کد خبر : 69194
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آوریل 2016 - 10:12

تشویق مردم برای حفظ ارزش‌های انقلاب با هنر تئاتر/ پیشرفت حوزه فرهنگ با قدرت بیان هنرمندان

تشویق مردم برای حفظ ارزش‌های انقلاب با هنر تئاتر/ پیشرفت حوزه فرهنگ با قدرت بیان هنرمندان

اهروصال: عضو هیئت‌امنای انجمن نمایش شهرستان اهر با اشاره به اینکه هنر ، شیدایی حقیقت است همراه با قدرت بیان آن و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، و داشتن قدرت بیان کشور را در زمینه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی به‌پیش خواهند برد، گفت: هنرمندان تئاتر با اجرای نمایش‌های انقلابی و اسلامی ، مردم را برای همراهی و کمک به حفظ ارزش‌های انقلاب تشویق کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اهروصال، به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی و سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی با علی مهدوی‌پور عضو هیئت‌ امنای انجمن نمایش شهرستان اهر و از هنرمندان قدیمی این شهرستان به گفت‌وگو نشستیم. مهدوی‌پور از سال ۶۳ کار هنری خود را در زمانی که در تربیت‌معلم در حال تحصیل بود آغاز کرد در زمان تدریس نیز این هنر را با دانش‌آموزان خود و در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ادامه داده که برخی از هنرمندان امروز نیز حاصل آن روزها می‌باشد.

وی با نوشتن و اجرای نمایش های آموزشی، ترویجی با جهاد سازندگی استان همکاری داشته و از سال ۷۰ نیز همزمان با تأسیس انجمن نمایش به فعالیت خود ادامه داده و در سال‌های دهه ۸۰ نیز رئیس انجمن نمایش شهرستان اهر بوده است، وی همچنین در سال‌های اخیر نیز از اعضای اصلی انجمن نمایش و به همراه هنرمندان استانی و کشوری از نفرات هیئت بازبینی جشنواره‌های تئاتر سراسری اهر (ارسباران) را در کارنامه خود دارد.

اهروصال: روز هنر انقلاب اسلامی چرا با این نام نام‌گذاری شده است؟

مهدوی‌پور: هفته هنر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت سید مرتضی آوینی در روز ۲۰ فروردین سال ۱۳۷۲، هرساله از ۲۰ لغایت ۲۷ فروردین‌ماه نام‌گذاری شده تا بدین‌وسیله با برگزاری برنامه‌های فرهنگی، یاد و خاطره این شهید جلیل‌القدر گرامی داشته شود.

اهروصال: آقای مهدوی پور لطفاً به‌عنوان یک پیشکسوت تئاتر بفرمائید که انقلاب اسلامی چه تأثیری بر هنر تئاتر گذاشته است؟

مهدوی پور: خوشبختانه انقلاب شکوهمند اسلامی مانند سایر انقلاب‌ها سرمنشأ تغییر بوده که این تغییرات درزمینهٔ هنر و به‌ویژه هنر تئاتر نیز متبلور بوده و توانسته تغییرات مثبتی را ایجاد نماید، انقلاب اسلامی توانسته درمحتوای هنر تئاتر تاثیر به سزایی داشته باشدبا این حالدر زمینه ی شکلی تاثیر زیادی نگذاشته و نمایش ها به همان سبک وسیاق قبل اجرا میشود. ولی متون نمایشی دگرگون‌شده است یعنی تعدادی از ارزش‌هایی که پس از انقلاب رواج یافته و به‌واسطه انقلاب در کشور ما جاری‌شده مطمئناً در لایه‌های مختلف زندگی مردم ما ریشه دوانده است مانند بازسازی عملیات و خاطرات دفاع مقدس و روزهای انقلاب، در متون نمایشی تئاتر تأثیرات مثبتی گذاشته است ولی متأسفانه در قالب‌های نمایشی ما تغیر شگرفی ایجاد نشده است.

اهروصال: هنر تئاتر می‌تواند تغییر شگرفی در گسترش و اشاعه هر انقلاب و فرهنگی داشته باشد هنر تئاتر چگونه توانسته در این مسیر گام بردارد و مؤثر باشد؟

