد بود؛ به طوریکه توان ادامه دادن وجود نداشت. البته هنوز اول راه هستیم و اگر بخواهیم نظام سلامت توانمند داشته باشیم به طوریکه مردم غیر از بیماری رنج دیگری نداشته باشند، باید هزینه کنیم و حداقل فرمایش رهبر معظم انقلاب را که فرمودند سهم سلامت از GPD (سود ناخالص ملی) به اندازه سهمی باشد که کشورهای منطقه مثل ترکیه، کشورهای جنوب خلیج فارس و … دارند.

وزیر بهداشت گفت: اگر می‌خواهید پرداختی مردم به ۳۰ درصد کاهش یابد، باید پول دهید. ما در مجلس گفتیم نمی‌شود قانونی را تصویب کنید مبنی بر اینکه پرداخت از جیب مردم را به ۳۰ درصد برسانید، اما اعتبارات آن را ندهید. منابع این کار نیز از سه طریق ایجاد می شود؛ یا دولت باید از منابع عمومی پول دهد، یا باید حق بیمه را افزایش دهیم یا مالیات بر کالاهای آسیب رسان را جدی بگیرید و دولت را در این زمینه مکلف کنید. بنابراین اگر منابع تامین شود قانون نیز محقق می شود وگرنه همه این مسائل آرزوهایی است که بر روی صفحه کاغذ خواهند ماند.

هاشمی با اشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه ۲۵ درصد اعتبارات دولت به حوزه سلامت وارد شده، گفت: در کشوری که ۸۰ درصد منابع دولت صرف حقوق و مزایا می‌شود، اگر ۲۵ درصد از اعتبارات به حوزه سلامت وارد شود باید پرسید تکلیف سایر دستگاه‌ها چه می‌شود.

وی در ادامه ضمن ابراز خوشحالی از توجه رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور به حوزه سلامت، گفت: جناب رییس جمهور به وعده انتخاباتی خود عمل کردند و تا امروز سلامت یکی از اولویت‌های دولت بوده است، اما این کافی نیست و باید به سمتی برویم که منابع جدیدی به صورت مشترک با بیمه ها برای این حوزه ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت افزود: طرح تحول سلامت با هدف کاهش بار هزینه‌ها برای مردم آغاز شد و از بیمه ها تشکر می‌کنم، زیرا تا به امروز قدم‌های خوبی در این راستا برداشتند که رضایت مندی زیادی را ایجاد کرده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۶ ماه طول کشید تا با همفکری، در زمینه طرح تحول سلامت به یک مدل رسیدیم، گفت: بخشی از آن را توانستیم تا به حال عملیاتی کنیم، اما بخش مهم آن مانده است و این طرح افتخاری برای نظام است. تمام مراجع تقلید که خدمت آنها رفتیم، می‌گفتند این کار باعث آبروی نظام شد و باید آن را غنیمت بشماریم؛ چرا که در راستای آرمان‌های ماست.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد سطح دوم نظام ارجاع، گفت: نظام ارجاع زمانی ایجاد می‌شود که ما زیرساخت‌ها را داشته باشیم. در حال حاضر در روستاها پزشک عمومی بیمار را می‌بیند و می‌خواهد او را ارجاع دهد، اما سطح دوم ارجاع وجود ندارد.

هاشمی افزود: منافع برخی از گروه‌ها واقعاً در این طرح آسیب دیده است. برای مثال در زمینه تجهیزات و ملزومات یا داروهای پزشکی ما در قالب طرح تحول سلامت مناقصه‌ای انجام دادیم؛ به طوریکه برخی اقلام تا ۹۰ درصد کاهش یافت و متوسط قیمت دارو نیز ۲۶ درصد کاهش پیدا کرد. این درحالیست که کسانی که در گذشته تجهیزات یا داروی گران قیمت خریداری کرده بودند، اکنون به اسم حمایت از مردم و به نام دین و خیرخواهی، اگر کوچک‌ترین نقصی ببینند آن را بزرگ می‌کنند تا بتوانند به رویه قبلی بازگردند.حرفم بیشتر با تامین اجتماعی است. از قدیم می‌گفتند چند دستگاه از جمله تامین اجتماعی وضع‌شان خوب است؛ چرا که می توانند پول پزشک خود را بدهند، اما برای پزشکان دیگر پول ندارند به همین علت است که افراد ناراحت می شوند. یکی از بحث های ما این است که بتوانیم ارائه خدمت را به صورت پرداخت سر به سر کنیم.

