کد خبر : 114624
تاریخ انتشار : جمعه 4 می 2018 - 17:11
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای صنعت گردشگری راهکار توسعه ارسباران بسته هستند

صنعت گردشگری راهکار توسعه ارسباران

صنعت گردشگری راهکار توسعه ارسباران

منطقه ارسباران از نظر تنوع اقلیمی، فرهنگ و تاریخ کهن، وجود آثار باستانی و جاذبه‌های بکر طبیعی یکی از مناطق مهم گردشگری کشورمان است.

به گزارش اهروصال؛ منطقه ارسباران از نظر تنوع اقلیمی، فرهنگ و تاریخ کهن، وجود آثار باستانی و جاذبه‌های بکر طبیعی یکی از مناطق مهم گردشگری کشورمان است.

برنامه‌ریزی لازم و ارائه راهکارهای عملی و کارشناسی شده، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تدوین برنامه هدفمند در این حوزه می‌تواند این منطقه را به یک منطقه مهم گردشگری در سطح ملی و حتی بین‌المللی تبدیل کرده و در راستای سیاست‌های کلان کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی که کاهش وابستگی به نفت یکی از اهداف آن است، می‌تواند در رشد توسعه در سطح ملی و منطقه‌ای بسیار با اهمیت باشد.

طبیعی است در این خصوص شهرستان اهر و منطقه ارسباران که به حق به بهشت آذربایجان و ایران زمین لقب گرفته، می‌توان با یک اقدام هدفمند و هوشمندانه، این صنعت را در منطقه توسعه و تقویت کند که از جمله این ظرفیت‌های بالقوه و خدادادی به برخی موارد موجود در این منطقه زیبا  اشاره کرد.

 آثار تاریخی

این منطقه با داشتن آثار پرشمار تاریخی و باستانی در شهرستان‌های اهر، کلیبر، هوراند، ورزقان و خداآفرین بهترین مکان برای علاقمندان  آثار تاریخی دوره‌های مختلف است که اگر برنامه‌ریزی لازم در جهت ماندگاری گردشگران صورت گیرد، زمینه لازم برای بازدید از مهم‌ترین آثار منطقه حداقل برای ۱۰ روز فراهم است.

وجود آثار ارزشمندی همچون بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، بازار تاریخی اهر، قلعه جمهور( بابک)، پل‌های تاریخی خداآفرین، خانه امیر ارشد، مساجد جامع، کتیبه‌های اورارتویی در اهر و ورزقان، خانه‌های تاریخی، عمارت تومانیانس و کاروانسراهای شاه عباسی و ده‌ها اثر مختلف و ثبت شده در فهرست آثار تاریخی موید این واقعیت است.

طبیعت‌گردی

این منطقه با جاذبه‌های بکر طبیعی از جمله جنگل‌های ارسباران و سایر جاذبه‌های طبیعی و تالاب‌های ارزشمند، پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده با تنوع بسیار بالای گیاهی و جانوری و بالاخره بزرگ‌ترین آبگرم منطقه مشهور به موتاللیق یکی از مناطق مهم کشور برای رونق طبیعت‌ردی است.

جامعه عشایر ارسباران

عشایر ارسباران با زندگی ساده ،کوچ‌نشینی، ییلاق و قشلاق، تولیدات بومی، فرآورده‌های لبنی خوشمزه و طبیعی، آداب و رسوم خاص، با گویش شیرین و لباس‌های منحصربه‌فرد محلی خود که سال‌های سال اصالت خود را حفظ کرده‌اند از جاذبه‌های مهم این شیوه زندگی است که هم اکنون به یکی از جاذبه‌های صنعت گردشگری تبدیل شده و این ظرفیت نیز این منطقه را از سایر مناطق و شهرها متمایز کرده است.

صنایع‌دستی

توسعه صنایع‌دستی یکی از عواملی است که ما را می‌تواند به اهداف خود در راستای توسعه صنعت گردشگری نزدیک کرده و این منطقه را به خصوص مناطق روستایی، با دارا بودن بیشترین تنوع در صنایع‌دستی از جمله جاجیم، گلیم، مفرش، پالاز و “ورنی “راکه یکی از صنایع منحصربه‌فرد تولیدات زنان و دختران عشایر بوده و در اکثر مناطق عشایری و روستایی بافته می‌شود، به یک صنعت پررونق و قابل توسعه و درآمدزا برای منطقه تبدیل کند.

با توسعه این بخش، علاوه برمصرف داخلی، جنبه صادراتی نیز تقویت شده و به عنوان یکی از کالاهای غیرنفتی صادره به آسیا، اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شود.

ناگفته پیداست که این کار می‌تواند در افزایش درآمد و جذب گردشگران نقش اساسی خود را ایفاء کند.

جان کلام

حوزه گردشگری نیازمند یک خانه‌تکانی جدی و برنامه‌ریزی اساسی در این حوزه است و این امر نیز با افزایش اختیارات مدیریتی، همراهی و همکاری کلیه ادارات، نهادها و مردم میسر است.

اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی به تنهایی نمی‌تواند از عهده این کار عظیم برآید و تبریز ۲۰۱۸ و قرار گرفتن شهرستان اهر و منطقه ارسباران به عنوان یک ظرفیت مهم در آن، بهترین فرصت برای برنامه‌ریزی مطلوب و استفاده از تمام ظرفیت‌های استانی و شهرستانی برای رونق این صنعت است.

امیدواریم با تدبیر شایسته مسؤولان ارشد شهرستان، اقدامات عملی در جهت تسهیل در ارائه مجوزهای گردشگری از جمله ساخت هتل که خوشبختانه خبر امیدوارکننده‌ای مبنی بر آغاز عملیات اجرایی هتل پنج ستاره در اهر توسط بخش خصوصی مطرح شده،در کنار آن برنامه‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری از سوی شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط در تحقق این امر مهم نقش اساسی ایفا کند.

باشد که با این نوع تلاش‌ها زمینه ماندگاری گردشگران در منطقه افزایش بافته و از این شهرستان تنها برای عبور و اسکان کمتر از یک روز، استفاده نشود.

در کنار این‌ها امیدواریم با ساماندهی مجتمع رفاهی سد ستارخان، پارک جنگلی فندقلو، اتمام مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین ، بازگشایی مجدد موزه، انتقال شهرداری مرکز به محلی دیگر و تبدیل آن به موزه در مرکز شهر، ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه محصولات و صنایع‌دستی منطقه ارسباران، پیگیری تله‌کابین انداب، آبگرم معدنی یل‌سویی، اخذ مجوز برای خدمات و رستوران‌های بین‌راهی، ارتقاء خدمات گردشگری، شناساندن جاذبه‌های بکر گردشگری، ارسباران به گردشگران، توسعه روستاهای هدف گردشگری و حمایت و بازاریابی تولیدات صنایع‌دستی، برگزاری جشنواره غذاهای سنتی، فرهنگی، هنری، کشاورزی و معرفی سوغات محلی، ایجاد بازارچه‌های محلی در ورودی‌های شهر، تقویت شناساندن آداب و سنن بومی همچنین محلی با راهکارها و برنامه‌های متنوع بتوانیم گام‌های عملی در رونق این صنعت برداریم.

گزارش : حسن بالاگر

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.