مهدوی‌پور: همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند ” هنر تئاتر به‌مثابه یک منبر است” ما می‌توانیم از این هنر به نحو احسنت برای اشاعه ارزش‌های اسلامی، احکام ، ارزش‌های والای انسانی و حقیقت انسانیت استفاده کنیم ولی متأسفانه پس از انقلاب از هنر به‌ویژه هنر تئاتر حمایتی جدی صورت نگرفته است اگر این حمایت اتفاق بیفتد، تمامی کسانی که متولی هنر هستند دست‌به‌دست هم دهند و از هنرمندان به‌ویژه هنر تئاتر حمایت نمایند مطمئناً ارزش‌های اسلامی که نمی‌شود به‌وسیله یک کتاب و یا با دو ساعت سخنرانی نشان داد می‌توان با هنر تئاتر در عرض نیم ساعت و یا کمتر از پنج دقیقه هم  به مخاطب انتقال داد این توانایی در هنروجود دارد که در کمترین زمان بتوانند ارزش والای اسلامی و انسانی را به مخاطبان خود ارائه کرده و نتیجه لازم را بگیرد. پس اگر حمایت‌ها از حد شعار فراتر بروند و با ارائه برنامه و راهکار مناسب، مثل در اختیار گذاشتن نمایشنامه‌های مناسب و آموزش‌های ادامه‌دار در گروه‌های تخصصی نویسندگی،کارگردانی و بازیگری ، مطمئناً هنرمندان تئاتر نیز مانند سال‌های پس از انقلاب، دفاع مقدس و سایر ایام به آنان کمک خواهند کرد و نویدبخش روزهای خوبی برای هنر انقلاب اسلامی خواهند بود و ارزش‌های اسلامی به نحو احسنت به نمایش درخواهد آمد.

هنرمندان تئاتر همیشه نشان داده‌اند که در راه اعتلای انقلاب و اسلام ثابت‌قدم بوده و قدم‌های مثبتی برداشته‌اند و در بسیاری از موارد با حرکت‌های خودجوش و صرف زمان و هزینه از طرف خود اقدام به  اجرای نمایش‌های انقلابی و اسلامی و تشویق مردم به همراهی در راه کمک به حفظ ارزش‌های انقلاب نموده‌اند که بسیاری از آنان مانند شهید آوینی هیچ ادعایی نداشته و ندارند ولی مسئولین امر نیز باید به وظایف خود در این خصوص عمل کرده و هنرمندان را تنها نگذارند.

به گفته شهید آوینی” هنر شیدایی حقیقت است. همراه با قدرت بیان آن شیدایی و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته است” اگر هنرمند به این درجه از حقیقت برسد و قدرت بیان داشته باشد و بتواند این حقیقت، ارزش‌های والای انسانی و اسلامی را بیان کند مطمئناً کشور ما از این حد نیز در زمینهٔ فرهنگ و ارزش‌های اسلامی به‌پیش خواهد رفت.

اهروصال: می‌توانید از آثار تئاتر که انجمن نمایش شهرستان اهر توانسته  ارزش‌های انقلاب و اسلام را نشان دهد نام ببرید؟

مهدوی‌پور: اکثر نمایش‌هایی که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در شهرستان اهر اجراشده، به‌ویژه آثاری که به جشنواره‌های منطقه‌ای و کشوری را ه یافته، عمدتاً موضوع آن‌ها تئاتر دفاع مقدس، ارزش‌های اسلامی و انقلابی بوده است تعدادی از مسائل اجتماعی نیز درنهایت به ارزش‌های انقلاب بازمی‌گردد و آن‌ها را متبلور می‌سازد مانند بازسازی واقعه غدیر که کاری فاخر بود و با همکاری سپاه ناحیه اهر و انجمن نمایش اجرا شد همچنین در جشنواره‌های تئاتر کوتاه شهرستان اهر نیز روزی به‌عنوان تئاتر دفاع مقدس نام‌گذاری شد که قدم‌های مثبتی بود. اگر این آثار با برنامه‌ریزی‌های مدون، حمایت و پیگیری‌های مداوم همراه باشد می‌تواند ارزش‌های اسلام و انقلاب عزیزمان را در تمامی دنیا به نمایش بگذارد و از این طریق توطئه‌های دشمنان را نیز کمرنگ نماید.

هنر تئاتر منحصر به رشته و موضوع خاصی نیست، از این طریق می‌توان افراد را در زمینه‌های گوناگون نیز آموزش داد، مثلاً در اوایل انقلاب و با همکاری جهاد سازندگی وقت، برای روستائیان آموزش‌های کشاورزی ودامداری را با نمایش برگزار می‌کردیم که به گفته مسئولان و کشاورزان توانسته بود تأثیرات زیادی داشته باشد این روش از بهترین روش‌های آموزشی است که اکنون در تمام دنیا نیز از آن استفاده می‌شود.

اهروصال: در پایان اگر سخنی دارید بفرمائید؟

مهدوی‌پور: هنر تئاتر می‌تواند با حمایت‌های عملی پلی باشد به آینده به‌طوری‌که می‌تواند جوانان ما را که هیچ‌گونه آشنایی با انقلاب ندارد و به‌نوعی نسل‌های سوم و چهارم محسوب می‌شوند با ارزش‌های انقلاب و اسلام آشنا سازد و فاصله ایجادشده میان نسل‌ها را ترمیم نماید.

گفت‌وگو از مهدی دایلاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
alireza یکشنبه , 10 آوریل 2016 - 14:39

با سلام و تحیت
مطلب خوبی بود
با تشکراز جنب آقای مهدوی عزیز

نظرات بسته شده است.