کد خبر : 4999
تاریخ انتشار : جمعه 6 فوریه 2015 - 12:01
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نگاهی بر محور اهر ـ تبریز؛ آمار تصادفات و وعده های مسئولان بسته هستند

نگاهی بر محور اهر ـ تبریز؛ آمار تصادفات و وعده های مسئولان

نگاهی بر محور اهر ـ تبریز؛ آمار تصادفات و وعده های مسئولان

به گزارش اهروصال به نقل از آرخا، محور اهر ـ تبریز جاده ارتباطی این منطقه با یک هزار روستا به مرکز استان است. همین امر و از طرفی تمرکز امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی، آموزشی و رفاهی و… در تبریز روزانه مراجعات بسیاری را به این شهر ضروری می سازد و سبب تردد روزانه

به گزارش اهروصال به نقل از آرخا، محور اهر ـ تبریز جاده ارتباطی این منطقه با یک هزار روستا به مرکز استان است. همین امر و از طرفی تمرکز امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی، آموزشی و رفاهی و… در تبریز روزانه مراجعات بسیاری را به این شهر ضروری می سازد و سبب تردد روزانه ۲۵ هزار خودرو در این محور می شود.

بزرگراه اهر ـ تبریز شهریورماه ۸۷ کلنگ خورد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آرخا؛ شهریورماه سال ۱۳۸۷ عملیات اجرایی بزرگراه اهر ـ تبریز برای احداث در سه فاز شامل اهر تا گویجه بئل ( ۲۰ کیلومتر)، گویجه بئل تا خواجه ( ۴۰ کیلومتر) و خواجه تا تبریز (۲۰ کیلومتر) آغاز شد.
در این مدت و تاکنون تنها ۲۰ کیلومتر از باند دوم این محور شامل ۱۲ کیلومتر از فاز اول و ۸ کیلومتر از فاز سوم به بهره برداری رسیده است. فاز دوم هنوز به پیمانکار واگذار نشده است.
آمار بالای تصادف در این محور و کندی عملیات اجرایی بزرگراه مورد بحث بارها از سوی نماینده اهر و هریس در مجالس هفتم، هشتم و نهم مورد تذکر قرار گرفته است.
جالب این که پروژه بزرگراه اهر ـ تبریز به فهرست پروژه های مهر ماندگار دولت دهم در آذربایجان شرقی نیز پیوست اما این عنوان هیچ تأثیری در تسریع احداث آن نداشت. هرچند با توجه به پیشرفت پروژه در باور کسی ننشست که این پروژه بتواند در مدت کمتر از یک سال پیشرو پس از اعلام پیوستن آن به مهر ماندگار، پایان یابد.
جاده اهر ـ تبریز؛ خطرناک ترین و حادثه خیز ترین محور استان
بررسی آرشیو اخبار رسانه های مکتوب و مجازی حاکی از آن است که هیچ جاده ای در کشور به اندازه جاده اهر ـ تبریز پیشینه خبری از تصادفات این محور و اظهارات مسئولان ندارد.
از همان ابتدای کلنگ زنی در شهریور سال ۸۷ اعتبارات ناکافی باعث کندی عملیات احداث بزرگراه اهر ـ تبریز شد. چنانکه استاندار آذربایجان شرقی ( پس از تصادف نهم بهمن مه) با بیان اینکه؛ « متاسفانه در زمانی که اعتبارات کافی وجود داشت به جاده اهر ـ تبریز توجهی نشده است»، افزود: « سامان‌دهی این جاده امروز جزو اولویت‌های عمرانی استان است، چرا که با جان انسان‌ها سر و کار دارد».
در اشاره به تصادف خیزی این محور ذکر یک نمونه کافی است و برای مثال پنجم آذرماه امسال فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی اعلام کرد: « طی هشت ماه گذشته در سال جاری محور تبریز – اهر با ۷۱ نفر کشته خطرناک ترین و حادثه خیز ترین محور استان بوده است».
همزمان نماینده اهر و هریس گفت؛ « این جاده سالانه ۱۴۷ کشته می گیرد و جاده مرگ لقب گرفته است».
۲۶ دی ماه ۸۹ مسعودی ریحان نماینده اهر و هریس در مجلس هشتم طی تذکری اعلام داشت « … جاده اهر ـ تبریز سالانه قریب ۲۰۰ نفر کشته می دهد که برابر با کشته های کشور ۱۰ میلیونی سوئد است و صدها نفر زخمی و میلیاردها ریال خسارات که مردم منطقه متحمل می شوند و با این اعتبارات تخصیصی شاید ۲۰ سال طول بکشد که این جاده احداث شود…». یا ۲۶ آذرماه ۸۷ در تذکر دیگری اعلام داشت؛ ۳۴ درصد تصادفات و مرگ و میر راه های آذربایجان شرقی مربوط به این جاده می باشد».

