حاشیهنشینی مهمترین چالش پیشروی کشور است/ پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی بزرگراه اهر – تبریز در سال ۹۵
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی بزرگراه اهر – هریس – تبریز در طول سال ۹۵ خبر داد، گفت: برای احداث و آسفالتریزی راههای روستایی آذربایجان شرقی که خاکی و یا نیاز به احداث دارند با این وضع اعتبارات دولتی نزدیک به ۵۰ سال طول میکشد.
به گزارش اهروصال، توحید اخلاقی در برنامه کنکاش با اشاره به اینکه پروژههای راهسازی از راه روستایی تا آزادراه تبریز – سهند جزو پروژههای پرهزینهای هستند، اظهار کرد: در حال حاضر برای احداث تنها یک کیلومتر راه روستایی به نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم و برای احداث یک کیلومتر آزادراه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان در بردارد.
وی افزود: هیچ دستورالعملی در خصوص جذب سرمایهگذار بخش خصوصی برای احداث بزرگراهها، جادهها و حتی راههای روستایی در آذربایجان شرقی ندادهاند و فعلاً احداث آزادراهها و سرمایهگذاری بخش خصوصی توجیهپذیر است چراکه در احداث همین آزادراهها امکان بازگشت سرمایه سرمایهگذاران وجود دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی بابیان اینکه تکانههای بینالمللی اتکای بودجه بر نفت مشکلات متعددی بر سر راه بودجه کشور به وجود میآورد، گفت: احداث جادهها و بزرگراهها عمدتاً از طریق بودجه دولتی احداث میشود و نگهداری از راهها نیز بسیار پرهزینه است امیدواریم راهکاری عملی برای تأمین هزینههای نگهداری راهها ارائه و منبع تأمین هزینهها پایدار باشد.
اخلاقی اضافه کرد: حدود ۵ هزار کیلومتر از راههای روستایی آذربایجان شرقی خاکی و احداثی است که از این میزان حدود ۱۲۰۰ کیلومتر راههای شنی بوده و باید به راه آسفالته تبدیل شود و ۳۸۰۰ کیلومتر نیاز به احداث دارد درحالیکه برخی از روستاها جمعیت زیر ۲۰ خانوار دارد که آسفالتریزی راه این روستاها در دستور کار دولت نیست ولی عملاً میبینیم که مردم این روستاها تولیدکننده هستند.
وی با ذکر اینکه عموماً برای احداث راههای روستایی است آنکه مصوب هم میشود ۲۵ الی ۳۰ درصد اعتبارات از محل تملک دارایی تخصیص مییابد، گفت: برای احداث و آسفالتریزی راههای روستایی آذربایجان شرقی که خاکی و یا نیاز به احداث دارند با این وضع اعتبارات دولتی نزدیک به ۵۰ سال طول میکشد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی بیان کرد: وقتی حادثه رانندگی در جادهها و بزرگراهها رخ میدهد خسارت بسیار زیادی به سرمایه ملی وارد میکند بهطوری برخیها فکر میکنند بیمه برای تأمین هزینه خسارت به راهها کمک میکند اما متأسفانه در کشور ما نظام بیمه کارآمد نداریم.
پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی بزرگراه اهر – هریس – تبریز در طول سال ۹۵
اخلاقی با اشاره به آخرین وضعیت بزرگراه اهر – هریس – تبریز، گفت: روند احداث این بزرگراه از سال ۸۷ آغازشده و در طول این سالها آنقدر در جلسات، وزارتخانهها و نشستهای تصمیمگیری از تصادفات و تلفات جانی بزرگراه اهر – هریس – تبریز سخن گفتهشده که این جاده را همه در کشور میشناسند و ما نیز بر همین اساس جزو پروژههای اولویتدار قرار دادهایم تا در اولین فرصت به سرانجام برسانیم.
