کد خبر : 31936
تاریخ انتشار : شنبه 4 جولای 2015 - 15:56
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای آسوشیتدپرس: ایران و ۱+۵ درباره رفع تحریم‌ها به توافقی آزمایشی رسیدند بسته هستند

آسوشیتدپرس: ایران و ۱+۵ درباره رفع تحریم‌ها به توافقی آزمایشی رسیدند

آسوشیتدپرس: ایران و ۱+۵ درباره رفع تحریم‌ها به توافقی آزمایشی رسیدند

 مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ امروز با ادامه گفتگوهای معاونین ادامه یافت و قرار است مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که از ایران برگشته با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کند. به گزارش اهروصال به نقل از  تسنیم به وین، توافق موقت ژنو (برنامه جامع مشترک) که در ۳۰ ژوئن (۹ تیر)





 مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ امروز با ادامه گفتگوهای معاونین ادامه یافت و قرار است مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که از ایران برگشته با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کند.

به گزارش اهروصال به نقل از  تسنیم به وین، توافق موقت ژنو (برنامه جامع مشترک) که در ۳۰ ژوئن (۹ تیر) به پایان می‌رسید تا ۷  جولای (۱۶ تیر) تمدید شده است تا فرصت بیشتری برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ پدید آید. 

دیپلمات‌های ارشد همگی از وجود پیشرفت در مذاکرات خبر داده‌اند اما همزمان بر ادامه کار بر روی مسائل باقیمانده تأکید کردند. مقامات دو طرف درباره جزئیات اختلافات اظهار نظری نکرده‌اند، اما بر اساس پیگیری‌های خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین از برخی منابع، به نظر می‌رسد که سه محور اصلی همچنان جزو اختلافات اساسی در مذاکرات هستند. یکی از محورهای اختلافی، سازوکار برداشته شدن تحریم‌ها به خصوص اصل بازگشت‌ناپذیری آنهاست.

محور دوم اختلافات مربوط به دوره زمانی می‌شود باید برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شوند. در این موضوع اختلاف دیدگاه طرف ایرانی و غربی در برداشتی است که از گفتگوهای لوزان وجود دارد.

طرف غربی تلاش دارد تا بیانیه لوزان را با قرائت خود یک توافق الزام‌آور نشان دهد، و بر همین اساس صحبت از محدودیت‌های ۱۰ تا ۱۲ ساله می‌کند اما طرف ایرانی تاکید دارد که در لوزان راه‌حل‌ها مورد بررسی قرار گرفته و هیچ تعهد الزام‌آوری وجود نداشته است؛ ضمن اینکه ایران معتقد است که محدودیت‌های بلند مدت را به هیچ وجه نخواهد پذیرفت. موضوع سوم اختلافات در مذاکرات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی با همان پی‌ام‌دی است که در همین چارچوب موضوع دسترسی‌ها و بازرسی‌ها و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح می شود.

به نظر می‌رسد که این محور از اختلاف فعلا در تهران در دیدارهای آمانو با مقامات ارشد ایران در حال بررسی است. برای همین است که خانم موگرینی سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را “بسیار مهم” ارزیابی می‌کند.

مکانیزم برداشته شدن تحریم‌ها، در کنار برگشت‌ناپذیری آ‌نها و همچنین هم‌وزن‌سازی و همزمان‌سازی اقدامات طرفین علاوه بر بحث درباره طول دوره توافق در اصل همان مباحثی هستند که خانم موگرینی از آنها تحت عنوان ” برخی موضوعات سیاسی” یاد می‌کند که قرار است امروز در وین با حضور وزرا مورد بررسی قرار گیرند.

با این وجود هرچند برخی معتقدند که در این دور از مذاکرات، آنچه که می‌تواند یک شگفتی باشد عدم توافق است و نه خود توافق، اما نگاهی واقع بینانه حاکی از این است که در این زمینه نباید عجولانه قضاوت کرد و باید تا لحظه آخر منتظر ماند تا دید آیا دو طرف در موضوعات اساسی باقیمانده به توافق می‌رسند یا نه.

                                                                                                                   13 تیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر                                                                                                        

۱۶:۴۱ آسوشیتدپرس: ایران و ۱+۵ درباره رفع تحریم‌ها به توافقی آزمایشی رسیدند. دیپلمات‌ها گفته‌اند ایران و قدرت‌های جهانی به توافقی آزمایشی برای رفع تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای رسیده‌اند.

۱۵:۳۱ مذاکره کننده ایرانی: برای رسیدن به توافق خوب به هیچ جدول زمانی پایبند نیستیم. یک مذاکره کننده هسته‌ای ایران به شبکه خبری المیادین گفت: ما برای رسیدن به توافق خوب به هیچ جدول زمانی پایبند نیستیم.

۱۵:۱۸ برنامه دیدارهای امروز: ظریف و کری ساعت ۱۶ / ظریف و آمانو ساعت ۱۷:۳۰٫ نشست آقایان عراقچی و روانچی با اشمید و شرمن درحالی پایان یافت که وزیر خارجه کشورمان امروز با همتای آمریکایی خود و همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار خواهد کرد.

۱۴:۳۷ آمریکایی‌ها هنوز آماده تصمیم‌گیری سیاسی نیستند. منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در وین اعلام کرده‌اند که در مذاکرات جاری همچنان نکات شدیدا مناقشه‌برانگیزی در رابطه با عملکرد و سازوکار کمیسیون مشترک حل اختلافات وجود دارد که هیچ یک از اعضای گروه ۱+۵ خواهان افشای آن نیست. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۵۵ تدابیر امنیتی در خیابانهای منتهی به هتل محل مذاکرات تشدید شد. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۵۲ آمانو: تا پایان سال می‌توانیم گزارشی درباره پی.ام.دی منتشر کنیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین درباره سفرش به تهران گفت که امکان ارائه گزارشی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران تا پایان سال وجود دارد. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۴۱ جلسه فشرده مونیز و صالحی تا ۲ بامداد به طول انجامید. شست مونیز و صالحی درحالی از هشت و نیم صبح به وقت وین آغاز شده که جلسه شب گذشته آنها تا ساعت دو بامداد به طول انجامید. (بیشتر بخوانید)