ارسلان فتحی پور نماینده کلیبر و هوراند در مجلس نیز پیشتر با اشاره به این که؛ « مردم نام محور اهر ـ تبریز را جاده مرگ گذاشته اند»، گفت: « مردم دیگر چگونه صدای خود را به گوش مسئولان برسانند؟».
بیست و پنج آبان ماه امسال و در پی تصادف ۲۲ آبان ماه جاده اهر ـ تبریز که پنج نفر در آتش سوختند؛عباس فلاحی باباجان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت:‌ « تصادفی روز گذشته در جاده حوزه انتخابیه اینجانب رخ داد که ۵ نفر در آتش سوختند. شما را قسم می‌دهم که به داد این ملت برسید».
عباس فلاحی ۵ بهمن ماه امسال نیز در نطق میان دستور خود تصریح کرد؛ « بی‌عدالتی در بودجه‌بندی و عدم توجه به اولویت‌ها دل مردم ما را آزرده کرده است. امسال در بودجه ۹۴ هم جاده مرگ مورد غفلت و بی‌توجهی دولت تدبیر و امید قرار گرفته است. امیدواریم با دستور رئیس جمهوری محترم اصلاح شود».
کوتاه از پیشینه وعده های مسئولان
بزرگ راه اهر ـ تبریز برای ساخت در سه فاز ( از اهر تا گویجه بئل، از گویجه بئل تا خواجه و از خواجه تا تبریز ) شهریور ماه ۱۳۸۷ کلنگ خورد. از همان ابتدا ساختش کند بود. وقتی فروردین ماه سال ۹۰ در جلسه شورای اداری شهرستان اهر، نماینده سابق از کندی عملیات اجرایی این پروژه به شدت انتقاد کرد، اشرف نیا معاون عمرانی استاندار وعده داد تا پایان سال ۹۰ دو فاز ار این بزرگ راه بهره برداری می شود. سال نود تمام شد اما از بهره برداری خبری نشد. اشرف نیا دومین وعده را برای شهریور ۹۱ داد که باز عملی نشد. بعد برای پایان ۹۱ که باز عملی نشد و بعد اردیبهشت ۹۲ که باز عملی نشد. مدیرکل راه و شهرسازی بهره برداری از ۲ فاز آن را برای خرداد ۹۲ وعده داد که باز عملی نشد. این طرح چون به مهر ماندگار رفته بود، پس تا پایان دولت دهم باید به بهره برداری می رسید ( میرتاج الدینی معاون رئیس جمهور گفت: احداث بزرگراه اهر ـ تبریز به عنوان یکی از پروژه های طرح مهر ماندگار با جدیت پیگیری می شود تا خواست شهروندان اهری در کمترین زمان ممکن محقق شود.) دولت دهم ۱۲ مرداد تمام شد اما خبری از بهره برداری بزرگراه اهر ـ تبریز نشد. در آخرین وعده ها فرماندار شهرستان اهر پایان شهریور ۹۲ را برای بهره برداری از این پروژه اعلام کرده است. سال ۹۲ به پایان رسید اما این وعده ها به سرانجامی نرسید.
در سال ۹۳ نیز مسئولان امر از جمله نماینده اهر و هریس و فرماندار اهر وعده شهریور را دادند آنهم نه پایان بزرگراه که اتمام ۲۰ کیلومتر اول آن ( از اهر تا گویجه بئل) را. شهریور آمد و رفت و اکنون سال ۹۳ رو به پایان است اما از اتمام فاز اول نیز خبری نیست.
استاندار آذربایجان شرقی در آیین معارفه فرماندار جدید شهرستان اهر ( سیدمحمد عابدی) اتمام این پروژه را تا پایان دولت روحانی وعده داد.
