کد خبر : 76768
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 ژوئن 2016 - 10:33

اقتصاد مقاومتی اقتصادی خود اتکائی

اقتصاد مقاومتی اقتصادی خود اتکائی

با پیروزی انقلاب اسلامی مدل جدیدی از حکومت در دنیا پدیدار شد که از نظر ساختار فکری و اصول حاکم در مخالفت وستیز با استکبار می باشد که از لحاظ اقتصادی و استقرار آن در خاورمیانه موجب شده است

به گزارش اهروصال، حسن رضایی/ حساسیت ویژه ای در جامعه بین الملل علی الخصوص در جامعه استکبار جهانی بر علیه خود ایجاد نماید تا جامعه استکبار جهانی همیشه و در همه حال به فکر براندازی و یا تضعیف و متلاشی نمودن این نظام اسلامی باشند.

از اوایل شروع نظام جمهوری اسلامی جامعه استکبار جهانی با توسل به انواع دشمنی ها از جمله کودتا، ترور، جنگ مسلحانه و تحریم اقتصادی این کینه و دشمنی باطنی خود را به منصه ظهور رسانده است. جامعه استکبار جهانی با شکست در امورات نظامی پا به عرصه اقتصادی نهاده و با محدود نمودن عرصه های اقتصادی انواع تهاجمات اقتصادی را در حق کشور عزیزمان به انجام رسانده است. بی شک این عرصه نیز همانند عرصه نظامی با بصیرت و دور اندیشی رهبر فرزانه انقلاب با تعریف مقوله اقتصاد مقاومتی، تقویت تعامل دولت و مردم موجبات تحکیم عرصه های اقتصادی کشور خواهد شد. ازدیدگاه مقام معظم رهبری که مبتکر این ایده مهم می باشند؛ اقتصاد مقاومتی یعنی آن «اقتصادی که به یک ملت امکان می دهد و اجازه می دهد که حتی در شرایط فشار هم رشد و شکوفائی خودشان را داشته باشند.»

بنابه تعریف برخی از اقتصاد دانان، اقتصاد مقاومتی عمدتاً در جوامعی که اقتصاد وابسته دارند و عموماً مصرف کننده هستند معنا و مفهوم پیدا می کند و هدف آن بومی سازی اقتصاد و محدود کردن وابستگی اقتصاد می باشد.

محورهای اقتصاد مقاومتی:

– حمایت از تولید ملی: حمایت از تولید ملی در سایه حمایت از کار و سرمایه ایرانی شکل گرفته و تداوم می یابد. حمایت از کار و سرمایه ایرانی با اصلاح و انعطاف پذیری قوانین اقتصادی و قوانین مربوط به فضای کسب و کار و اصلاح سیستم بانکی و خدمات پولی و مالی محقق می شود، گرچه این دو مقوله تأثیر مستقیم در حمایت از تولید ملی دارند لیکن در این میان نباید از تشویق مردم به خرید کالای داخلی و توجه تولید کنندگان به ارتقای کیفیت تولید غافل ماند چرا که بالا بودن میزان کیفیت کالا ارتباط مستقیم با رغبت مردم برای خرید کالا دارد.

– سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی: به حداقل رساندن اقتصاد دولتی و گسترش حضور مردم در عرصه های اقتصادی از طریق بخش خصوصی هدف و اساس اصل ۴۴ قانون اساسی می باشد.بخش خصوصی می تواند در سایه حمایتهای دولت اهداف توسعه ای دولت را با بکار گیری مدیریت مالی و انسانی خود در رشد اقتصادی و صنعتی کشور محقق نماید.

– اقتصاد مقاومتی با اعتقادات دینی و ملی مردم رابطه مستقیم دارد، اقتصاد مقاومتی استفاده از سرمایه و توان مردم، و مقاوم سازی اقتصاد در برابر حوادث می باشد.

هرچقدر مردم از نظر اعتقاد دینی و معنوی و عرق ملی به کشور قوی و محکم باشد به همان اندازه در بکارگیری سرمایه و توان خود در برابر رفع حوادث و یا جلوگیری از بروز حوادث پویا و فعال خواهد بود.

