کد خبر : 42007
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 سپتامبر 2015 - 19:46
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به تشکل‌های عشایری پرداخت می‌شود بسته هستند

۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به تشکل‌های عشایری پرداخت می‌شود

۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به تشکل‌های عشایری پرداخت می‌شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران از پرداخت ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به تشکل‌های عشایری خبر داد و گفت: مشکلات عشایر با واگذاری امور به مردم حل می‌شود. به گزارش اهروصال، کرمعلی قندالی عصر امروز در شورای عشایری استان همدان با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت عشایر در کشور و استان‌ها استفاده شود، اظهار





رئیس سازمان امور عشایر ایران از پرداخت ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به تشکل‌های عشایری خبر داد و گفت: مشکلات عشایر با واگذاری امور به مردم حل می‌شود.

به گزارش اهروصال، کرمعلی قندالی عصر امروز در شورای عشایری استان همدان با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت عشایر در کشور و استان‌ها استفاده شود، اظهار داشت: روال توسعه هر جامعه، جامع‌نگری بوده و بخشی‌نگری به آن آسیب می‌زند که از این رو باید ایران را با تمام ایرانیان در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه گسستن پیوند بین شهر، روستا و عشایر سبب ایجاد بحران در کشور می‌شود، افزود: یکپارچگی در کشور سبب ایجاد تعاملات در کشور شده و موجب می‌شود تا به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

قندالی با اعلام اینکه شورای عشایری براساس مصوبه‌ای در سال ۱۳۵۹ راه‌اندازی شد، تصریح کرد: در ابتدای انقلاب که کشور با مسائل مختلف و متعددی درگیر بود تصویب شورای عالی عشایری در دستور کار قرار گرفت و این موضوع نشان از اهمیت شورای عالی عشایری دارد.

وی با بیان اینکه تصویب این شورا کار بزرگی بوده و ظرفیت فوق‌العاده‌ای به دست ما رسیده است، عنوان کرد: اما به اندازه عمر این مصوبه به آن کم‌توجهی و کم‌لطفی شده است که البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در برخی شهرها شورای عشایری جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس سازمان عشایر ایران با اعلام اینکه حداقل ۸ سال این شورا در اغما به سر می‌برد، تصریح کرد: در همدان جمعیت عشایری استان نسبت به کل جمعیت قابل توجه نیست ولی توجه مدیران به شورای عشایری جای تقدیر و تشکر دارد.

وی درباره مصوبات مهم شورای عالی عشایری نیز گفت: ارتقای سطح سواد، دانش و مهارت از مصوبات شورای عالی عشایری بوده که آینده روشنی برای عشایر ترسیم می‎کند، این طرح مراحل نهایی خود را طی می‌کند که برای اجرای آن ۱۷ دستگاه درگیر هستند.

قندالی با اشاره به اینکه بهداشت یکی از دغدغه‌های اصلی عشایر محسوب می‎شود، گفت: طرحی در این زمینه در حال تدوین تا مباحث مربوط به بهداشت را در سطح ملی و کلان در نظر گیرد.

رئیس سازمان عشایر ایران بیان کرد: در حوزه فرهنگ و مذهب عشایر نیز توجهات ویژه‌ای وجود دارد که به جد در این زمینه پیگیر هستیم تا به مرحله تصویب و اجرا برسد.

وی از وجود ۲۰۰ تشکل عشایری در کشور خبر داد و گفت: این تشکل‌ها از اهمیت بالایی برای سازمان برخوردار بوده و از این در شورای عالی مصوب شد تا ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تشکل‎‌ها در نظر بگیریم که اگر در هیئت دولت مصوب شود بخش قابل توجهی از مشکلات عشایر برطرف می‌شود.