تصادف مرگبار ۹ بهمن که جان پنج معلم را گرفت؛ بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت و بیش ترین واکنش ها را نیز در پی آورد.
خبرخوانی تصادفات جاده اهر ـ تبریز
در ادامه به اخبار منتشره از تصادفات محور اهر ـ تبریز در خبرگزاری ها و به ویژه سایت اطلاع رسانی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی و هلال احمر استان طی یکسال گذشته اشاره می شود. قابل ذکر است که آمار تصادفات تنها مربوط به گزارش صحنه تصادف است و متأسفانه مصدومانی که بین راه و یا در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز جان خود را از دست می دهند در آمار کشته شدگان این محور نمی آید.
ـ۹ بهمن ۹۳ مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در ساعت ۷:۳۰ امروز در سه راهی شهرک در جاده اهر ـ تبریز یک دستگاه روا با اسکانیا برخورد کرده که پنج فوتی برجای گذاشت. پنج مسافر جان باخته در این تصادف معلم بودند.
ـ ۲۶ دی ماه ۹۳: برخورد پژو ۲۰۶ با پژو ۴۰۵ در جاده اهر-تبریز سه راهی خواجه ساعت ۸ صبح ، ۵ مصدوم داشت.
ـ ۲۰ دی ماه ۹۳: به دنبال برخورد دو دستگاه پژو در جاده اهر ـ تبریز،۳ تن مصدوم شدند.
ـ ۵ دی ماه ۹۳: در پی واژگونی یک دستگاه پژو در جاده اهر ـ تبریز نرسیده به سه راهی اهر، در ساعت ۲ بامداد مورخه یک تن در دم جان باخت.
ـ ۲۲ آبان ۹۳: در اثر برخورد پژو و تریلی در جاده اهر ـ تبریز ۵ نفر در دم فوت و یک نفر به بیمارستان منتقل گردید. با وقوع آتش سوزی سر نشینان پژو در آتش سوختند.
ـ ۱۵ مهر: برخورد یک دستگاه خودروی سواری ماکسیما با یک دستگاه کامیون کشنده در جاده اهر ـ تبریز، سه راهی شیخ رجب، یک کشته برجای گذاشت.
ـ ۱۱ مهر ۹۳: برخورد دو دستگاه خودروی سواری پراید با یک دستگاه اتوبوس در ۵۰ کیلومتری جاده اهر – تبریز، منطقه مرکید، ۳ کشته و ۳ مصدوم برجای گذاشت
ـ ۲۱ مرداد ۹۳: واژگونی خودروی آردی در جاده اهر ـ تبریز سه کشته برجای گذاشت.
ـ ۱۳ مرداد ۹۳: برخورد یک دستگاه وانت با کمپرسی در کیلومتر ۱۰ محور خواجه – اهر، منجر به کشته شدن یک تن و مصدومیت دو تن از سرنشینان شد.
ـ ۹ مرداد ۹۳: واژگونی خودروی پژو در جاده اهر ـ تبریز دو مصدوم برجای گذاشت.
ـ ۸ مرداد ۹۳: واژگونی یک دستگاه خودروی سمند در جاده اهر ـ تبریز ( سه راهی طویقون) یک کشته و سه مصدوم برجای گذاشت.
ـ ۶ مرداد ۹۳: در جاده اهر ـ تبریز یک دستگاه خودروی پیکان و آمبولانس با یکدیگر برخورد کرد. در این سانحه راننده پیکان جان باخته است.
ـ ۲۹ تیر ۹۳: واژگونی یک دستگاه خودروی پاترول در جاده اهر ـ تبریز ۱۰ مصدوم برجای گذاشت.
ـ ۲۵ تیر ۹۳: واژگونی خودروی نیسان وانت در جاده اهر ـ تبریز دو نفر مصدوم برجای گذاشت.
ـ ۲۳ تیر ۹۳: بر اثر برخورد دو خودروی سواری سمند و پیکان در جاده پر حادثه اهر ـ تبریز حدود ۵ نفر مصدوم شدند.
