کد خبر : 40680
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 آگوست 2015 - 14:09
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کنگره آمریکا به دنبال فکت‌شیت برای برجام؛ مجلس ایران به فکر تعطیلاتی دیگر بسته هستند

کنگره آمریکا به دنبال فکت‌شیت برای برجام؛ مجلس ایران به فکر تعطیلاتی دیگر

کنگره آمریکا به دنبال فکت‌شیت برای برجام؛ مجلس ایران به فکر تعطیلاتی دیگر

در حالی که کنگره آمریکا به دنبال “فکت‌شیت”ی برای برجام و رفع کامل بعضی دغدغه‌های خود از متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای است، صحن علنی مجلس شورای اسلامی کشورمان از هفته‌ آینده بار دیگر ۳ هفته تعطیل خواهد بود! گزارش- اهروصال به نقل از تسنیم– عبدالله عبداللهی: همانگونه که برخی صاحب‌نظران پیش‌بینی می‌‌کردند برخلاف برهه‌های سابق





در حالی که کنگره آمریکا به دنبال “فکت‌شیت”ی برای برجام و رفع کامل بعضی دغدغه‌های خود از متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای است، صحن علنی مجلس شورای اسلامی کشورمان از هفته‌ آینده بار دیگر ۳ هفته تعطیل خواهد بود!

گزارش- اهروصال به نقل از تسنیم– عبدالله عبداللهی: همانگونه که برخی صاحب‌نظران پیش‌بینی می‌‌کردند برخلاف برهه‌های سابق در روند مذاکرات هسته‌ای (سند ژنو و تفاهم لوزان)، که وزارت‌خارجه آمریکا فکت‌شیتی را به منظور اعلام رسمی برداشت و تفسیر خود از متن توافق شده منتشر می‌کرد، این بار و پس از حصول جمع‌بندی نهایی-که متعجبانه شاهد صدور هیچ فکت‌شیتی از سوی دولت آمریکا نبودیم- این مهم به کنگره آمریکا تفویض شده تا این بار این نمایندگان مجالس آمریکایی باشند که اولاً تفسیر مورد پسند خود را از متنی ذوبطن و دارای پتانیسل تفسیرهای متعدد و موسع(برجام) ارائه کنند و ثانیاً حق شرط و تحفظ هم برای خود قائل شوند.

نامه اخیر اوباما به اعضای دموکرات مجلس نمایندگان این کشور دلالت بسیار روشنی برای وجود چنین روندی در ساختار حکومتی آمریکاست. در نامه‌ای که چند روز پیش نیویورک تایمز منتشر کرد آمده است که اوباما نگرانی‌های نمایندگان درباره برجام را به نحو رضایت‌بخشی برطرف خواهد کرد. (متن کامل نامه اوباما به اعضای دموکرات کنگره را از اینجا بخوانید)

 

آدام شیف، نماینده کنگره از ایالت کالیفرنیا و دموکراتی با نفوذ که از توافق حمایت کرده، به نیویورک تایمز گفته که نامه اوباما بر “ضمانت‌هایی” تاکید دارد که بر اساس آن قرار است در صورت پایبند نماندن ایران به توافق، تحریم‌هایی را که لغو شده جزء به جزء و نه یکباره بازتحمیل کند.

همچنین در این نامه اوباما قول داده همکاری نظامی آمریکا را با اسرائیل تقویت کند.

در بخش دیگری از نامه، باراک اوباما به نمایندگان اطمینان داده که اگر ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای اقدام کند همه گزینه‌های آمریکا، از جمله گزینه نظامی در طول اجرای توافق هسته ای و پس از آن در دسترس خواهد بود.

همانگونه که مشاهده می‌شود، جای جای این نامه مملو از تمکین اوباما به رفع نگرانی‌های اعلام شده نمایندگان کنگره آمریکا درباره برجام است. به عبارت دیگر نمایندگان کنگره آمریکا در اقدامی مناسب، با مطالعه کامل متن برجام، نگرانی‌های متعددی -به زعم خود- درباره جمع‌بندی هسته‌ای مطرح و با فشار به دولت، اوباما را ملزم به قول برای رفع این نگرانی‌ها کرده‌اند.

چندی پیش محمدجواد لاریجانی، دیپلمات کهنه‌کار کشورمان و بنیانگذار مرکز مطالعات وزارت امور خارجه که در جریان مذاکرات مهم مربوط به قطعنامه ۵۹۸ نیز از مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان بود، در گفت‌وگویی با تسنیم پیشنهاد مهمی را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه  کرد. محمدجواد لاریجانی با پیش بینی آنچه هم‌اینک در دستگاه حکومتی آمریکا در حال رخ دادن است، تاکید کرده بود که “اولاً بهتر است برای خالی‌نکردن پشت دولت و جلوگیری از خدشه به اعتبار دولت یازدهم در عرصه بین‌الملل، مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه “اجرای” برجام را بدهد؛ با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با بررسی دقیق برجام، یک فکت‌شیت برای آن تصویب کرده و راه‌های سوءاستفاده‌های بزرگ از برجام را ببندند.”(متن کامل مصاحبه را از اینجا بخوانید)

 

معاون اسبق وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی خود با تسنیم به نقاط آسیب زای بسیار مهمی از برجام نیز اشاره و پیشنهادات خود درباره چگونگی بستن راه سوءاستفاده طرف مقابل از این قسمت‌ها را نیز به نمایندگان پیشنهاد کرده بود.

این پیشنهاد هرچند در روزهای اول با استقبال جمعی از نمایندگان روبرو شد، با این حال پس از استقبال اولیه توسط نمایندگان و بسیاری از کارشناسان، عملاً نشانه‌هایی از پیگیری چنین پیشنهادهایی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیده نمی‌شود. مجلس شورای اسلامی کشورمان طی ۴۰ روز گذشته از حصول جمع‌بندی نهایی مذاکرات، غیر از برگزاری چند جلسه علنی و غیرعلنی با تیم مذاکره‌کننده و تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام، مشخصاً اقدام خاصی درباره این توافقنامه نکرده است.

پیش از این در خبرگزاری تسنیم طی گزارشی در تاریخ ۱۲ مرداد اعلام کردیم که مجلس از مجموع ۴۵ روز پیش از آن تاریخ، یعنی در برهه فوق‌حساس هسته‌ای، ترجیح داد ۶۳ درصد از ایامش را به تعطیلی بگذارند(متن کامل این گزارش را از اینجا بخوانید) و امروز نیز شواهد امر گویای آن است که مجلس شورای اسلامی پس از جلسه علنی فردا چهارشنبه، رسماً ۳ هفته‌دیگر هم تعطیل خواهد شد.

 

 

از تعطیلی‌های مجلس هم که-با آه و افسوس- بگذریم، در ایام غیرتعطیل نیز چندان اخبار دلگرم‌کننده‌ای به گوش نمی‌رسد؛ در کنار بی‌اعتنایی به طرح‌های مهم و مناسبی نظیر آنچه در بالا گفته شد، اقلاً هیچ طرح مشت‌پرکن جایگزینی توسط نمایندگان ارائه نشده و احتمالاً نخواهد شد.

به نظر می‌رسد طی ایام آتی بار دیگر شاهد اقدام فعالانه دستگاه حکومتی آمریکا برای ارائه تفاسیر مشخص و تدوین فکت‌شیتی برای برجام در کنگره ایالات متحده خواهیم بود و این درحالیست که مجلس شورای اسلامی کشورمان “همچنان تعطیل است”

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.