کد خبر : 112318
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 26 دسامبر 2017 - 11:20
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی دغدغه مسئولان اهر بسته هستند

بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی دغدغه مسئولان اهر

بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی دغدغه مسئولان اهر

بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در سال های اخیر همواره دغدغه و دل مشغولی مسئولان اهر بوده که تلاش می کنند راهکاری برای برون رفت از این مشکل پیدا کنند.

به گزارش اهروصال؛ اشتغال و بیکاری دو کلمه‌ای است که می شود آن ها را در کلام بسیاری از تحلیلگران اقتصادی و یا مسئولان سیاسی و دولتی کشور پیدا کرد و یا به طور مستقیم از آن‌ها شنید.
اشتغال و بیکاری شاید در سال‌های دور فاصله زیادی از هم داشتند، اما امروزه شاید بیشتر از هر زمانی به هم نزدیک هستند.
بیکاری دانش آموختگان در سال‌های اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده است، این موضوع زمانی به یک چالش اساسی تبدیل شد که کشور با رشد روزافزون جمعیت دارای تحصیلات عالی که به نوبه خود نتیجه افزایش بیش از حد ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بود، مواجه شد.
در عین حال افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، منجر به عدم تعادل بین فرصت‌های شغلی موجود و نیاز واقعی بازار کار و جمعیت دانش آموخته دانشگاهی شده است.
شهرستان اهر نیز از این امر مستثنی نبوده و به گفته مسئولان این شهرستان در حال حاضر بیش از ۷ هزار نفر بیکار دارد، به طوری که فرماندار اهر اعلام کرده است: میانگین نرخ بیکاری در این شهرستان بیشتر از استان و کشور است.
نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز جلسه ای نیست که در آن از سیل عظیم بیکاران دانشگاهی که هر هفته به دفتر وی مراجعه می کنند سخنی نگفته باشد.
بیت الله عبدالهی می گوید: شهرستانی که از معضل بیکاری بیشترین صدمه را دیده اهر است و در این شهرستان میزان بیکاران بیش از حد تصور بوده و نمی توان با اقدامات معمول این معضل را ریشه کن کرد و اگر جهشی صورت نگیرد بیکاری حل نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه از طرح‌هایی که بتواند برای جوانان بیکار شهرستان‌های اهر و هریس اشتغال ایجاد کند حمایت می‌کنیم، افزود: در شهرستان‌های اهر و هریس به دنبال طرح‌هایی هستیم که اشتغال جدید ایجاد کند در حالی‌ که بزرگ‌ترین مشکل جوانان و خانواده‌ها در شهرستان اهر بیکاری و اشتغال است.
معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه معضل بیکاری و اشتغال تنها با سخنرانی و شعار دادن رفع نمی‌شود، گفت: سیاسی‌ کاری و حتی سیاست نمی‌تواند مشکلات سرمایه‌گذاران و بیکاری را حل کند بلکه برای رفع این مشکلات باید با اتحاد و هم‌افزایی بر مشکلات و معضلات جامعه فارغ شد.
یونس طاهری افزود: شهرستان اهر در حال حاضر ۷ هزار و ۴۹۹ نفر بیکار دارد و این آمار واقعا برای شهرستانی همچون اهر زیاد است که به ‌تبع آن نرخ بیکاری در این شهرستان به بیش از ۱۵ درصد رسیده است.
وی اظهار کرد: اگر نتوانیم به‌ خوبی از منابع بهره‌مند شده و از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم معضلات امروز، فردا به بحران تبدیل می‌شود پس بنابراین با توجه به محدودیت منابع مالی دولت اگر سرمایه‌گذاری برای یک نفر هم اشتغال ایجاد کند باید از آن حمایت کنیم.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با انتقاد از این‌که در روستاها اصلا فرصت شغلی وجود ندارد، یادآوری کرد: در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت که واحد تولیدی و یا صنعتی راه‌اندازی شود دولت با پرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش با بهره بانکی ۶ درصد از آن‌ها حمایت می‌کند این در حالی است که دولت سعی دارد تا واحدهای تولیدی را به سمت روستاها سوق داده و فرصت شغلی برای جوانان بیکار روستایی ایجاد کند.