قندالی با تاکید بر اینکه تقویت تشکل‌های عشایری در اولویت سازمان قرار دارد، تصریح کرد: تقویت تشکل‎‌های عشایری سبب می‌شود تا مشکلات موجود در زمینه صادرات، آموزش، خرید و واسطه‌گری برطرف شود چراکه این امور به مردم واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای عشایر استان‌ها دوبار و شورای عشایر شهرستان‌ها چهار بار در سال باید تشکیل جلسه بدهند، افزود: اگر ۶۰ درصد ظرفیت آیین‌نامه ساماندهی و شورای عشایری استفاده شود بخش بسیاری از مشکلات عشایری رفع می‌شود.

رئیس سازمان عشایر ایران با اشاره به اینکه بحث محیط زیست و منابع طبیعی از مباحث مهم کشور بوده و شکی در آن نیست، تصریح کرد: ولی عشایر را نباید مجرم و مخرب منابع طبیعی دانست، اگر در کوچ عشایر تعجیل و تاخیر وجود دارد باید علت این امر را بررسی کرد.

وی با اعلام اینکه واگذاری ایل‌راه‌ها براساس قانون مطلقا ممنوع است، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که با سدسازی و راه سازی این ایل‌راه‌ها از بین رفته است، وقتی راهی برای حرکت عشایر وجود نداشته باشد باید با خودرو تردد کنند تا به مقصد موردنظر خود برسند.

قندالی با اشاره به اینکه عشایر بهترین ابزار برای سازمان امور عشایر و سازمان محیط زیست در زمینه‌های مختلف هستند، بیان کرد: امسال از آمار آتش‌سوزی در کشور کمترین تعداد به مناطق استقرار عشایر مربوط است چراکه عشایر از منابع طبیعی و مرتع خود حفاظت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اگر مردم در مناطق مختلف برای کمک ورود پیدا نمی‌کنند به سبب این است که به آنها بها داده نشده است، تصریح کرد: باید راه تعامل و سازگاری با مردم را در عرصه منابع طبیعی در پیش بگیریم تا به موفقیت برسیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه نقشه راه‌های عشایری را به صورت رقومی در کل کشور تهیه می‌کنیم، افزود: نقشه ۴۷ هزار کیلومتر به صورت نقاط رقومی برداشت شده و به دنبال این هستیم اطلس راه‌های عشایری را تا دو سال آینده تهیه کنیم.

وی با اعلام اینکه تا پایان امسال نقشه راه‌های عشایری به صورت رقومی تهیه می‌شود، بیان کرد: نقشه راه‌های عشایر در استان همدان نیز تهیه می‌شود.

قندالی درباره ساماندهی سرریز جمعیت عشایر نیز گفت: مطالعات و عملیات اجرایی ساماندهی و اسکان عشایر باید براساس ساز و کار مشخصی صورت گیرد، ابتدا باید ساز و کار مناسبی در راستای تجهیز منابع تولید اشتغال برای عشایر وجود داشته باشد تا بتوان آنها را اسکان دهیم در غیر این صورت شاهد توسعه و گسترش حاشیه‌نشینی خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه در طول انقلاب تاکنون صادرات دام کوچک نداشته‌ایم، بیان کرد: از سال گذشته اقدامات لازم برای صادرات دام کوچک توسط عشایر آغاز شده و موفق شدیم یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام از کشور صادر کنیم که در طول تاریخ  انقلاب بی‌نظیر بوده است.

رئیس سازمان عشایر ایران تصریح کرد: یکی از اقداماتی که برای عشایر صورت گرفته این است که دام‌های آنها در میادین میوه‌ و تره‌بار توسط تشکل‌های عشایری مورد عرضه قرار می‌گیرد و آنها نیز به سود واقعی خود دست پیدا می‌کنند که امیدواریم در استان همدان نیز شاهد اجرای این مسئله باشیم.

قندالی با اعلام اینکه بیمه دام و عشایر از اهمیت بالایی برای سازمان برخوردار است، تصریح کرد: در کشور ۲۲ درصد خانوارهای عشایری بیمه شده‌اند ولی استان همدان در زمینه بیمه از جایگاه مناسبی برخوردار است که باید ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.