کد خبر : 3358
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 ژانویه 2015 - 20:11
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای موسوی: پیاده‌روی ظریف و کری از لحاظ اسلامی و عرف دیپلماتیک درست نبود بسته هستند

موسوی: پیاده‌روی ظریف و کری از لحاظ اسلامی و عرف دیپلماتیک درست نبود

موسوی: پیاده‌روی ظریف و کری از لحاظ اسلامی و عرف دیپلماتیک درست نبود

به گزارش اهروصال، سید فضل الله موسوی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس در پاسخ  به سوالی در خصوص پیاده روی ظریف و کری با بیان اینکه در اسلام روابط دول اسلامی با یکدیگر و دول اسلامی با بیگانگان و به عبارتی کفار و





به گزارش اهروصال، سید فضل الله موسوی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس در پاسخ  به سوالی در خصوص پیاده روی ظریف و کری با بیان اینکه در اسلام روابط دول اسلامی با یکدیگر و دول اسلامی با بیگانگان و به عبارتی کفار و مشرکین متفاوت است گفت: در خصوص ارتباط و عقد معاهدات بین‌المللی دول اسلامی باید به گونه‌ای عمل و ارتباط خود را تنظیم کنند که هیچگونه تسلطی از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره از سوی آنان بر مسلمین و دول اسلامی برقرار نشود.

وی افزود: انعقاد هر معاهده‌ای که دارای چنین آثاری باشد از لحاظ شرعی حرام و از لحاظ حقوقی باطل می‌باشد و وظیفه تمام مسلمین و نیز سایر دول اسلامی این است که اگر یکی از دول اسلامی اقدام به اینگونه معاهدات کرد ابتدا باید او را ارشاد به ترک چنین روابطی کنند و در غیر این صورت به انحاء مختلف از مقاومت‌های منفی گرفته تا قطع روابط سیاسی، اقتصادی و غیره اقدام کنند.

موسوی اظهار داشت: اصولا چون مسلمانان به خدا اعتقاد دارند اگر عهدی با همه از جمله کفار و مشرکین ببندند به آن ملزم هستند و مانند انجام نماز روزه به آن پایبند خواهند بود مگر اینکه کفار و مشرکین نقض عهد کنند یا با دیگران علیه مسلمین و یا دول اسلامی متحد شوند و دست به اقداماتی بزنند یا دین خدا را به تمسخر بگیرند که در این صورت دولت اسلامی وظیفه‌ای به پایبندی ندارد و حتی در مواردی می‌تواند با ائمه کفر مقاتله کند.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تا مادامی که کفار و مشرکین به عهد وفا می‌کنند ما هم وفا می‌کنیم و تا آخر مدت معاهده آن را اجرا می‌کنیم اما با توجه به آیات قرآنی کفار و مشرکین چون عهدی و اعتقادی به خدا و رسول ندارند اصولا و عموما عهد‌شکن هستند، به ویژه وقتی که احساس قدرت بیشتری نسبت به مسلمانان پیدا کنند که در این صورت هیچ خویشاوندی و عهدی را رعایت نمی‌کنند.

 موسوی گفت: دشمنان اسلام با زبان و لبخند‌های خود تلاش می‌کنند مسلمانان را راضی نگه دارند اما قلب‌هایشان ابا دارد و نسبت به مسلمانان دشمنی شدیدی دارند پس باید مسلمانان و سیاستمداران و مسئولین کشورهای اسلامی با این دید نسبت به آنان نگاه کنند.

وی افزود: متاسفانه کسانی که با فرهنگ اسلام آشنا نیستند در رفتار دیپلماسی خود دچار خطا و اشتباه می‌شوند و خواسته یا ناخواسته بر اساس اسلام و قرآن عمل نمی‌کنند.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: مسئولین باید همیشه بر طبق آیه قرآن که می‌فرماید أشداء على الکفار رحماء بینهم یعنی اینکه سختگیری و جدی بودن با کفار و مهربانی با این مسلمین و خودی‌ها باید در دستور کار باشد.

موسوی خاطرنشان کرد: اگر در شرایطی خاص هم صلاح باشد که با کفار و مشرکان مذاکره‌ای کنیم باید در حد ضرورت و رعایت کلیه مسائلی که ذکر شد عمل کنیم و نباید با آنان خیلی صمیمی بود بلکه باید جدی و از موضع قدرت، عزت و حکمت با آنان برخورد کرد.

وی گفت: مسئولینی درایام گذشته بودند که مذاکره جمعی می‌کردند اما حاضر نشدند حتی چند دقیقه‌ای به طور مستقیم با یکی از اعضای ۱+۵ که دشمنی آشکاری با جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی تاکنون داشته و همچنان ادامه می‌دهد ملاقات کند.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: علی‌رغم مذاکرات فعلی، حسن نیت و جدیت هیأت مذاکره‌کننده ایرانی با این کشور و دیگر اعضای ۱+۵ ولی متاسفانه می‌بینیم که آنها ایران را به اتهام حمایت از تروریسم و اقدامات ضد حقوق بشری و غیره متهم می‌کنند.

موسوی با طرح این سوال که آیا با وجود این مسائل درست است یکی از مسئولین کشور ما خیلی خودمانی و دوستانه با آنها رفتار کند؟ افزود: با اینکه بارها از سوی مقام معظم رهبری ذکر شده است که نسبت به مذاکره خوشبین نیستم چون ایشان دشمن را خوب می‌شناسند ولی برای اینکه مانعی در این بین نباشد فرمودند من با مذاکره مخالفتی نمی‌کنم ولی باید حدود و خط ‌قرمز‌ها رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به آموزه‌های دینی و نیز رفتار‌های خصمانه‌ای که طرف مقابل به ویژه آمریکا و انگلیس دارند و حتی در حین مذاکرات هم رعایت برخی مسائل را انجام نمی‌دهند و تحریم‌ها را زیاد‌تر می‌کنند و انواع اتهاماتی که خود لایق آن هستند به ما نسبت می‌دهند آیا این درست است که با آنان به شکل صمیمانه رفتار کرد؟

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: با توجه به نوع رابطه‌ای که ما با آمریکا داریم هرچند که بنا به ضرورت ممکن است مذاکرات بر سر میز را با رعایت موازین و خط قرمز‌ها و عزت و حکمت ادامه دهیم قدم زدن با وزیر خارجه آمریکا در فضای آزاد خلاف عرف دیپلماتیک است.

موسوی گفت: پیاده روی وزیر خارجه ایران و آمریکا منجر به قضاوتی خاص از سوی دنیا و ملل اسلامی و گروه‌های آزادیخواه که با استکبار مقابله می‌کنند درباره ایران شود و آنها می‌گویند کشور ایران که روزی رابطه‌اش با آمریکا از موضع عزت و قدرت بود چرا امروز با آمریکا صمیمی شده است و حتی با وجود این سخنان و تحقیر‌ها از سوی آنان رفتاری دوستانه با نماینده استکبار دارد؟

وی خاطرنشان کرد: هرچند برخی افراد بخواهند چنین رفتاری را توجیه کنند اما به نظر می‌رسد این پیاده روی به لحاظ دیدگاه اسلام و عرف دیپلماتیک با توجه به نوع رابطه ما با آمریکا و نه به لحاظ عقل، حکمت و عزت قابل توجیه نیست.

انتهای پیام/

 

 

source


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.