۱۲:۲۰ پس از توافق هسته‌ای هیچ‌کس قادر به تهدید ایران در خاورمیانه نخواهد بود. یک مقام صهیونیستی اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران را به موقعیتی خواهد رساند که هیچ کشوری در خاورمیانه قادر به تهدید آن نخواهد بود. (بیشتر بخوانید)

۱۲:۱۷ چین: مذاکرات هسته‌ای به نقطه تاریخی رسیده است. وزیر امور خارجه چین با تاکید بر «تاریخی بودن» شرایط کنونی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خواستار توجه همه طرف های مذاکره به این مساله و استفاده از این فرصت برای دستیابی به توافق جامع شد. (بیشتر بخوانید)

۱۱:۴۳ آمریکایی‌ها مایل بودند مسائل منطقه‌ای را به مذاکرات هسته‌ای پیوند بزنند. یک کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت در حقیقت آمریکایی‌ها خیلی‌ مایل بودند که مسائل منطقه‌ای را به مذاکرات هسته‌ای پیوند بزنند اما ایرانی‌ها اجازه آن را ندادند. (بیشتر بخوانید)

۱۱:۲۵ ولی نصر: توافق هسته‌ای ایران در کنگره تصویب خواهد شد. مشاور دولتهای مختلف آمریکا در نشستی در دانشگاه هاروارد اعلام کرد که به اعتقاد وی توافق هسته‌ای انجام خواهد شد و در کنگره نیز به تصویب خواهد رسید. (بیشتر بخوانید)

۱۰:۲۶ احتمال ادامه مذاکرات هسته‌ای پس از ۷ جولای وجود دارد. یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه تأکید کرد که اگر مذاکره کنندگان در آستانه دستیابی به یک توافقنامه باشند، احتمالاً مذاکرات هسته‌ای ایران به بعد از ضرب الاجل ۷ جولای (۱۶ تیرماه) نیز موکول خواهد شد. (بیشتر بخوانید)

۱۰:۲۴ روسیه: مذاکرات هسته‌ای بار دیگر تمدید نمی‌شود. معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه تاکید کرده که مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران بار دیگر تمدید نخواهد شد. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                               12 تیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر                                                                                                             

۲۲:۱۶ پیام ویدئویی ظریف به آمریکا و متحدین غربی آن در ۱+۵٫ وزیر امور خارجه ایران یک پیام ویدئویی به زبان انگلیسی درباره مذاکرات هسته‌ای منتشر کرده است و در آن خطاب به طرف‌های غربی گفت که باید یک تصمیم حساس و تاریخی بگیرند: توافق یا تحمیل. (بیشتر بخوانید)

۲۱:۳۴ نشست بعدی وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ یکشنبه برگزار می‌شود. ایتارتاس گزارش داد که یکی از نمایندگان هیئت فرانسوی در مذاکرات هسته ای ایران روز جمعه گفت نشست بعدی وزیران امور خارجه ایران و شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) قرار است پنجم جولای (یکشنبه ۱۴ تیر) برگزار شود. (بیشتر بخوانید)

۲۱:۰۴ ظریف:موضوعات سختی داریم/کری:کار زیادی داریم. در ابتدای دیدار امروز عصر وزیر خارجه ایران و همتای آمریکایی‌اش با یکدیگر دیدار کردند. (بیشتر بخوانید)

۲۰:۴۰ ایتارتاس: ایران و ۱+۵ بر سر انتقال اورانیوم به روسیه توافق کرده‌اند. این رسانه روسی به نقل از یک دیپلمات ایرانی مدعی شد که تهران و ۱+۵ بر سر انتقال اورانیوم به روسیه توافق کرده‌اند. (بیشتر بخوانید)

۲۰:۰۰ دیپلمات غربی: چه توافق حاصل شود و چه نشود، طرحی برای تمدید مذاکرات نداریم. یک دیپلمات ارشد غربی با اشاره به تمدید یک هفته‌ای ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت هیچ طرحی برای ادامه این مذاکرات در زمانی طولانی‌تر و پس از سه‌شنبه وجود ندارد؛ «چه اینکه به یک توافق برسیم یا نرسیم». (بیشتر بخوانید)

۱۸:۰۹ پترائوس:‌ نمی‌دانیم در صورت حمله به تأسیسات غنی‌سازی، ایران چه پاسخی خواهد داد. رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا و مدیر سابق سازمان سیا در سخنانی اذعان کرد که ‫اسرائیل هیچ سلاحی برای منهدم کردن تأسیسات غنی‌سازی زیرزمینی ایران ندارد. (بیشتر بخوانید)

۱۷:۳۹ یک مقام آگاه به روند مذاکرات هسته‌ای: اگر توافق هسته‌ای حاصل شود فکت‌شیت مشترک صادر خواهد شد. به گفته این مقام مطلع از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین: برای جلوگیری از ارائه تفسیرهای متفاوت در خصوص توافق هسته‌ای ایران، پیش بینی شده است که در صورت رسیدن به توافق یک فکت شیت مشترک صادر شود. (بیشتر بخوانید)

۱۷:۰۸ مقام ایرانی: هنوز زود است درباره روابط ایران و آمریکا صحبت کنیم. وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ایرانی حاضر در وین اعلام کرد که هنوز زود است در مورد روابط میان ایران و آمریکا صحبت شود. (بیشتر بخوانید)

۱۷:۰۷ ظریف و کری ساعت ۱۸ به وقت وین (۲۰:۳۰ به وقت تهران) بار دیگر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

۱۶:۳۰ وزارت خارجه اتریش: تدابیر امنیتی لازم برای مذاکرات هسته‌ای در نظر گرفته شده است. وزارت خارجه اتریش از انجام همه اقدامات لازم برای فراهم کردن چارچوب امنی برای دور نهایی مذاکرات هسته ای ایران با غرب خبر داد. (بیشتر بخوانید)

۱۵:۰۹ رئیس دفتر روحانی هم به مذاکرات وین پیوست. محمد نهاوندیان امروز برای ارائه مشورت های لازم، به مذاکره کنندگان وین پیوست. (بیشتر بخوانید)

۱۴:۳۵ عضو تیم مذاکره کننده ایران: برجام هیچ بخش محرمانه‌ای ندارد. یک عضو تیم مذاکره کننده ایران خبرسازی برخی رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه بخش هایی از برجام محرمانه خواهد ماند را رد کرد و آن را بی پایه و اساس خواند. (بیشتر بخوانید)

۱۴:۱۵ جلسه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با وزیر انرژی آمریکا آغاز شده و از سوی دیگر معاونان ظریف نیز رایزنی خود با معاون موگرینی را از سر گرفته‌اند.