ـ ۱۹ تیرماه ۹۳: در اثر برخورد یکدستگاه پژو با کامیون در محور تبریز ـ اهرروبروی پمپ بنزین طویقون پنج نفر مصدوم شدند.
ـ ۴ تیر ۹۳: برخورد دو دستگاه خودرو در جاده اهر ـ تبریز جان یک نفر را گرفت و دو نفر را مصدوم ساخت.
ـ ۲۸ خرداد ۹۳: برخورد پیکان و پراید در جاده اهر ـ تبریز؛ پنج نفر را راهی بیمارستان کرد.
ـ ۲۴ خرداد ۹۳: بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی سواری ال ۹۰ با نیسان در جاده اهر تبریز سه راهی ساخسیلو، ۴ نفر کشته و ۳ نفر راهی بیمارستان شدند.
ـ ۱۷ خرداد ۹۳: برخورد یک دستگاه خودروی سواری پیکان با تریلر در جاده اهر تبریز، سه راهی شهرک یک کشته و ۳ مصدوم برجای گذاشت.
ـ ۱۰ خرداد ۹۳: برخورد یک دستگاه موتورسیکلت و خودروی پژو، راننده موتور سیکلت جان خود را از دست داد. این سانحه در جاده اهر ـ تبریز و در محل سه راهی خواجه ـ ورزقان رخ داد.
ـ ۸ خرداد ۹۳: تصادف در جاده اهر ـ تبریز جان یک نفر را گرفت و چهار نفر را راهی بیمارستان کرد.
ـ ۳ خرداد ۹۳: یکی از خودروهای اردوی دانشجویی موسسه آموزش عالی و غیر انتفاعی اسوه تبریز، در مسیر برگشت به تبریز دچار حادثه شده بود و توسط یک خودوری دیگر بوکسل می شد، واژگون شده و منجر به مرگ یک از دانشجویان این دانشگاه شد این دانشگاه که ۲۶۰ نفر از دانشجویان خود را بمنظور اردوی تفریحی به شهرستان اهر اعزام کرده بود، شب گذشته در مسیر برگشت، بعلت نبود جا در اتوبوس، تعدادی از دانشجویان خود را با یک دستگاه روآ راهی تبریز کرده بود که این خودور نیز دچار نقص فنی شده و مجبور به بوکسل کردن آن شده بودند. در این حادثه ۲ دانشجوی دیگر زخمی شدند که توسط عوامل اورژانس به بیمارستان امام رضای تبریز منتقل شدند.
ـ ۳ خرداد ۹۳: بر اساس اعلام مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی چند سانحه رانندگی یک کشته و ۹ مصدوم برجای گذاشته است. به گفته حبیب حسینقلی زاده؛ این سوانح رانندگی شامل برخورد پاترول با نیسان، پراید با پیکان و روآ با پیکان طی فاصله زمانی ۲۰ تا ۲۲ شب بعد از خواجه به سمت هریس ( در محور اهر ـ تبریز) رخ داده است.
ـ ۱۶اردیبهشت ۹۳: برخورد نیسان با کامیون و مینی بوس در این جاده، یک نفر را کشت و سه نفر مصدوم برجای گذاشت
ـ ۱۳ اردیبهشت ۹۳: برخورد یک دستگاه پراید و یک دستگاه تریلر در جاده اهر ـ تبریز جان یک نفر را گرفت و دو تن را راهی بیمارستان ساخت.
ـ ۱۱ اردیبهشت ۹۳: واژگونی همزمان یک دستگاه خودروی پیکان و یک دستگاه خودروی سمند در جاده اهر ـ تبریز، کیلومتر ۵ روستای بیلوردی شش نفر را راهی بیمارستان کرد.
ـ ۲۳ فروردین ماه ۹۳: سانحه رانندگی در جاده اهر ـ تبریز؛ پنج مصدوم برجای گذاشت.
ـ ۲۱ فروردین ۹۳: برخورد پژوپارس با پل در جاده اهر ـ تبریز ۲ کشته و ۳ مصدوم برجای گذاشت.
