کد خبر : 116146
تاریخ انتشار : جمعه 24 آگوست 2018 - 22:11
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ۲۵ سال اشغالگری در قره باغ بسته هستند

۲۵ سال اشغالگری در قره باغ

۲۵ سال اشغالگری در قره باغ

اشغال شهرستان فضولی و جبرائیل در در سال ۱۹۹۳ از سوی ارامنه عملا ارتباط زمینی منطقه قره باغ کوهستانی با رود ارس و ایران را قطع کرده و موجب آوارگی نزدیک به ۱۲۰ هزار مسلمان از این نواحی شد.

به گزارش اهر وصال به نقل از آناج: بیست و پنج سال پیش در چنین روزی بخشهای فضولی و جبرائیل در قره باغ  آذربایجان توسط نیروهای مسلح ارمنستان اشغال گردید.

در روز ۲۳ آگوست سال ۱۹۹۳، مرکز بخش فضولی و ۵۱ روستای این بخش در جمهوری آذربایجان از سوی نیروهای مسلح ارمنستان اشغال شد. ۵۵ هزار نفر از ساکنان این مناطق توسط نیروهای ارمنی از سرزمین‌های خود رانده شدند.

منطقه فضولی با مرکزیت شهر فضولی با مساحت ۱۳۹۰ کیلومتر مربع است که مرکز بخش فضولی شهری به همین نام می‌‌باشد، اسم این بخش پس از اشغال از سوی ارامنه به واراندا تغییر نام یافته است.

این بخش در جنوب-شرق کوه های قره باغ  و سواحل رود ارس است. بخش‌های جبرائیل، خوجاوند، آغجابدی و بیلگان آذربایجان از بخشهای ساحلی رود ارس هستند.

بخش جبرائیل نیز که در ساحل شمالی رود آراز قرار دارد، با ۱۰۵۰ کیلومتر مربع وسعت، قبل از جنگ قره باغ جمعیتی در حدود ۵۴۰۰۰ نفر را در خود جای داده بود. در جریان اشغال این منطقه، ۲۵۰ تن از اهالی آن کشته، ۹۱ تن مفقود و صدها تن نیز به شدت زخمی شدند. ۶۱۱۰۰ نفر از ساکنان بخش “جبرائیللی” نیز از سوی ارامنه به مناطق دیگر آذربایجان رانده شده‌اند.

هم اکنون ۷۲ مدرسه، ۸ بیمارستان، ۵ مسجد، ۲ موزه، ۱۲۹ آثار باستانی و تاریخی و ۱۴۹ مرکز فرهنگی در این دو منطقه تحت اشغال ارامنه می باشند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.