۱۴:۰۴ ظریف: پیشرفت زیادی حاصل شده اما موضوعات فنی و نگارشی مختلفی وجود دارد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: پیشرفت زیادی حاصل شده اما موضوعات فنی و نگارشی مختلفی وجود دارد که برای حل آن نیاز به اراده سیاسی طرف مقابل است. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۴۱ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تلاش بیشتر برای دستیابی به توافق تاکید کرد. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۰۳ عراقچی: تهران آماده همکاری با آژانس در زمینه پی.ام‌.دی است. معاون وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که تهران آماده همکاری با آژانس برای رفع‌سوء تفاهم در زمینه پی.ام.دی است. (بیشتر بخوانید)

۱۲:۱۸ وزیر خارجه کشورمان امروز در وین با رئیس‌جمهور اتریش دیدار کرد.

۱۲:۱۰ معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت ۲۱ پنجشنبه تا ۳ بامداد جمعه مذاکره کردند.

۱۰:۳۴ ظریف: آمریکا باید بین توافق و تحریم‌ یکی را انتخاب کند. وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای گفت آمریکا باید بین توافق هسته‌ای و تحریم‌ها یکی را انتخاب کند. (بیشتر بخوانید)

۰۲:۱۰ کارشناس مسائل هسته‌ای در مصاحبه با خبرنگار تسنیم در وین: هیچ‌ دولتی در آمریکا به‌دلیل توافق هسته‌ای به عادی‌سازی روابط با ایران روی نمی‌آورد. یک کارشناس مسائل هسته‌ای معتقد است که حتی باوجود توافق هسته‌ای میان ایران و غرب به سادگی شاهد عادی‌سازی روابط میان دو کشور نخواهیم بود. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                               11  تیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر                                                                                                                  

۲۳:۵۱ ریابکوف: روسیه متقاعد است که توافق ایران با ۱+۵ حاصل خواهد شد. معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: بازرسی‌های آژانس برای تایید غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران کافی است. (بیشتر بخوانید)

۲۳:۴۰ وزیران امور خارجه آمریکا و چین در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در وین دیدار کردند.

۲۳:۳۳ کمالوندی: ایران و آژانس بر ایجاد زمان بندی مشخص برای پایان موضوعات تأکید کردند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ایجاد زمان بندی مشخص برای پایان موضوعات تأکید کردند. (بیشتر بخوانید)

۲۲:۳۱ روحانی در دیدار مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی: آژانس باید بدون ملاحظه نظرات قدرت‌ها نقش ایفا کند. رئیس جمهور گفت: آژانس باید در جایگاه فنی و حقوقی و بدون ملاحظه نظرات قدرت‌ها نقش شایسته خود را در این مقطع که مذاکرات با ۱+۵ به مراحل پایانی نزدیک می شود، ایفا کند. (بیشتر بخوانید)

۲۱:۱۶ فابیوس: فرانسه خواستار توافقی محکم است. وزیر امور خارجه فرانسه پس از شرکت در رایزنی‌های امروز مذاکرات هسته‌ای وین را به مقصد پاریس ترک می‌کند. (بیشتر بخوانید)

۲۰:۲۵ وزیر خارجه اتریش: رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای ایران امکانپذیر است. وزیر خارجه اتریش در دیدار با وانگ یی همتای چینی خود گفت: مذاکرات ایران و ۱+۵ به مرحله تعیین کننده ای رسیده است.

۲۰:۲۲ کاترین اشتون هم به مذاکرات وین می‌پیوندد. منابع دیپلماتیک می‌گویند مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خواهد پیوست.

۲۰:۰۷ آمانو با روحانی دیدار کرد. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. (بیشتر بخوانید)

۱۷:۰۸ وانگ‌یی: احتمال توافق تا ۷ جولای زیاد است. وزیر خارجه چین امروز وارد محل مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در وین شد.(بیشتر بخوانید)

۱۶:۳۰ کری و موگرینی دیدار کردند.

۱۶:۱۷ فابیوس: مذاکرات در برخی موارد پیشرفت داشته. وزیر خارجه فرانسه برای بار دوم در محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین حاضر شد.(بیشتر بخوانید)

۱۵:۵۶ اشتاین‌مایر: تلاش‌ها در وین برای دستیابی به توافق واقعی است. وزیر خارجه آلمان درباره مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی گفت: تلاش تمام گروه‌ها برای دستیابی به موفقیت واقعی است.(بیشتر بخوانید)

۱۵:۴۳ دیدار ظریف و فابیوس ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران، ظریف-کری ساعت ۲۰:۳۰

۱۵:۴۰ جان کری و فیلیپ هاموند دیدار کردند. (بیشتر بخوانید)

۱۵:۱۳ توافق هسته‌ای می‌تواند کل منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار دهد. ستون نویس المانیتور در مصاحبه با خبرنگار تسنیم اعلام کرد که توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ می‌تواند کل منطقه خاورمیانه و جهان را تحت تاثیر قرار دهد. (بیشتر بخوانید)

۱۵:۰۳ موگرینی: سفر آمانو به تهران بسیار مهم است.  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که بار دیگر برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای وارد وین شده سفر آمانو به تهران را بسیار مهم ارزیابی کرد.(بیشتر بخوانید)

۱۴:۱۳ ظریف در بالکن هتل مذاکرات. (بیشتر بخوانید)

 

 