ـ ۶ فروردین ماه۹۳: مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان آذربایجانشرقی، گفت: بر اثر برخورد یک دستگاه پژو ۲۰۶ و پرشیا در سه راهی شیخ رجب در ساعت ۲۰ امشب _ ۵ فروردین _ خودروی ۲۰۶ دچار آتش سوزی شد.حبیب حسینقلی زاده گفت: بعد از امحاء آتش سوزی توسط عوامل آتشنشانی، تکنسین های اورژانس ۱۱۵ استان، ۸ مصدوم این سانحه را به بیمارستان منتقل کردند.
ـ ۶ فروردین ماه ۹۳: در اثر برخورد یک دستگاه پژو و پیکان در جاده اهر ـ تبریز سه راهی خواجه، ۵ نفر مصدوم شدند.
ـ ۴ فروردین ماه ۹۳: در جاده اهر ـ تبریز، سه راهی هریس یک دستگاه خودرو پیکان با یک دستگاه پژو برخورد کرد که این سانحه سه مصدوم برجای گذاشت.
ـ ۱۷ اسفند ۹۲: بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی سواری پژو با نیسان در کیلومتر ۵جاده اهر تبریز، یک نفر جان باخت و ۳ نفر دیگر راهی بیمارستان شدند.
ـ ۹ اسفند ۹۲: برخورد خوردوی تندر ۹۰ و پژو در ۲۰ کیلومتری جاده اهر ـ تبریز ۲ نفر کشته و ۴ نفر مصدوم شدند.
ـ ۷ اسفند ۹۲: برخورد دو دستگاه خودروی پراید در جاده اهر ـ تبریز باعث مصدومیت سه نفر شد.
ـ ۷ اسفند ۹۲: به گفته معاون قضایی دادگستری آذربایجان شرقی در شش ماه نخست امسال تعداد ۲۰۹ تصادف در جاده اهر ـ تبریز رخ داده است.
ـ ۳ اسفند ۹۲: برخورد یک دستگاه خودروی سواری سمند با پراید در جاده اهر تبریز، ۵ نفر مصدوم برجای گذاشت.
ـ ۲۱ بهمن ۹۲: در اثر سانحه رانندگی در سه راهی اهر یک نفر جان خود را از دست داد.
ـ ۱۷ بهمن ۹۲: مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان آذربایجان شرقی از واژگونی یک دستگاه خودرو سواری پیکان در جاده اهر ـ تبریز مقابل پمپ بنزین تویقون خبر داد و گفت: در این سانحه راننده خودرو در دم جان خود را از دست داد.
ـ ۲۱ دی ۹۲: چهار دستگاه خودرو سواری در جاده تبریز ـ اهر بعد از پمپ بنزین طویقون دچار حادثه شدند و ده تن را روانه بیمارستان امام رضا(ع) کردند که حال چهار نفر از آن ها وخیم بوده است.
ـ ۹ دی ماه ۹۲: در اثر برخورد تریلر با یک دستگاه خودرو سواری در جاده اهر ـ تبریز هفت نفر جان خود را از دست دادند.
ـ ۱۴ آذر ۹۲: مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان از وقوع تصادف در جاده اهر ـ تبریز یک کیلومتر مانده به پمپ بنزین تویگون خبر داد. حبیب حسینقلی‌زاده گفت: در این حادثه نیز متأسفانه یک نفر جان باخت.
ـ ۱۳ آذر ۹۲: تصادف آردی و خاور جاده تبریز ـ اهر یک کشته برجای گذاشت و یک تن را روانه بیمارستان کرد.
ـ ۱۱ آذر ۹۲: مسئول مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی از برخورد یک دستگاه نیسان و سمند در جاده تبریز ـ اهر سه راهی مرکید خبر داد و گفت: در این حادثه ۷ نفر راهی بیمارستان شدند.
…….

IMG_400005

عکس: کلنگی زنی بزرگراه اهر ـ تبریز/ سه راهی اشدلق/ شهریور ۱۳۸۷

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.