وی از پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی بزرگراه اهر – هریس – تبریز در طول سال ۹۵ خبر داد، افزود: درمجموع تا پایان ششماهه نخست امسال پیشرفت فیزیکی بزرگراه اهر – هریس – تبریز به ۵۷ درصد رسیده بود و اکنون پیشرفت این بزرگراه به بالای ۶۰ درصد رسیده است و البته باید بگوییم که بعد از تذکرات مکرر نماینده اهر و هریس و اداره کل راه و شهرسازی استان پیمانکاران این پروژه نسبت به قبل فعالتر شدهاند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ابراز داشت: خوشبختانه تخصیص اعتبارات دولتی برای تکمیل بزرگراه اهر – هریس – تبریز بهمراتب بیشتر از سایر پروژههای راهسازی بود بهطوریکه سال گذشته ۴۳ میلیارد تومان بودجه مصوب داشتیم ولی دولت برای این بزرگراه ۵۳ میلیارد تومان تخصیص داد و با این اعتبارات توانستیم بدهی پیمانکاران را پرداخت کنیم.
اخلاقی با تأکید بر اینکه سال گذشته در تملک اراضی بزرگراه اهر – هریس – تبریز مشکلاتی داشتیم که مانع از پیشرفت پروژه بود و با تخصیص اعتبار از سوی دولت این مشکل نیز رفع شده است، گفت: متأسفانه الآن شرایط آبوهوا اجازه آسفالتریزی نمیدهد هرچند که برخی قسمتها آماده آسفالتریزی است و علاوه بر آن اگر دولت همچنان در تأمین اعتبارات همانند سال گذشته و امسال ما را یاری کند امیدوارم تا هفته دولت سال آینده شاهد اتمام کامل بزرگراه اهر – هریس – تبریز باشیم.
حاشیهنشینی مهمترین چالش پیشروی کشور است
وی مجموع راههای آذربایجان شرقی را ۱۴ هزار و ۵۰ کیلومتر اعلام کرد، افزود: این راهها شامل آزادراهها، بزرگراهها، راههای اصلی و فرعی و راههای روستایی میشود و اگر این میزان را به راه همسنگ تبدیل کنیم حدود ۲۸ هزار کیلومتر میشود منظور از راه همسنگ جادهای دوطرفه رفتوبرگشت است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کل راههای روستایی آذربایجان شرقی ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است، تصریح کرد: از این میزان ۵۵۰۰ کیلومتر راه آسفالته و ۵۰۰۰ کیلومتر راه شنی و دسترسی خاکی است که لازمه ساماندهی راههای خاکی بهسازی و آسفالتریزی است.
اخلاقی راهها را یکی از محورها و شاخصههای توسعهیافتگی کشور عنوان کرد، گفت: به همین منظور باید در استان برنامهریزی کنیم تا راههایی که نیاز به احداث دارند را احداث کنیم و راههای شنی را به راه آسفالته تبدیل کنیم و راههای آسفالته را مرمت، ترمیم روکش و نگهداری کنیم و تأکیدداریم تا بهصورت مستمر برای نگهداری راههای آذربایجان شرقی برنامهریزی مستمر داشته باشیم.
وی مهاجرت روستائیان به شهرها و بروز معضل حاشیهنشینی از مهمترین چالشهای کنونی کشور ذکر کرد، بیان داشت: اگر نتوانیم در حمایت از روستائیان و ایجاد اشتغال و حمایت از تولید در روستاها برنامهریزی خوبی کنیم همین راههایی که توسعه را پدید میآورد سودی نخواهد داشت و زمینه مهاجرت روستائیان به شهرها و کلانشهرها فراهم میکند که در کنار آن پدیده حاشیهنشینی به وجود میآید.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در پایان با تأکید بر اینکه سکونت بیش از ۷۰ درصدی جمعیت کشور در شهرها و کمتر از ۳۰ درصد در روستاها زنگ خطری برای جامعه است، خاطرنشان کرد: ما همانطور که وظیفهداریم راه احداث کنیم ولی سایر دستگاهها نیز با برنامهریزی و ایجاد اشتغال و صنایع کوچک در روستاها زمینه تقویت تولید را در کشور فراهم کنند تا دیگر شاهد مهاجرت جوانان به شهرها جهت اشتغال نباشیم.
انتهای پیام/
برچسب ها :اهر ، اهروصال ، جاده اهر - تبریز ، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