۱۳:۳۸ هاموند: هنوز به راه‌حل نهایی نرسیده‌ایم. وزیر خارجه انگلیس دقایقی پیش وارد هتل پله کوبورگ در وین شد و در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد که طرفین هنوز به راه‌حل نهایی نرسیده‌اند. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۲۴ شمخانی: پایداری و اصالت هر توافقی در گرو ایجاد رضایت در طرفین مذاکره است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت پایداری و اصالت هر توافقی در گرو ایجاد رضایت در طرفین مذاکره است.(بیشتر بخوانید)

۱۳:۲۳ ظریف: مذاکرات رو به جلو حرکت می‌کند.وزیر خارجه کشورمان در وین اعلام کرد که مذاکرات رو به جلو حرکت می‌کند.(بیشتر بخوانید)

۱۲:۳۹ روانچی: برخی اختلاف‌های کلیدی برای تصمیم گیری وزیران می‌ماند. عضو تیم مذاکره کننده کشورمان می‌گوید: تقریباً روزهای آخر مذاکرات است و دقیقاً نمی‌دانیم چه‌روزی به اتمام می‌رسد.(بیشتر بخوانید)

۱۲:۳۴ ظریف امروز با موگرینی و کری دیدار می‌کند.وزیر امور خارجه کشورمان امروز دیدارهای فشرده ای با وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ در وین، محل مذاکرات هسته ای خواهد داشت.(بیشتر بخوانید)

۱۲:۱۵ نتانیاهو: برای ایران  آمریکا همان شیطان بزرگ است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که برای ایران این رژیم همچون شیطان کوچک بوده و آمریکا نیز همان شیطان بزرگ است. (بیشتر بخوانید)

۱۲:۰۲ لغو تحریم‌ها در کانون اصلی مذاکرات هسته‌ای ایران قرار دارد. یک منبع دیپلماتیک تأکید کرد که نشست‌های وزرا در قالب‌های مختلف اکثراً بر شرایط لغو تحریم‌ها علیه ایران متمرکز شده است.(بیشتر بخوانید)

۱۱:۴۷ آمانو به دنبال جلب موافقت ایران برای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای است. روزنامه نیویورک تایمز نوشت موضوع بحث دسترسی به برخی مکان ها و نیز مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران جزو آخرین موانع دستیابی به توافق نهایی هستند.(بیشتر بخوانید)

۱۱:۲۴ اوباما باید از یک توافق وحشتناک با ایران خارج شود. هبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در مطلبی که در یکی از روزنامه‌های مشهور منتشر شده است از باراک اوباما خواسته است تا برای رد یک توافق بد هسته ای با ایران آماده شود.(بیشتر بخوانید)

۱۰:۵۰ وزیر دفاع آمریکا: به‌توصیه اوباما گزینه نظامی کماکان روی میز است. وزیر دفاع آمریکا گفت به‌توصیه رئیس‌جمهور این کشور گزینه نظامی برای ایران همچنان روی میز است. (بیشتر بخوانید)

۱۰:۳۰ دسترسی آژانس با احترام به نگرانی‌های مشروع ایران انجام شود. مدیر بخش عدم اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات تاکید کرد: این مساله مهم است که آژانس دسترسی و اطلاعات مورد نیاز را برای تکمیل تحقیقات خود با احترام به نگرانی‌های مشروع ایران داشته باشد. (بیشتر بخوانید)

۰۹:۵۳ آمانو به دیدار شمخانی رفت. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دقایقی پیش به ساختمان شورای عالی امنیت ملی رفت تا با علی شمخانی، دبیر شورا دیدار کند.(بیشتر بخوانید)

۰۷:۱۵ فشار جمهوریخواهان بر اوباما برای سختگیری بیشتر در توافق با ایران. جمهوریخواهان کنگره در حال اعمال فشار بر دولت اوباما هستند تا موضع سختگیرانه‌ای را در قبال ایران در مرحله نهایی مذاکرات هسته‌ای اتخاذ کند.(بیشتر بخوانید)

 

                                                                                                                                      10 تیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر                                                                                                         

۱۹:۵۰ کری: مذاکرات هسته‌ای نشان داد رهبران در ایجاد تغییر مهم هستند. وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در وین عنوان داشت که بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا، اقدامی مهم برای عادی‌سازی روابط است. (بیشتر بخوانید)

۱۹:۰۲ بلومبرگ مدعی شد: بازگشت‌پذیری تحریم‌ها مورد موافقت قرار گرفت. بلومبرگ در خبری مدعی شد که طی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، بازگشت‌پذیری تحریم‌ها مورد موافقت قرار گرفته است. (بیشتر بخوانید)

۱۸:۳۸ نخست‌وزیر ژاپن: با توافق هسته‌ای فضا برای سفرم به ایران مهیا می‌شود. نخست وزیر ژاپن در حاشیه مراسم افطاری در جمع سفرای کشورهای اسلامی در این کشور گفت با توافق ایران و کشورهای ۱+۵ فضا برای انجام سفرش به تهران مهیا می‌شود. (بیشتر بخوانید)

۱۷:۴۷ ظریف: از هر فرصتی برای پیشرفت استفاده می‌کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و قرار دیدار با رئیس جمهوری کشورمان گفت: ما از آمانو دعوت کردیم تا با سفر به ایران با مقامات کشورمان در مورد چگونگی پیشبرد کار گفتگو کند.

۱۷:۲۲ ظریف، فردا (پنچشنبه) با هاموند و اشتاین‌مایر دیدارمی‌کند.

۱۶:۵۰ جلسه ظریف و کری از ساعت ۱۴ به وقت وین (۱۶:۳۰ به وقت تهران) آغاز شده است، پس از گذشت ۱۵ دقیقه از آغاز نشست نیز صالحی و مونیز به همراه معاونان دو وزیر خارجه و هلگا اشمید، معاون موگرینی به آن‌ها پیوستند.

