کد خبر : 45693
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 سپتامبر 2015 - 23:57
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سینماگران ایران از فاجعه‌ی منا نخواهندگذشت و پیگیر این اتفاق هستند بسته هستند

سینماگران ایران از فاجعه‌ی منا نخواهندگذشت و پیگیر این اتفاق هستند

سینماگران ایران از فاجعه‌ی منا نخواهندگذشت و پیگیر این اتفاق هستند

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در میان اجتماع سینماگران در محکومیت بی کفایتی سعودی‌ها در فاجعه منا گفت: جامعه ایران، فرهنگیان ایران و سینماگران ایران از این ماجرا نخواهند گذشت و پیگیر این اتفاق هستند. به گزارش اهروصال به نقل از تسنیم، عصر امروز دوشنبه ششم مهرماه، گردهمایی سینماگران برای فاجعه منا در محل





حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در میان اجتماع سینماگران در محکومیت بی کفایتی سعودی‌ها در فاجعه منا گفت: جامعه ایران، فرهنگیان ایران و سینماگران ایران از این ماجرا نخواهند گذشت و پیگیر این اتفاق هستند.

به گزارش اهروصال به نقل از تسنیم، عصر امروز دوشنبه ششم مهرماه، گردهمایی سینماگران برای فاجعه منا در محل خانه شماره ۲ سینما برگزار شد.

در این مراسم هنرمندان و سینماگرانی چون حجت الله ایوبی، علیرضا تابش، رضا میرکریمی، همایون اسعدیان،فرشته طائرپور، حسن برزیده، غلامرضا فرجی، احمد مسجد جامعی، سیروس الوند، مهتاب کرامتی و رمضانعلی حیدری خلیلی کامران ملکی، رخشان بنی اعتماد، رضا کیانیان، تینا پاکروان، جمشیدی محمود، نوید محمدی،  محمد سریر، محمدرضا شرف الدین، غلامرضا موسوی، مسعود رایگان، رضا مقصودی، فرهاد قائمیان،  حضور داشتند.

تابلوی پشت تریبون نصب شده بود که در آن نوشته بود: کرامت انسان ، حرمت ایمان، گمشده مشترک همه ماست.

همچنین در گوشه حیاط خانه شماره ۲ سینما تابلویی از عبدالحمید قدیریان نصب شده بود که یک شبه و در همدلی با خانواده ‌های داغدر حجاج کشیده بود.

مطالبه خانه سینما: مشارکت فعال فیلمسازان ایرانی، در کمیته‌های حقیقت‌یابی دولت ایران

در ابتدای مراسم فرشته طائرپور از تهیه کنندگان و سینماگران کشور بعد از قرائت شعری گفت: امروز عزادار فاجعه ای هستیم که در آن انسانهای بی گناه حین انجام آیین ایمانی در خانه خدا قربانی شدند. امروز گردهم جمع شده است برای کرامت انسان و حرمت ایمان، تا به سوگ کشته شدگان فاجعه منا بنشینیم. میزبان همه ما در این گردهمایی فرهنگ است که با رخ دادن هر حادثه خونباری در سراسر کره زمین می پرسد چرا؟ با غرق شدن از مهاجران بی مقصد در آبهای بی حاصل می پرسد چرا؟ در مواجهه با فرافکنی منبردارانی که فاجعه‌های ناشی از جفای حکومت‌ها را به قضا و قدر الهی می گذارند می پرسد چرا؟ و ما انسانها از مقابل پرسش های بی پاسخ به پرسشی دیگر پرتاب می شویم.

وی افزود: فاصله‌مان با بحرانی بعدی کمتر و با فرهنگ پرسش‌گر بیشتر و بیشتر می‌شود. فرهنگ مدام از ما می پرسد چرا و چون پاسخی نمی شنود قهر می کند، رخ می پوشاند، تنبه می‌کند، همدلی نمی کند و به حاشیه می رود و لابه لای حرفهای دستمالی شده و بی خاصیت گم می‌شود بی آنکه در نهاد و نهان خود بی تفاوت شده باشد و یا از ادامه حیاتش به موازات عمر بشر بی پاسخ شده باشد. اما بی پاسخی به چراهای فرهنگ، فرهنگ را از طرح پرسش های خویش باز نمی دارد و تنها باعث می‌شود که فرهنگ با ما قهر کند و ما به را به عزای کرامت انسان و حرمت ایمان بنشاند.

طائرپور بیان کرد: گاهی سیاست‌ها، راویان قابل فرهنگ را، برای فهمیدن و فهماندن وقایع، محدود می‌کنند. مانع می‌شوند تا قلم‌ها بنویسند، دوربین‌ها ببینند، حنجره‌ها بخوانند و صحنه‌ها، روایت کنند. اما در فاجعه‌هایی به خفت باری مکه سال گذشته و خونباری مکه امسال، و در حریمی که قدمگاه پیامبر اسلام و حرمی که خانه خداست، این سیاست‌ها نیستند که روایت می‌کنند و وقایع را به گونه‌ای باورپذیر تقریر می‌کنند.این وجدان ازلی و ابدی بشر است که دیر یا زود از زبان سینما و ادبیات و هنر، روایتگر حادثه‌ها خواهد شد … و این فرهنگ است که با پرسش‌های خود، خواب از چشم خفتگان و خاموشان خواهد برد.