طاهری با اشاره به اینکه در بحث تسهیلات مشاغل خانگی برای شهرستان اهر با لحاظ تعداد جمعیت بیکار و روستایی ۱۸ میلیارد ریال تسهیلات مشخص شده است، ادامه داد: امسال تسهیلات مشاغل خانگی به بانک‌هایی داده می‌شود که پرداخت کنند در حالی که سال گذشته با وجود تخصیص این تسهیلات بانک رفاه در پرداخت آن کم‌لطفی می‌کرد.
فرماندار اهر نیز گفت: رویکرد مهم این فرمانداری افزایش اشتغال بوده و در شهرستان اهر در این مسیر حرکت می‌کنیم.
زاهد محمودی افزود: شهرستان اهر ظرفیت‌های بسیاری در ایجاد اشتغال دارد که باید در قالب تحقق منویات رهبر معظم انقلاب به کارگیری شود.
وی با اشاره به اینکه شهرستان اهر از شهرستان‌های محور گردشگری رویداد تبریز ۲۰۱۸ است، اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در گرو تلاش مضاعف مدیران و مردم بوده و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد در این شهرستان عمده مشکلات را حل می‌کند.
فرماندار اهر با انتقاد از همکاری ضعیف برخی بانک‌ها و ادارات در خصوص پرداخت تسهیلات اشتغال، یادآوری کرد: لیست ادارات و بانک‌هایی که در بحث اشتغال همکاری خوبی نداشته‌اند را جمع‌بندی و به استان ارجاع داده‌ایم.
محمودی با اشاره به اینکه برخی بانک‌ها بروکراسی شدید اداری در پیش روی کارآفرینان و متقاضیان تسهیلات ایجاد می‌کنند که آن‌ها از دریافت این تسهیلات صرف‌نظر می‌کند، ادامه داد: اگر بانکی به طور عمدی یا سهوی در پرداخت تسهیلات اشتغال کوتاهی می‌کند نباید به آن بانک تسهیلاتی داده شود.
وی گفت: انتظار می رود این تسهیلات در اختیار بانک‌هایی قرار گیرد که در تکریم ارباب‌رجوع و پرداخت تسهیلات عملکرد خوبی دارند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اهر نیز از ثبت‌نام ۶۲۲ نفر در طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی در این شهرستان خبر داد و گفت: این کارورزان برای ۱۳ واحد تولیدی ثبت‌نام کرده بودند که ۹ نفر از آنان موفق به عقد قرارداد با واحدهای تولیدی شده‌اند.
مرتضی توکلی با حمایت از کارآفرینان برای ایجاد اشتغال در این شهرستان افزود: امسال ۱۴۴ نفر از جوانان بیکار این شهرستان در موسسات کاریابی ثبت‌نام کرده‌اند که با ایجاد ۷۹ فرصت شغلی تعدادی از جوانان بیکار اهری مشغول به کار شده‌اند.
وی اظهار کرد: در طول سال جاری ۴۴ طرح کارآفرینی و تسهیلات اشتغال با بیش از ۲۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال و با اشتغال‌زایی ۴۹۵ نفر مورد تصویب کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری این شهرستان قرار گرفته است.
توکلی ادامه داد: از این تعداد ۶ طرح با تسهیلات ۴ میلیارد ریال با اشتغال ۸۰ نفر به بانک‌های عامل معرفی و دو طرح موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و ۴ طرح دیگر نیز منتظر دریافت تسهیلات هستند.
اهر از شهرستان‌های آذربایجان شرقی است که جمعیت آن بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۲۸ هزار نفر اعلام شده که ۹۲ هزار نفر در شهر و ۳۶ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.
گزارش از: رضا بالاگر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.