۱۶:۲۹ پایان نگارش متن توافق احتمالی در سطح کارشناسی. یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران از پایان کار نگارش متن توافق احتمالی در سطح کارشناسی خبر داد. (بیشتر بخوانید)

۱۵:۵۱ آژانس: آمانو برای شفاف سازی موضوع پی‌ام‌‌دی به تهران سفر می‌کند. خبرگزاری تسنیم: آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از اهداف سفر مدیرکل این نهاد به ایران را تسریع حل و فصل موضوعات باقی مانده عنوان کرد. (بیشتر بخوانید)

۱۵:۲۳ عراقچی: توافق ژنو صرفا برای ۷ روز تمدید شد. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با ابراز امیدواری درخصوص به سرانجام رسیدن مذاکرات ایران و ۱+۵ طی زمان تمدید شده؛ تاکید کرد: ما هیچگاه اسیر زمان نبوده و نخواهیم بود. (بیشتر بخوانید)

۱۵:۰۳ وزرای خارجه چین و فرانسه فردا به مذاکرات هسته‌ای وین می‌پیوندند. پس از اینکه اعلام شد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه بار دیگر عازم وین می‌شود، آخرین اخبار حاکی از این است که وزرای خارجه چین و فرانسه نیز برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای فردا وارد این شهر می‌شوند.

۱۴:۰۷ موسویان: ۵ کشور طرف مذاکره کننده با ایران ناقض ان.پی‌.تی هستند. مذاکره کننده پیشین هسته‌ای کشورمان در یک میزگرد شبکه الجزیره در آمریکا اعلام کرد که ۵ کشور طرف مذاکره کننده با ایران خود ناقض پیمان منع اشاعه هسته‌ای هستند. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۳۵ همزمان با مذاکرات هسته‌ای وین رژیم صهیونیستی یک تیم ویژه برای مقابله با ایران تشکیل داد. به‌گفته منابع آگاه ارتش رژیم صهیونیستی تیمی را برای بررسی گزینه اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران تشکیل داده است. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۳۰ جلسه صالحی و مونیز آغاز شده است و تا کنون (ساعت ۱۶:۰۰) همچنان ادامه دارد.

۱۳:۵۳ تصاویر تسنیم از حاشیه‌های دور نهایی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین (لینک گزارش تصویری)

۱۳:۲۷ سی‌ان‌ان: تنها ۳۸ درصد آمریکایی‌ها رویکرد اوباما را نسبت به ایران تأیید می‌کنند. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان اقبال و تأیید عمومی نسبت به رویکرد اوباما در قبال روابط ایالات متحده و ایران با افتی قابل توجه به ۳۸ درصد کاهش یافته است. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۱۹ روانچی: به هیچ بیگانه‌ای اجازه ورود به مجتمع‌های نظامی را نمی‌دهیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکرات هسته ای در گفتگو با نشریه بولتن دانشمندان هسته‌ای آمریکا درباره بحث بازرسی ها در توافق هسته‌ای تاکید کرد به هیج کسی اجازه نمی دهیم وارد مجتمع‌های نظامی ما شود. (بیشتر بخوانید) 

۱۲:۳۳ آمانو به تهران می‌آید. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه هفته جاری به تهران می‌آید. (بیشتر بخوانید)

۱۲:۲۱ ظریف و کری ساعت ۱۶:۳۰ دیدار می‌کنند.

۱۲:۰۵ آهنی: ایران همواره به راه حل عادلانه مبتنی بر مذاکره و دیپلماسی معتقد بوده است. سفیر کشورمان در پاریس گفت جمهوری اسلامی ایران همواره و از ابتدا به راه حل عادلانه مبتنی بر مذاکره و دیپلماسی معتقد بوده است. (بیشتر بخوانید)

۱۱:۳۴ شینهوا: اکنون نوبت آمریکاست تا برای توافق هسته‌ای با ایران اعتمادسازی کند. در حالی که ایران و قدرت های جهانی یک ضرب الاجل دیگر را برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای از دست دادند، واشنگتن باید برای کاهش بی اعتمادی با تهران، اقدامات بیشتری را انجام دهد. (بیشتر بخوانید)

۱۱:۳۳ توافق فعلی ۵۰۰۰ سانتریفیوژ در اختیار ایران قرار خواهد داد. منابع غربی تاکید کردند که بر اساس هرگونه توافق نهایی، ایران اجازه خواهد داشت تا ۵۰۰۰ سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد. (بیشتر بخوانید)

۱۱:۲۱ موگرینی فردا پنج شنبه به مذاکرات هسته ای وین می پیوندد. سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه فردا پنج شنبه ۲ جولای به مذاکرات هسته‌ای ایران در شهر وین ملحق خواهد شد.

                                                                                                                                      9 تیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر                                                                                                         

۲۳:۲۲ یک مقام ارشد آمریکایی گفت که مذاکره کنندگان این کشور با همتایان اسرائیلی خود درباره مذاکرات هسته‌ای در ارتباط مداوم هستند. (بیشتر بخوانید)

۲۲:۳۵ ماری هارف، مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا، گفت که ما به دسترسی در هر زمان و در هر مکان که لازم باشد نیاز داریم.

۲۱:۲۲ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، گفت در صورتی که راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ناکافی باشد توافقی صورت نخواهد گرفت. (بیشتر بخوانید)

۲۰:۵۱  یک منبع خبری نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی گفت تاریخ‌های مختلفی برای حضور وزرای خارجه مورد بحث قرار گرفته اما هنوز قطعی نشده است. 

۲۰:۲۷ منابع خبری از احتمال برگزاری نشست بعدی وزیران ۱+۵ و ایران در روز ۵ جولای (۱۴ تیرماه) خبر می‌دهند.

۲۰:۲۰ سرگی ریابکوف، وزیر خارجه روسیه، فردا وین، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای وین، را ترک خواهد کرد. 

۲۰:۱۵ وزارت خزانه‌داری آمریکا متعاقب تمدید تمهیدات توافق موقت ژنو تعلیق تحریم‌های ضدایرانی را هفت روز دیگر تمدید کرد. 

۲۰:۰۵ لاوروف: پیشرفت حاصل شده و بحت درباره برخی مسایل فرآیندی ادامه دارد. وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که پیشرفت در مذکرات هسته‌ای میان ایران و گروه۱+۵ حاصل شده و بحث درباره برخی مسایل فرآیندی همچنان ادامه دارد.

۱۹:۵۴ وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه آلمان در وین دیدار و گفت‌وگو کرد.