این تهیه کننده سینما گفت:حضور در صحنه‌هایی این چنین هولناک، حق متقن مستندسازانِ سرزمین‌هایی است که کشته داده‌اند… روایت این گونه حوادث، تکلیف فیلمسازانی است که نام کشورشان در صدر آمار قربانیان قرار دارد… رسم کفایت به گزارش‌های رسمی و رسانه‌ای، از نظر جامعه مستقل فرهنگی و هنری کشور، دیگر رسمی منسوخ است.

وی در آخر گفت: مشارکت فعال فیلمسازان ایرانی، در کمیته‌های حقیقت‌یابی که دولت ایران برای رسیدگی به اتفاقات اخیر مکه تشکیل می‌دهد، از مطالبات جدی «خانه سینما» در گردهمایی امروز ماست.

در ادامه مراسم شاهو عندلیبی نوازنده نی قطعه ای نینوا را اجرا کرد. همچنین اکبر نبوی منتقد سینما شعری را به مناسبت درگذشت حجاج در عربستان خواند.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه مراسم گفت: به بازماندگان این مصیبت بزرگ تسلیت می گوییم و با همه مردم ایران همدردی می کنیم. ای کاش فرصت بیشتری بود تا اهالی موسیقی بتوانند حضور پررنگ تری در این مراسم داشته باشند البته موسیقی دانان احساسات خود را از طریق موسیقی بیان می کنند.

وی بیان کرد: این حادثه قضاوت و بی تفاوتی کسانی که موجب چنین حادثه ای شده اند از یک طرف  و زمانی که بازماندگان این فاجعه به کشور بر می گردند و خاطرات خود را تعریف می کنند از طرف دیگر باعث می شود تا مصیبت وارده چند برابر شود. من امروز در این مراسم حضور پیدا کردم تا تسلیت جامعه موسیقی را نسبت به این فاجعه بیان کنم.

ایوبی: سینماگران ایران از این ماجرا نخواهند گذشت و پیگیر این اتفاق هستند

در پایان این مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با تشکر از خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر برای برگزاری چنین گردهمایی گفت: جگرهایمان خون است متاسفانه آخرین اخباری که بدست ما رسیده است حاکی از فاجعه ای عمیق‌تر از آن است‌که در خبرها آمده است. نمی توان چندان امیدوار بود کسانی که مفقود شدند، به کاروان‌ها بازگردند. من خودم عزادار چند تن از دوستان صمیمی ام هستم که از جمله بهترین سفیران ایران بودند،  و در مراسم حج امسال حضور داشتند.

ایوبی خاطرنشان کرد: چند روز قبل یکی از مسئولین حج با من تماس گرفت و از برخورد غیرانسانی و اجازه بدهید بگویم وحشیانه میزبان و کسانی که باید حامی حجاج بودند و خود را خادم الحرمین می‌دانند، گلایه کرد.

وی افزود: جامعه سینمایی ایران و جامعه فرهنگی ایران نگاه می کند و منتظر می ماند تا ببیند که خاندان آل سعود چه خواهند کرد و آیا در صدد جبران این اتفاقات هستند. در عین حال رفتار دیگر دولت ها را نیز مورد بررسی قرار می دهند و منتظر نوع واکنش سازمانهای جهانی و بین المللی در برابر این اتفاق هستند و تمام این سازمان ها در حال حاضر در معرض یک آزمون سخت هستند.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: جامعه ایران، فرهنگیان ایران و سینماگران ایران از این ماجرا نخواهند گذشت و پیگیر این اتفاق هستند.عمق فاجعه را تنها تعداد کشته‌شدگان و مصدومان نمی‌دانیم، بلکه رفتار تبعیض آمیز آل سعود و متاسفانه پر از حقد نسبت به تمدن بزرگ ایرانیان می دانیم.

وی افزود: ما عاقل‌تر از آنیم که جنگ عرب و عجم راه بیاندازیم اما می‌دانیم بخشی از جامعه وهابی و سلفی ها و داعشی ها با چه حقدی به عظمت ایران نگاه می‌کنند.عظمتی که به تاریخ پر افتخار بر‌می‌گردد. تمدن خریدنی نیست و یک فرایند تاریخی و طولانی است.  این بخل و حسادت را به گور خواهند برد و باید بدانند که با پول‌های باد آورده، نمی‌توان متمدن شد.

ایوبی در پایان تصریح کرد: برای مقابله با جامعه ای پر از کینه و نفرت نسبت به جامعه ایران ما باید در سینماهای خود به موفقیت های بین المللی دست یابیم به گونه ای که پرچم ایران همیشه در جشن ها و جشنواره های بین المللی در اهتزاز باشد تا موفقیت های ایران همیشه در چشم این بخیلان باشد.

رئیس سازمان سینمایی از تلاش و برگزاری خانه سینما در اعلام محکومیت بی‌کفایتی سعودی‌ها در فاجعه حج امسال، تقدیر کرد.

انتهای‌پیام


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.