کد خبر : 17432
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آوریل 2015 - 4:10

برگزاری گرامیداشت ام لیلی کنیز فاطمه در کلیبر

برگزاری گرامیداشت ام لیلی کنیز فاطمه در کلیبر

به گزارش اهروصال، عدالت دهقانپور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلیبر با اعلام این موضوع در جریان بازدید از روستای دومریق گفت: بزرگداشت مشاهیر فرهنگی و ادبی و هنری و دینی از وظایفی است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همت خود را در راستای معرفی آنان به نسل جوان جامعه بکار گرفته

به گزارش اهروصال، عدالت دهقانپور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلیبر با اعلام این موضوع در جریان بازدید از روستای دومریق گفت: بزرگداشت مشاهیر فرهنگی و ادبی و هنری و دینی از وظایفی است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همت خود را در راستای معرفی آنان به نسل جوان جامعه بکار گرفته است.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در خصوص چاپ دیوان مراثی این بانوی شاعره در سالهای اخیر افزود: از این مجموعه تعداد ۳۰۰ نسخه با همکاری و همیاری ناشر و نوادگان مرحومه خریداری شده است که در طول همایش در اختیار مداحان و علاقمندان و همچنین محققان ادبیات مرثیه سرایی قرار خواهد گرفت.

دهقان پور خاطر نشان کرد: این مراسم خردادماه سالجاری با حضور مداحان و شعرا و علاقمندان مکتب علوی در روستای دومریق زادگاه مرحومه برگزار خواهد گردید.

زندگینامه بانو ام لیلی کنیز فاطمه:

ام لیلی در سال ۱۲۸۲ هجری قمری در روستای دومریق از توابع  شهرستان کلیبر در خانواده عالم و عارف نامی عصر قاجاریه، آیت الله ملا کریم دومریقی متولد شد و در سن ۱۷ سالگی به سرودن اشعار و مراثی در مدح و منقبت اهل بیت(ع) پرداخت. وی طی ۲۷ سال دیوانی بنام «غمام البکاء» سرود که نوحه های آن در شهرهای متعدد ایران و در آنسوی مرزها در کشور جمهوری آذربایجان در هیئت های حسینی خوانده می شود.

بانو کنیز فاطمه در سال ۱۳۳۶ هجری قمری عازم زیارت عتبات عالیات شده و بعد از زیارت حرم مطهر ائمه اطهار(ع) در همان سال در شهر مقدس کربلا وفات نموده و همانجا دفن می گردد.

 

b222

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
محسن رستم زاده دوشنبه , 14 دسامبر 2015 - 2:39

باسلام وخسته نباشید خدمت سروران و زحمتکشان درتهیه مطالب این سایت وهمچنین ازنوادگان ان بانوی بزرگ خصوصا جناب آقای آقازاده دومریقی که خودشان وپدرمرحومشان که شاعربودند(هوشیار)در معرفی وچاپ دیوان کنیزفاطمه زحمات بی دریغی متحمل شده اند،لذا ازکلیه کسانی که اطلاعات مستندی در رابطه با کتب ودست نوشته های عالم ربانی مرحوم ایت الله ملاکریم دومریقی وسایرعالمان روستای دومریق دارند دراین سایت قراردهند’با تشکر

نظرات بسته شده است.