۱۹:۲۶ وزارت خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که به منظور ایجاد فرصت بیشتر برای تداوم مذاکرات هسته‌ای،‌ تمهیدات مندرج در توافق موقت ژنو را برای هفت روز دیگر تمدید می‌کنند. (لینک خبر)

۱۹:۰۶ لاوروف: توافق هسته ای ایران باید در شورای امنیت تصویب شود. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل باید تا اوایل جولای تشکیل جلسه دهد تا در خصوص تصویب قطعنامه مربوط به برنامه هسته ای ایران مذاکره کند.

۱۸:۵۸ ظریف و آمانو دیدار کردند. وزیر امور خارجه ایران امروز عصر پس از دیدار با همتایان آمریکایی و روس خود با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد. (بیشتر بخوانید)

۱۸:۱۸ اتحادیه اروپا با هدف ایجاد زمینه برای پیشبرد مذاکرات، تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را ۷ روز تمدید کرد.

۱۷:۴۴ وزیر امور خارجه کشورمان ساعت ۱۷:۰۰ به وقت وین (۱۹:۳۰ به وقت تهران) با همتای آلمانی خود دیدار خواهد کرد. 

۱۷:۳۱ علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، نشستی دو جانبه برگزار کردند. 

۱۶:۳۱ وزیر خارجه روسیه، پس از چند روز گمانه‌زنی در مورد زمان حضور وی در وین، سرانجام دقایقی پیش به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پیوست و با همتای ایرانی خود دیدار کرد.

۱۵:۴۷ دیدار دو جانبه بین تیم‌های مذاکره کننده آمریکایی و ایرانی در هتل پاله‌کوبورگ پایان یافت. 

۱۵:۴۲ سرگی لاوروف پس از ورود به وین به دیدار رئیس‌جمهور اتریش رفت. 

۱۴:۵۹ صالحی و مونیز به همراه معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به نشست ظریف و کری پیوستند. 

 

۱۳:۴۵ وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهایش امروز ساعت ۱۴:۰۰ به وقت وین با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، و در سال ۱۶:۰۰ به وقت وین با یوکیا آمانو،‌ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار خواهد کرد. 

۱۳:۳۸ موسویان: هیچ‌کشوری بازرسی «هر زمان، هرمکان» را نپذیرفته است. مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای کشورمان با اشاره به اینکه برای تهران و واشینگتن فقط یک انتخاب و آنهم «مسیر دیپلماسی» وجود دارد، تأکید کرد که خواسته آمریکا مبنی بر بازرسی «هر زمان، هرمکان»، تاکنون از سوی هیچ کشوری پذیرفته نشده است. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۲۴ ظریف و کری در اولین دیدار پس از بازگشت وزیر امور خارجه کشورمان به وین با یکدیگر دیدار کردند. 

۱۲:۱۴ رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که در صورتی که ایران شرایط آمریکا را قبول نکند، باراک اوباما نباید لحظه ای برای ترک مذاکرات هسته‌ای با تهران تردید داشته باشد. (بیشتر بخوانید)

۱۲:۱۱ وزیر خارجه کشورمان وارد وین شد و طبق برنامه ساعت ۱۱ به وقت محلی با همتای آمریکایی خود دیدار خواهد کرد. حسن فریدون، برادر رئیس‌جمهور، و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز همراه وی وارد وین شده‌اند. (بیشتر بخوانید)

۱۱:۴۸ ماری هارف خبرنگار آمریکایی را از جلسه توجیهی شرمن اخراج کرد. در جریان جلسه توجیهی روز گذشته وندی شرمن برای خبرنگاران حاضر در وین، ماری هارف و چند تن از همکاران وی در وزارت خارجه آمریکا یک خبرنگار آمریکایی را به بهانه اینکه از سوی آن‌ها مجوزی دریافت نکرده است، از اتاق جلسه بیرون انداختند. (بیشتر بخوانید)

 

۱۱:۱۰ ایهود باراک: توافق بد هسته‌ای، ایران را به یک قدرت اتمی تبدیل خواهد کرد. نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی مدعی شد که اگر آمریکا به یک توافق بد هسته‌ای با ایران دست یابد، این مساله به تهران اجازه خواهد داد تا به یک قدرت اتمی تبدیل شود. (بیشتر بخوانید)

۰۳:۰۰ نماینده جمهوریخواه کنگره: مذاکره کنندگان باید محکم در مقابل ایران بایستند یا از گفتگوها خارج شوند. نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: از دست رفتن یک ضرب الاجل هسته ای دیگر، فرصتی برای رئیس جمهور آمریکا و گروه ۱+۵ به منظور تسلیم شدن بیشتر در برابر درخواست های ایران نیست.(بیشتر بخوانید)

۰۲:۱۱ ظریف پس از بازگشت به وین پیش از ظهر با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه،‌ و سپس ساعت ۱۱:۰۰ به وقت وین (۱۳:۳۰ به تهران) با جان کری، وزیر خارجه آمریکا،‌ دیدار خواهد کرد. (بیشتر بخوانید)

۰۰:۱۹ سفر ظریف به‌همراه صالحی و فریدون به وین. امروز (سه‌شنبه) حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به‌همراه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به محل مذاکرات در وین می‌آیند. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                                                     8 تیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر                                                                                                            

۲۲:۰۴ دومین دور نشست معاونان وزیر امور خارجه ایران با معاون وزیر خارجه آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که عصر امروز در هتل کوبورگ آغاز شد پس از یک ساعت و نیم پایان یافت.

۲۱:۴۵ سخنگوی کاخ سفید می‌گوید مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران احتمالاً پس از ضرب الاجل فردا ۳۰ ژوئن ادامه خواهد یافت.

۲۱:۳۴ از کنگره وین تا کوبورگ؛ توافقی پس از ۲۰۰ سال. کنگره وین ۲۰۰ سال پیش در چنین روزهایی سرنوشت اروپا را تغییر داد و کوبورگ وین طی روزهای آینده شاید مکانی شود که در آن آینده انرژی هسته‌ای در وسعتی جهانی رقم می‌خورد.  (بیشتر بخوانید)

۲۰:۳۴ دولت آمریکا گزارش‌ها در این باره که اوباما پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای نامه‌ای را به سران ایران ارسال کرده، رد کرد. (بیشتر بخوانید)

۱۹:۳۱ نشست معاونین وزیر امور خارجه ایران با دیپلمات‌های آمریکایی و اتحادیه اروپا از سر گرفته شد.

