کد خبر : 41634
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 آگوست 2015 - 19:47
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای گویش محلی در لرستان نیازمند تقویت و ترویج است بسته هستند

گویش محلی در لرستان نیازمند تقویت و ترویج است

گویش محلی در لرستان نیازمند تقویت و ترویج است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر گفت: نیاز است فرهنگ و ادبیات بومی و غنی گذشته به استان شناسانده و همه مردم برای حفظ و ترویج بیشتر این میراث فرهنگی تلاش کنند. به گزارش اهروصال، فریدون کریمی‌فرد عصر امروز در همایش شعر بومی محلی پلدختر که در اداره ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد،





رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر گفت: نیاز است فرهنگ و ادبیات بومی و غنی گذشته به استان شناسانده و همه مردم برای حفظ و ترویج بیشتر این میراث فرهنگی تلاش کنند.

به گزارش اهروصال، فریدون کریمی‌فرد عصر امروز در همایش شعر بومی محلی پلدختر که در اداره ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: زبان نقش بسیار مهمی را در پویایی جامعه ایفا می‌کند.

وی افزود: شعر محلی می‌تواند در تداوم و انتقال فرهنگ‌ها در هر نسل از جامعه مفید باشد و یکی از با ارزش‌ترین میراث گذشتگان هر فرهنگ است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر با بیان این‌که نقش شاعران در سرنوشت کشور بی‌بدیل است، عنوان کرد:گویش‌های محلی و شعرهای بومی در ارتباط با اخلاق و رفتار نسل‌های بومی و گذشته هستند که با روان مردم یک سرزمین آمیخته است و این مهم را می‌توان به عنوان یک فرهنگ غنی به نسل‌های آینده نیز منتقل کرد.

وی بیان کرد: سرایندگان شعر بومی ضمن آشنایی با لهجه، زبان و فرهنگ‌های غنی قدیمی در هر منطقه در بیان آداب و رسوم، توانایی‌ها و حتی اقتصاد آن منطقه شعر خود را می‌سرایند و در این راستا برای انتقال این فرهنگ‌ها نقش مهمی دارند.

کریمی‌فرد تصریح کرد: یکی از راهکارهای حفظ، حفاظت و حراست از گویش‌های محلی، مکتوب کردن آن به صورت شعر است که نقش خطیر شاعران در اینجا مشخص و وظیفه ما نگهداری، حفاظت و حراست از آن است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری برنامه شعر بومی محلی، ارتقا و شناسایی شعر به زبان و گویش‌های محلی و آشنایی با ظرفیت‌های برتر شهرستان در این زمینه و پاسداشت شاعران و سرایندگان بومی محلی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر با بیان این‌که مهم‌ترین وسیله ارتباطی بین مردم زبان و گویش است، گفت: اجرای این برنامه‌ها راه خوبی برای گسترش و حفاظت از گویش‌های محلی است چراکه زبان ملی ما برگرفته از همین گویش‌ها است و در تمام نقاط ایران با توجه به این‌که فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف برگرفته از گویش خاص آن منطقه است می‌توان گفت، هر کدام از این گویش‌ها به نحوی با هم در ارتباط هستند.

وی افزود: درعصری که عصر پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات است، باید بیشتر به گویش‌های محلی و حفظ آن‌ها پرداخت چراکه ارتباطات جدید یکی از عوامل تهدید‌کننده آن‌ها به شمار می‌روند.

کریمی‌فرد بیان کرد: بنابر این شاعران، ادیبان و سرایندگان گویش‌های محلی در این عصر وظیفه دشوارتری در حفظ و انتقال گویش‌های محلی به نسل جدید دارند.

وی با بیان این‌که اعتقادات و باورهای ایرانیان برگرفته از دین مبین اسلام است، اظهار داشت: فرهنگ بومی و ادبیات مردم “بالاگریوه” نیز سرشار از گذشت، ایثار و جوانمردی است که این اخلاق در بین همه ایرانیان مشترک است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر عنوان کرد: باید بین ادبیات بومی گذشته و عصر امروز تعاملی برقرار کرد تا فرهنگ غنی گذشته دچار آسیب نشود و با ادبیات امروز آمیخته شود چراکه ادبیات بومی از معنای گسترده‌ای برخوردار است و از دیر باز مسائل مهم، اساسی و دینی جامعه را در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: شاعران سفیران فرهنگ و ادبیات به نسل جدید و فردای جامعه هستند که باید آن را حفظ و تقویت کنند، فرهنگ بومی و محلی “بالاگریوه” فرهنگ اصیلی است که ریشه در اعتقادات مذهبی مردم دارد.

کریمی‌فرد خاطرنشان کرد: برگزاری این برنامه‌های شعر بومی محلی، علاوه بر معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، اهدافی را که برای حفظ میراث فرهنگی یا ادبیات بومی گذشته است، بیشتر پیش می‌برد بنابراین شعری که در این رابطه شاعران و ادبیان می‌سرایند در احیای گویش‌های محلی نقش مهمی دارند.

وی افزود: هدف از برگزاری این برنامه‌ها، شناساندن فرهنگ و ادبیات بومی و غنی گذشته به استان و همه مردم برای حفظ و ترویج بیشتر آن و از بین نرفتن میراث فرهنگی و گویش‌های محلی این منطقه است.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.