کد خبر : 23375
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 21 می 2015 - 12:01
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پاشیدن مارچ در هوا تاثیر زیادی در مهار ریزگردها ندارد بسته هستند

پاشیدن مارچ در هوا تاثیر زیادی در مهار ریزگردها ندارد

پاشیدن مارچ در هوا تاثیر زیادی در مهار ریزگردها ندارد

خبرگزاری تسنیم: پدر علم کویرشناسی ایران با تاکید بر اینکه از تکنولوژی در راستای نابودی منابع آب استفاده شده است، گفت: پاشیدن مارچ در هواتاثیر زیادی در مهار ریزگردها ندارد. به گزارش اهروصال به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، پرویز کردوانی بعدازظهر امروز در همایش ملی گردشگری، جغرافیا و هوای پاک در دانشگاه بوعلی





خبرگزاری تسنیم: پدر علم کویرشناسی ایران با تاکید بر اینکه از تکنولوژی در راستای نابودی منابع آب استفاده شده است، گفت: پاشیدن مارچ در هواتاثیر زیادی در مهار ریزگردها ندارد.

به گزارش اهروصال به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، پرویز کردوانی بعدازظهر امروز در همایش ملی گردشگری، جغرافیا و هوای پاک در دانشگاه بوعلی سینای همدان اظهار داشت: ریزگردها در گذشته منابع خارجی داشته و از کشورهای عربی همچون عربستان، شرق اردن، سوریه، مصر، غرب بغداد و سودان وارد ایران می‏‌شد که البته هنوز نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه اما امروز شاهد این هستیم که ریزگردها در مناطق داخلی کشور ایجاد شده و وارد هوا می‎شود، افزود: ریزگردها از دشت‌های خشک شده همچون دشت اصفهان، تالاب‌های خشک شده و اراضی کشاورزی کشت نشده در ۱۰ سال گذشته ایجاد شده و سبب آلودگی هوا می‌شود.

کردوانی با اعلام اینکه حتی در استان کرمانشاه نیز ریزگردها ایجاد شده وارد هوا می‏‌شود، تصریح کرد: برای کنترل ریزگردها جنگل نباید کاشت چراکه کاشت درخت و ایجاد جنگل اعتبار و آب نیاز دارد که در شرایط امروز تامین آب آن با سختی بسیار روبه‎روست.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر کشت جنگل در مهار ریزگردها تاثیر چندانی ندارد، عنوان کرد: ارتفاع ریزگردها به ۱۵ هزار پا رسیده و از این رو نمی‌تواند تاثیر چندانی در مهار ریزگردها داشته باشد.

پدر علم کویرشناسی ایران با اشاره به اینکه حفر چاه‌هایی با عمق ۴۰۰ متر نیز سبب تشدید ایجاد ریزگردها می‎‌شود، بیان کرد: در مناطقی که خشک شده کاشت گیاه نمی‌تواند در جلوگیری از ریزگردها موثر باشد چراکه دیگر آبی در این مناطق برای آبیاری وجود ندارد.

وی درباره راهکار پاشیدن مارچ برای جلوگیری از انتشار ریزگردها در هوا نیز گفت: پاشیدن مارچ نیز نمی‎تواند تاثیر زیادی در مهار ریزگردها داشته باشد، از سوی دیگر بوی مارچ سبب آزار و اذیت مردم منطقه می‎شود.

کردوانی عنوان کرد: برای مهار ریزگردها در داخل کشور و کشورهای همسایه باید ریگ در بیایان ها بپاشیم تا بتوان از بلند شدن ریزگردها در هوا جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه پاشیدن ریگ در بیابان برای جلوگیری از انتشار ریزگردها یک بار برای همیشه است، تاکید کرد: ریزگردهای داخلی در استان‌های کشور را می‎توان با پاشیدن ریگ مهار کرد که هزینه‎ بالایی نیز در این زمینه نیاز ندارد.

پدر علم کویرشناسی ایران با اشاره به اینکه ریزگردهای ایجاد شده در خوزستان را می‎توان با کاشت گیاه کنترل کرد، گفت: خوزستان زمستان گرمی دارد و بیشتر بارندگی این استان در زمستان اتفاق می‎افتد و از این رو می‌توان در بیابان‌ها تخم گیاه ریخته شود تا سبز شده و از انتشار ریزگردها جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه بارندگی سالانه ۳۰۰ میلیمتر در استان همدان نیز گفت: گناه دارد با وجود این بارش‌ها آب در استان همدان جیره‎بندی شود، باید از تجارب سایر کشورها در زمینه مصرف بهینه آب استفاده شود.

کردوانی با تاکید بر اینکه از تکنولوژی در راستای نابودی منابع آب کشور استفاده شده است، بیان کرد: احداث سد، توسعه کشاورزی، حفر چاه و کانال‌کشی‌های متعدد سبب نابودی منابع آب شده و سبب شده تا امروز منابع آبی کشور رو به اتمام باشد.

وی با اشاره به اینکه باید از آب بارندگی در کشور استفاده کرد، گفت: هر ۱ میلیمتر بارندگی در هر مترمربع ۱ لیتر آب ذخیره می‌‏شود که می‌توان آب انبارهایی در منازل ایجاد کرده و از آب باران استفاده کرد.

پدر علم کویرشناسی ایران با اعلام اینکه آب باران سالم و بهداشتی بوده و می‎توان آن را مصرف کرد، گفت: نیاز است تا دولت در زمینه جمع‌آوری آب باران توسط مردم در منازل شخصی کمک کند.

وی با بیان اینکه انواع آب و هوا، حیوانات و مناظر طبیعی دنیا در ایران وجود دارد، تاکید کرد: ایران سه چهارم حیوانات و سه چهارم گیاهان دنیا را دارد ولی متاسفانه هنوز موفق به استفاده درست و بهینه از این توانمندی‌ها نشده‌ایم.

کردوانی با اشاره به اینکه از کوهستان‌ها برای کشت محصولات کشاورزی غافل شده‎ایم، بیان کرد: باید از کوهستان برای کشت محصولات استفاده کرد چراکه آب و بارندگی در این مناطق مطلوب بود و می‏توان از آن به درستی استفاده کرد.

انتهای پیام/

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.