۱۸:۲۹ فابیوس: ایرانی‌ها سؤالاتی درباره چگونگی لغو تحریم‌ها دارند. وزیر خارجه فرانسه با اشاره به برخی پیشرفت‌ها درمذاکرات هسته‌ای گفت ایرانی‌ها سؤالات مشخصی درباره اینکه رفع تحریم‌ها چگونه عملیاتی خواهد شد و برخی دیگر موضوعات دارند. (بیشتر بخوانید)

۱۶:۵۹ معاونان وزیر خارجه ایران با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، و هلگا اشمیت، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کردند. 

۱۵:۴۷ وزیر خارجه روسیه نیز فردا به مذاکرات هسته‌ای در وین محلق می‌شود. 

۱۵:۴۵ کری: بسیار زود است که بگوییم به توافق می‌رسیم یا خیر. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که همچنان بسیار زود است که بگوییم مذاکرات دشوار کنونی برای دستیابی به توافقی به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران موفق خواهد شد. (بیشتر بخوانید)

۱۵:۲۴ نشست معاونین پایان یافت. مذاکرات بین کارشناسان ادامه دارد.

۱۴:۳۲ هیچ صحبتی درباره تغییر محل مذاکرات هسته‌ای ایران صورت نگرفته است. در حال که اخبار تایید نشده حاکی از احتمال تغییر محل مذاکرات هسته‌ای وین است، یک منبع نزدیک به مذاکرات اعلام کرد هیچ صحبتی درباره تغییر محل مذاکرات صورت نگرفته است. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۵۴ وزیر خارجه آمریکا با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار کرد.

۱۳:۰۰ دور نهایی مذکرات هسته‌ای امروز در حالی با نشست معاونین وزرای خارجه ایران و کشورهای گروه ۱+۵ ادامه می‌یابد که وزیر خارجه کشورمان شب گذشته برای مشورت بیشتر به تهران بازگشت.

۱۰:۴۰ دنیس راس: تمدید مذاکرات هسته‌ای برای ۳ تا ۶ ماه دیگر منطقی است. مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که اگر ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، از دست برود این مساله منطقی خواهد بود که مذاکرات برای ۳ تا ۶ ماه دیگر تمدید شود.

۰۲:۱۰ مذاکرات هسته‌ای چند روز پس از ضرب‌الاجل ادامه می‌یابد. مقام‌های ارشد آمریکا از ادامه گفتگوهای هسته‌ای با ایران چند روز پس از مهلت تعیین شده ی ۳۰ ژوئن خبر دادند.

                                                                                                                                      7 تیــــــــــــــــــــــــــــــر                                                                                                                 

۲۲:۱۵ ظریف: همه خواهان یک توافق عزتمند و با دوام هستند. ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت که سه‌شنبه و پس از یک روز حضور در تهران به وین بازخواهد گشت تا مذاکرات را ادامه دهد. (بیشتر بخوانید)

۲۱:۵۶ موگرینی: تمدید بلند مدت مذاکرات در کار نخواهد بود. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید تمدید بلند مدت مذاکرات هسته‌ای در دستور کار قرار ندارد و این تمدید تنها می‌تواند چند روزه باشد.

۲۱:۵۵ وزیر امور خارجه ایران هتل محل مذاکرات را ترک کرد.

۲۱:۲۴ هاموند در پاسخ به تسنیم: زمانی که آماده نشست بودیم به وین باز می‌گردم. وزیر خارجه انگلستان ضمن اعلام اینکه محل مذاکرات هسته‌ای ایران در وین را ترک و به لندن بازخواهد گشت گفت: “طی یکی دو روز آتی زمانی که آماده نشست بودیم بودیم به وین بازمی‌گردم.”

۲۰:۵۵ وزرای خارجه ایران و آمریکا برای چهارمین بار طی دو روز گذشته برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای وین با یکدیگر دیدار کردند.

۲۰:۲۹ ظریف با فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ هتل پاله کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات، دیدار کرد.

۱۹:۵۵ یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای بار دوم طی دو روز اخیر در هتل مذاکرات هسته‌ای حاضر شده و با فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کرد. 

۱۹:۱۴ ظریف با والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، و پیش از آن با معاون وزیر خارجه چین نیز دیدار و گفتگو کرد

۱۸:۵۵ وزرای خارجه ایران و انگلستان با یکدیگر دیدار کردند. وزیر خارجه کشورمان در هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای، با همتای انگلیسی خود دیدار کرد.

۱۸:۳۹ فابیوس نیز مذاکرات هسته‌ای را ترک می‌کند. وزیر خارجه فرانسه امروز (یکشنبه) مذاکرات هسته‌ای وین را به مقصد نیویورک ترک می‌کند.

۱۸:۱۴ اشتاین‌مایر: می‌توان بر اساس تفاهم لوزان به توافق رسید. وزیر خارجه آلمان می‌گوید توافق برای خاورمیانه و جهان است و اگر طرفین بر موارد لوزان عمل کنند توافق خواهد شد.

۱۷:۵۰ مقام آمریکایی: نگران سفر ظریف به تهران نیستیم. یک مقام آمریکایی سفر وزیر خارجه کشورمان به ایران و بازگشت وی به مذاکرات را امری عادی توصیف کرد.

۱۶:۱۸ جلسه وزیر خارجه آمریکا با مسئول سیاست خارجی اروپا و وزرای خارجه اروپایی در هتل پله کوبورگ وین آغاز شد.

۱۶:۰۵ وزیر خارجه آلمان با حضور در محل هتل پله‌کوبورگ، به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پیوست.

۱۶:۰۲ مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، نیز راهی وین می‌شود. 

