کد خبر : 38575
تاریخ انتشار : جمعه 14 آگوست 2015 - 23:05
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بورس مسکن یک طرح &;من‌درآوردی&; است بسته هستند

بورس مسکن یک طرح &;من‌درآوردی&; است

بورس مسکن یک طرح &;من‌درآوردی&; است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که بورس مسکن یک طرح “من درآوردی” است، گفت: بورس می‌تواند نخود و لوبیا عرضه کند، اما نمی‌تواند نخود و لوبیا فروشی در بورس ایجاد کند، چون این کار بنکدار است. به گزارش اهروصال، حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرنگار  تسنیم، اظهار کرد: با بورس مسکن موجبات شفافیت، رونق،





رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که بورس مسکن یک طرح “من درآوردی” است، گفت: بورس می‌تواند نخود و لوبیا عرضه کند، اما نمی‌تواند نخود و لوبیا فروشی در بورس ایجاد کند، چون این کار بنکدار است.

به گزارش اهروصال، حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرنگار  تسنیم، اظهار کرد: با بورس مسکن موجبات شفافیت، رونق، پیشگیری سوداگری و رانت‌خواری، توازون عرضه و تقاضا، جامه عمل بخشیدن به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در رابطه تامین مسکن دهک‌های ضعیف جامع و پیشگیری از دلالی‌های مضاعف را فراهم کند، موافقیم. یعنی هر طرحی که خروجی آن این موارد ذکر شده باشد، به هر اسمی با آن موافق هستیم.

وی در عین حال تصریح کرد: اما با هر طرحی به هر نامی که این خروجی‌ها را نداشته و به دنبال منافع یک جریان یا نهاد باشد، مخالفیم. اسم آن می‌خواهد بورس مسکن باشد یا لیزینگ. نام مهم نیست، بلکه محتوا مهم است.

وی با تاکید بر این‌که لذا طرحی که آقایان در حوزه بورس مسکن داده‌اند تامین کننده نیازهای این بخش نیست، اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا چیزی به نام بورس مسکن وجود ندارد، این طرحی است که آقایان از خودشان در آورده‌ و من‌درآوردی است. البته ایرادی ندارد اگر طرح من‌درآوردی هم داشته باشیم و به نفع مردم هم باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: در خیلی از کشورهای پیشرفته چیزی تحت عنوان بورس مسکن وجود ندارد، در آمریکا real state کار خرید و فروش ملک را انجام می‌دهد و ۶ درصد هم کمیسیون می‌گیرد.

عقبایی گفت: نکته مهم‌تر از نظر شکلی این‌که بورس کالا، کالایی قابل اعرضه است که همگن باشد. در تمام دنیا قند،‌ قند است، سیب، سیب است، لوبیا، لوبیاست، نفت و طلا هم همین‌طور. این کالاها همگن هستند، مسکن  یک کالای همگن نیست که آنرا در بورس عرضه کنیم.

وی ادامه داد: در هر جایی از دنیا، در خیابان و کوچه‌ای در یک مجتمع قیمت آپارتمان واحد غربی با واحد شرقی  متفاوت است. به‌عنوان مثال یک واحد ممکن است پارکینگ‌، امکانات رفاهی بیشتر و… داشته باشد و به همین دلیل قیمت ۲ آپارتمان در یک منطقه متفاوت است.

وی ادامه داد: بنابراین ایجاد یک بورس برای کالای غیرهمگن کاری بسیار بسیار سنگینی است و نیازمند یک برنامه‌ریزی بسیار بسیار دقیق دارد.

وی در ادامه به ایردات محتوایی بورس مسکن اشاره کرد و افزود: آقایان گفته‌اند می‌خواهیم با بورس مسکن از فروش یک خانه به چند نفر جلوگیری کنیم. به آنها گفتیم که این کار را سال ۱۳۸۷ با راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات انجام داده‌ایم. در این سامانه ملی آمده است که اگر کد رهگیری برای معامله‌ای ثبت شود امکان خرید یک خانه به دو نفر و بیشتر مهیا نیست، این کاری جدیدی نیست. فرض کنیم این کار را انجام نمی‌دادیم، ساماندهی بازار مسکنکه  وظیفه بورس نیست، بلکه متولی آن بر اساس قانون اتحادیه مشاوران املاک است و در این بحث اول موضوع بورس منتفی است.

وی با یادآوری این‌که آقایان گفتند بورس مسکن  را راه‌اندازی ‌می‌کنیم تا اموال مازاد بانک‌ها، ستاد اجرایی اما خمینی (ره)، بنیاد متسضعفان و… را در فاز اول بفروشیم، بیان کرد: فروش اموال بانک‌ها و … مگر دولت و مجلس نگفته‌اند بانک‌ها بنگاه‌داری نکنند. شما می‌خواهید بورس را بنگاه‌دار کنید؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: این‌که اموال مثلا بنیاد را بفروشید می‌شود بورس مسکن، این دلالی است و در قبال آن کارمزد دریافت می‌شود.

عقبایی اظهار کرد: قانون دلالان می‌گوید کسی که می‌خواهد ملک دیگران را بفروشد باید پروانه دلالی داشته باشد، این پروانه بر اساس قانون باید از سوی اتحادیه مشاوران املاک صادر شود.

وی بیان کرد: چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی به مسئولان بورس گفتم شما می‌توانید در بورس لوبیا و نخود را ببرید، اما نمی‌توانید نخود و لوبیا فروشی در بورس ایجاد کنید،  چراکه نخود و لوبیا فروشی متعلق به بنکدار مواد غذایی است. جزء لوبیا و نخود فروشی مال بقال و انبوه آن متعلق به بنکدار مواد غذایی است.

وی با بیان این‌که بورس مسکن نه به مصلحت مردم است و نه نظام، بیان کرد: این کار باعث بالا و پایین رفتن قیمت مسکن و به تبع آن اقتصاد ایران دچار تزلزل است، چون مسکن در اقتصاد کشور اثرگذار است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک هشدار نسبت به این‌که اگر بانک‌ها با نقدینگی بالایی که در اختیار دارند وارد بازار بورس مسکن شوند شاهد سوداگری شدید مسکن خواهیم بود، افزود: با توجه به این‌که بورس مسکن طرح من‌درآوردی است باید درباره آن فکر کنیم.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.