تامین اجتماعی پول پزشکان خود را می‌دهد اما برای پزشکان دیگر پول ندارد!

وزیر بهداشت افزود: ما در قالب طرح تحول نظام سلامت ۴ هزار متخصص و بیش از ۲ هزار پزشک عمومی را وارد کردیم. برخی از همکاران ما مطب‌های خود را به خاطر طرح تحول بستند و در مراکز ما مشغول به کار شدند. حال ما چند ماه است که پول شان را ندادیم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از دو طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان‌های بیمه گر پول خود را دریافت می‌کند، گفت: بنا شد در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در برخی ردیف‌ها ۴۰ تا ۴۲ درصد تخصیص یابد و در ردیف‌های دانشگاهی حداکثر ۷۵ درصد به ما بدهند. حال با این وجود بیمه‌ها برای ما می‌مانند. دل ما به این خوش است که بیمه ظرف دو هفته باید ۶۰ درصد اسناد را بدهد و بقیه را نیز ظرف سه ماه تسویه کند، اگر نتوانست باید براساس خسارتی که بانک ها تعیین میکنند پرداخت‌های لازم را انجام دهد.

بیش از ۹۰ درصد مشکلات مردم در حوزه سلامت رفع می‌شود ولی به دو شرط

هاشمی با اشاره به بحث ساختار بیمه‌ها، گفت: تصمیم گیری در زمینه ساختار بیمه‌ها تصمیم کلانی است که مسئولان کشور باید پیگیر آن باشند. اگر سیاست‌های کلی نظام سلامت و سیاست‌هایی که در برنامه ششم آمده است، عملی شود بیش از ۹۰ درصد مشکلات مردم در حوزه سلامت رفع خواهد شد. در غیر این صورت مشکلاتی که از قبل وجود داشته ادامه می یابد.

وزیر بهداشت برخی از ناراحتی از سازمان های بیمه گر را به دلیل کسورات بیجا و عدم رعایت مصوبات دانست و افزود: بالاخره هیات وزیران یکسری مصوبات را تصویب کرده است. حتی اگر این مصوبات مشکلی داشته باشند تا قبل از اصلاح آنها باید آن را اجرا کنیم و نباید برای ارائه دهندگان خدمت التهاب ایجاد کنید.

وی از ایجاد یک کمیته صرفه جویی خبر داد و گفت: این کار را در استان ها نیز انجام می دهیم. ما باید گایدلاین های عملی را انجام دهیم و این کار باید با هماهنگی بخش ها و انجمنها باشد؛ چرا که با ابلاغ بخشنامه میسر نیست.

رضایتمندی مردم با دعا و ورد به دست نمی‌آید، باید هزینه کرد

هاشمی افزود: عده ای دروغی می‌گویند با این عنوان که برخی در حوزه سلامت اسراف می‌کنند، البته نمی‌گوییم که در حوزه ما متخلف وجود ندارد، اما اینکه بگوییم طرح تحول سلامت هزینه ها را بالا برده، اشتباه است؛ چرا که نمی توان رضایت مندی مردم را با دعا و ورد به دست آورد و باید در این زمینه هزینه کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه به مشکلات بیمه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: از اعتبار ۵۵۰ میلیاردی بیمه سلامت، در سال گذشته ۷۰ میلیارد آن محقق شد و اگر این اتفاقات نمی افتاد ما این مشکلات را نداشتیم. در عین حال امیدواریم که تا آخر شهریورماه معوقات تامین شود و ما به سمت اجرای قانون برویم.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.