۱۵:۲۹ هاموند: برای رسیدن به توافق چالش‌های بزرگی وجود دارند. وزیر خارجه انگلیس در وین اعلام کرد برای رسیدن به توافق چالش های بزرگی وجود دارند که درصورت تمایل به دستیابی به توافق باید حل شوند. (بیشتر بخوانید)

۱۵:۰۵ ظریف امروز به تهران می‌آید و فردا به وین باز می‌گردد. مسئول امور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده کشورمان گفت که وزیر امور خارجه کشورمان مطابق با برنامه از پیش تعیین شده، امروز یکشنبه شب به تهران عزیمت کرده و پس از یک روز حضور در کشور به وین باز خواهد گشت. (بیشتر بخوانید)

۱۴:۰۵ معاون وزیر خارجه چین به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین پیوست.

۱۳:۵۲ موگرینی: درصورت نیاز مذاکرات تمدید خواهد شد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ورود به محل مذاکرات هسته‌ای در وین اعلام کرد که درصورت نیاز این مذاکرات چندروز بیشتر تمدید خواهد شد. (بیشتر بخوانید)

 

۱۳:۲۵ نتانیاهو: قدرت‌های جهانی از خطوط قرمز خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران عدول کرده‌اند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که شاهد این هستیم که قدرت‌های جهانی چگونه از تمامی خطوط قرمز خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران عدول کرده‌اند. (بیشتر بخوانید)

۱۳:۱۶ دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آمریکایی وی دقایقی پیش در وین برگزار شد.

۱۰:۱۲ دیپلمات غربی: گفتگوها و چانه‌زنی‌های طرفین در روزهای آخر مذاکرات هسته‌ای فشرده‌تر می‌شود. یک دیپلمات غربی با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای در مرحله حساسی هستند، عنوان کرد که گفتگوها و چانه‌زنی‌های طرفین در روزهای آخر فشرده‌تر می‌شود. 

۰۹:۴۲ اشتاین‌مایر: ۱+۵ نباید مذاکرات هسته‌ای ایران را از دست بدهد. وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران باید در نهایت منجر به یک راه حل شود. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                                                     6 تیـــــــــــــــــــــــــر                                                                                                                    

۲۱:۴۷ مقام ارشد آمریکا: تحریم‌ها زمانی برداشته می‌شود که ایران “پی‌ام‌دی” را حل کند. یک مقام ارشد دولت آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که تحریم‌ها علیه ایران زمانی برداشته خواهد شد که ایران موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود را حل کند. (لینک خبر)

۲۱:۳۶ لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه،‌ پس از دیدار با ظریف به دیدار وزیر خارجه آمریکا رفت. 

۲۱:۳۶ دیدار وزرای خارجه ایران و فرانسه پایان یافت. 

۲۰:۱۱ وزیر امور خارجه آلمان فردا به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواهد پیوست.

۱۹:۳۸ فابیوس و ظریف دیدار کردند. وزرای خارجه ایران و فرانسه در هتل پله کوبورگ وین،‌ محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای دیدار و گفتگو کردند.

۱۸:۱۹ یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ وارد شد. 

۱۷:۴۵ فابیوس برای توافق هسته‌ای ۳ شرط گذاشت. وزیر خارجه فرانسه که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای وارد وین شده اعلام کرد محدودیت طولانی‌مدت بر برنامه تحقیق و توسعه، نظارت شدید بر سایت‌ها و بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض ایران شرطهای یک توافق سفت و سخت است. (لینک خبر)

 

۱۶:۱۰ نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا پایان یافت. دور بعدی مذاکرات احتمالاً ساعت ۱۵:۳۰ به‌وقت وین (۱۸:۰۰ به‌وقت تهران) برگزار خواهد شد.

۱۵:۰۰ کری: برای رسیدن به توافق امیدواریم. وزیر خارجه آمریکا پیش از شروع مذاکره با همتای ایرانی‌اش مقابل هتل کوبورگ اعلام کرد که برای رسیدن به توافق امیدوار است. (لینک خبر)

۱۴:۴۰ کری و ظریف در حضور معاونانشان دیدار کردند.

۱۳:۳۷ خبرگزاری فرانسه: جان کری به‌دنبال دستیابی به توافقی تاریخی با ایران است. (لینک خبر)

۱۳:۱۳ ظریف: توافق خوب مهمتر از مهلت مذاکرات است. وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید: “ایران روندهای استثنائی را نخواهد پذیرفت. طرف مقابل باید تصمیمات جدی اتخاذ کند”. (لینک خبر)

۱۲:۴۳ سخنگوی وزارت خارجه اتریش: برای مقابله با جاسوسی از محل مذاکرات تمام اقدامات انجام شده است. سخنگوی وزارت خارجه اتریش در گفتگو با خبرنگار تسنیم تأکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای ممانعت از جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای و تأمین امنیت محل گفتگوها انجام داده است. (لینک خبر)

 

۱۲:۳۵ آسوشیتدپرس: موانع عمده‌ای پیش‌ِروی مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. (لینک خبر)

۱۲:۳۲ جان کری وزیر خارجه آمریکا وارد هتل پاله‌کوبورگ محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ شد.

۱۲:۰۵ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران،‌ وارد محل مذاکرات هسته‌ای وین شد. 

۱۱:۰۴ بلینکن: بسیاری از نگرانی‌ها درباره توافق با ایران مبنایی «افسانه‌ای» دارند. قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت که هم اکنون «بازرسی‌های بی‌سابقه» در ایران بر اساس توافق موقت هسته‌ای در جریان است. (لینک خبر)

۱۰:۳۶ مقام آمریکایی: ظریف و کری امروز دیدار می‌کنند. (لینک خبر)

۰۹:۵۸ عراقچی: قسمت‌های زیادی از متن توافق آماده شده است. عضو ارشد مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه قسمت‌های زیادی از متن توافق نهایی شده است، تأکید کرد تمدید مذاکرات فعلاً در دستور کار نیست، و تیم مذاکره کننده تلاش می‌کند در تاریخ تعیین شده به جمع‌بندی برسد. (لینک خبر)

۰۹:۳۵ ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ساعت نه و نیم بامداد با استقبال رسمی آقای سباستین کورتز وزیر خارجه اتریش وارد فرودگاه وین شد.

این خبر بروزرسانی ‌شود… .

انتهای پیام/۱


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.