کد خبر : 26609
تاریخ انتشار : شنبه 6 ژوئن 2015 - 18:54
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ایران با اس-۳۰۰ توازن قوا در خاورمیانه را تغییر می‌دهد بسته هستند

ایران با اس-۳۰۰ توازن قوا در خاورمیانه را تغییر می‌دهد

ایران با اس-۳۰۰ توازن قوا در خاورمیانه را تغییر می‌دهد

 یک خبرگزاری روس نوشت که ایران با داشتن سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ می‌تواند توازن قوا در خاورمیانه را تغییر دهد. به گزارش اهروصال به نقل از تسنیم، خبرگزاری اسپاتنیک طی مقاله‌ای نوشت: ایران با تحویل گرفتن سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ قادر خواهد بود تا حفاظت از حریم هوایی خود در آن سوی مرزها و همچنین





 یک خبرگزاری روس نوشت که ایران با داشتن سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ می‌تواند توازن قوا در خاورمیانه را تغییر دهد.

به گزارش اهروصال به نقل از تسنیم، خبرگزاری اسپاتنیک طی مقاله‌ای نوشت: ایران با تحویل گرفتن سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ قادر خواهد بود تا حفاظت از حریم هوایی خود در آن سوی مرزها و همچنین دفاع از تاسیسات هسته‌ای خود در برابر حملات احتمالی بپردازد.

فروش این سامانه دفاع موشکی به ایران که یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی است به صورت بالقوه ایران را قادر خواهد ساخت تا توازن قوا در خاورمیانه را تغییر دهد.

این توافق برای ایران دارای دو مزیت است. ایران توسط این سامانه دفاعی قادر خواهد بود تا حریم هوایی تا آن سوی مرزهای خود را کنترل کرده و همزمان نیز این کشور را قادر می‌کند تا از تاسیسات نظامی خود در برابر حملات احتمالی حفاظت کند.

هنوز مشخص نیست که مسکو قصد دارد کدام مدل از سامانه اس-۳۰۰ را به ایران بفروشد. بر اساس قرارداد سال ۲۰۰۷، قرار بود که سامانه S-300 PMU1 به ایران تحویل داده شود. سکوی پرتاب این مدل بردی حدود ۹۳ کیلومتری داشته و همزمان می‌تواند چندین هدف را نشانه گیری کرده و قادر است هواپیمایی که در ارتفاعی بیش از ۹۰ هزار پا در پرواز است را هدف قرار دهد. به علاوه ماهواره‌هایی که به همراه این سامانه کار می‌کنند می‌توانند اهدافی تا ۱۵۰ مایلی را رد گیری کنند.

اگر اس-۳۰۰ در سواحل جنوبی ایران مستقر شود، تهران می‌تواند به سرعت هرگونه حرکت هواپیماهای آمریکا یا متحدان این کشور را به محض پرواز از پایگاه‌های خود ردیابی کند.

جدای از آن، جنگنده‌های بسیار پیشرفته به راحتی و بسیار پیش از آنکه به سواحل ایران برسند قابل شناسایی هستند.

از سوی دیگر تحویل این سامانه تهدید اقدام نظامی علیه تهران را در صورتی که تهران توافقنامه هسته‌ای را نقض کند کاهش می‌دهد.

در نهایت با وجود سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ هر گونه اقدام نظامی علیه ایران برای هر کشوری حتی ارتش آمریکا بسیار سخت و هزینه بر خواهد شد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در مسکو در رابطه با تحویل اس ۳۰۰ به ایران گفت که به زودی این محموله‌ها در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

سخنان وزیر خارجه روسیه مبنی بر تحویل اس ۳۰۰ به ایران در حالی است که چندی پیش شرکت روسی تولید کننده تسلیحات نظامی اعلام کرد که این سامانه دفاع موشکی زمانی به ایران تحویل داده می شود که توافقنامه تجاری بین دو کشور منعقد شود.

پوتین رئیس جمهور روسیه اخیرا دستور لغو ممنوعیت فروش سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران را صادر کرده است.

کرملین در این باره اعلام کرده است که این فرمان ممنوعیت انتقال شامل حمل و نقل هوایی سامانه موشکی دفاع هوایی اس ۳۰۰ از طریق روسیه و حمل آن به خارج از سرزمین‌های این کشور به سمت جمهوری اسلامی ایران همچنین در اختیار قرار دادن آن به جمهوری اسلامی ایران در خارج از سرزمین‌های روسیه را با استفاده از کشتی‌ها یا هواپیماهای حامل پرچم دولت روسیه لغو می‌کند.

در سال ۲۰۱۰ بود که طی دوران دمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری فروش سامانه موشکی دفاع هوایی اس ۳۰۰ را لغو کرد. در آن زمان روسیه اعلام کرده بوده در راستای تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان به خاطر برنامه هسته‌ای ایران، این اقدام را انجام داده است. در مقابل نیز تهران نیز شکوائیه‌ای را برای دریافت غرامت ۴ میلیارد دلاری از روسیه به دادگاه داوری ژنو ارائه کرد.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.