– استفاده از ظرفیت نخبگان و فناوری نوین: از ویژگیهای بارز اقتصاد مقاومتی استفاده از توان و نبوغ فکری نخبگان می باشد تا با تجاری سازی فناوریها موجبات رشد و توسعه علمی و اقتصادی فراهم شود. در این مسیر لازم است حمایت از نخبگان توسعه یافته تا نخبگان بتوانند بدون هیچ گونه مانعی پروژه های خود را پیش برده و کار آفرینی نمایند. تحریم خارجی در مقوله نخبگان موضوعیت ندارد.تنها نگرانی که در حال حاضر در این مورد مطرح است مسئله خود تحریمی و وجود موانع و مشکلات داخلی است که لازم است اقدامات اصلاحی اساسی در این خصوص از طریق دولت و مسئولین به عمل آید.

اهداف اقتصاد مقاومتی:

– سودا گری و دلال گری و فعالیت های غیر مولد که عمدتاً ازنواسانات بازار ناشی می گردد، موجب سوء استفاده برخی افراد فرصت طلب میگردد.

– اقتصاد مقاومتی موجب از بین رفتن فساد اداری و اقتصادی می شود، اقتصاد مقاومتی با کنترل قیمتها در بازار و مبارزه با قاچاق کالا و محدود نمودن واردات و جلوگیری از رانت اطلاعاتی و قابل دسترس بودن اطلاعات برای کلیه افراد جامعه در شرایط یکسان و… زمینه های ایجاد فساد را از بین می برد.

– اقتصاد مقاومتی موجب مردمی شدن اقتصاد و دخالت و مشارکت کلیه افراد جامعه در موضوع اقتصاد می شود، در این میان توانمند سازی مردم و فراهم آوردن زمینه های حضور آنها در فعالیت های مولد اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد که بطور مثال می توان به: خوشه های صنعتی، فروشگاه های زنجیره ای، رنجیره های تأمین و شبکه های تولیدی اشاره کرد.

– اقتصاد مقاومتی باعث کاهش و خلاصی از وابستگی به فروش نفت خام و موجب اقتصاد خوداتکائی می شود.

برنامه های اقتصادی بایستی مورد بازبینی و مداقه قرار گرفته تا زمینه های وابستگی در برنامه ها شناسائی شوند و با جایگزین سازی آنها زمینه های وابستگی زایل و از بین روند.

– اقتصاد مقاومتی موجب کاهش و یا ازبین رفتن آثار تحریم ها می شود.تحریم ابزار تنبیهی است که در سیاست خارجی مورد استفاده قرار میگیرد،هدف تحریم فشار بر کشور هدف برای تغییر رفتار است، این رفتار می تواند سیاسی و یا اقتصادی باشد.

– نقش دولت و مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی از اهمیت بسزائی برخوردار است:

دولت می تواند از طریق سیاستهای تثبیت نرخ ارز،سیاستهای اشتغال زائی،تثبیت قیمتها،اصلاح ساختار دولتی با رویکرد کوچک و چابک سازی دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفای نقش نماید.

مردم نیز می تواند با مشارکت خود از طریق مدیریت مصرف،ساده زیستی و پرهیزازتجملات،تولید ثروت حلال،مصرف کالای داخلی و …در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفای نقش نماید.

-از موانع و ناهمواریهای مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی می توان به:

وجود فضای منفی در جذب سرمایه گذارخارجی و داخلی، مشکلات مبتلابه تولید داخلی، عدم وجود فضای رقابتی در بخش تولید و حتی توزیع، پائین بودن بهره وری، افزایش نقدینگی، بالا بودن نرخ تورم، نوسانات بازار ارز، بالا بودن نرخ بیکاری، عدم ثبات در بازار مسکن، وابستگی بودجه سالیانه به فروش نفت خام، عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی، ناکارآمد بودن نظام مالیاتی، هدفمند نبودن یارانه ها، سیستم و نظام ناکارآمد پولی و بانکی، فساد اقتصادی، واردات بی رویه، بروکراسی اداری و … اشاره کرد که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی بایستی به حل تک تک این موارد و سایر موارد موثر که در اینجا نامبرده نشده است اقدام و عمل نمود.

*صاحب نظر در حوزه امور اقتصادی

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
از اهر پنج‌شنبه , 16 ژوئن 2016 - 11:04

*صاحب نظر در حوزه امور اقتصادی!!!!!!!!!!
اون وقت این صاحب نظری در امور اقتصادی از کجا حاصل شده و پیش زمینه و نتیجه این صاحب نظری تا العان چی بوده که بشه نظر فعلی ایشون رو مهم و تاثیر گذار ارزیابی کرد،از روشنگری شما سپاسگذارم

از اهر یکشنبه , 19 ژوئن 2016 - 15:42

ممنون جناب دایلاری عزیز،انتظار تایید نداشتم

نظرات بسته شده است.