کد خبر : 113469
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 15 فوریه 2018 - 19:36
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تاثیر اخلاق نیکو بر آرام سازی روان انسانها بسته هستند

تاثیر اخلاق نیکو بر آرام سازی روان انسانها

تاثیر اخلاق نیکو بر آرام سازی روان انسانها

دستیابی به قله های آرامش روح وروان و پشت سر گذاشتن وادی پریشانی خاطر، یکی از مهمترین آمال قلبی و آرزو ها ی دل هر انسانی می باشد که عموم انسانها در راه بدست آوردن آن چه رنجهایی را به جان خریده و چه دردسرهایی را پشت سر گذاشته اند تا آنجا که تمامی تلاش مردم به انگیزه و هدف یافتن اهرمهای آرامسازی روان انجام یافته و به استقبال آن می شتابند.

سید علینقی آل محمد در اهروصال نوشت؛

دستیابی به قله های آرامش روح وروان و پشت سر گذاشتن وادی پریشانی خاطر، یکی از مهمترین آمال قلبی و آرزو ها ی دل هر انسانی می باشد که عموم انسانها در راه بدست آوردن آن چه رنجهایی را به جان خریده و چه دردسرهایی را پشت سر گذاشته اند تا آنجا که تمامی تلاش مردم به انگیزه و هدف یافتن اهرمهای آرامسازی روان انجام یافته و به استقبال آن می شتابند.

بر همین اساس ،روی آوردن عموم بشر به سوی صحنه ای نشاط آور و شاد کننده وحتی غم انگیز دردسر ساز (همانند اعتیادو….)با صرف هزینه های سر سام آور در جستجوی جلب همان آرامش و توسعه آن در ابعاد مختلف زندگی است.

آری می توان گفت بخش وسیعی از کوششهای علمی و تحقیقی بشر و کشف رازهای ناگشوده جهان طبیعت به منظور دسترسی به امکاناتی می باشد که آرامش و به دنبال آن آسایش را برای انسانها به ارمغان آورد.

پس با این وصف آیا انتخاب کدامین روش و شیوه موجب بدست آوردن آرامش روح و روان در ابعاد مختلف زندگی البته با صرف هزینه اندک و بهره برداری مضاعف منتهی شده و مقدمات دستیابی به آن را محیا می سازد تا با گزینش آن شیوه،و مبادرت به خصوصیت هایش ،از مواهب آرامش روانی در زندگی منتفع شد؟

راستی یکی از اساسی ترین الگویی که به آرامسازی روح و روان منجر شده زندگی را به مذاق انسان گوارا و لذتبخش فراهم نمودانصاف به اخلاق نیکو و انتخاب رفتار شایسته می باشد. و از طرفی نیز گزینش این سبک در زندگی به صرف هزینه اندک ولی به اراده نیرومند و همت عالی به شدت نیاز مند است.

انسان نیکو خلق،از جسمی سالم ،روحیه ای قوی،زندگی گوارا و لذتبخش برخوردار است و این توانایی را در او می توان یافت که برای خویشتن زندگی سعادتمندانه ای ساخته از آن بهره مند گردد و در مقابل ،آدم بد اخلاق همیشه در رنج و عذاب به سربرده و زندگی نا خوشایندی دارد.هر کسی درحوزه فعالیت خود می تواند از طریق انتخاب اخلاق خوب و خوش رویی ،نیروی مثبت فراوانی را ایجاد کرده تاثیرهای مثبت بسیاری را بر دیگران بگذارد وحرکت های مثبت زیادی را به وجود آورده اکثر مشکلات زندگی خود و دیگران را مرتفع سازد و اخلاق خوش ،یکی از منابع بزرگ تامین انرژی مثبت ،نشاط بخش و تحرک زا در زندگی انسان ها است.

اخلاق خوب داشتن پیامدهای بسیار ارزشمندی را بر زندگی دنیوی هر انسانی می گذارد .هیچ زندگی گواراتر از زندگی همراه با نیکو خلقی نیست. هر کسی که خلقش شایسته باشد مشکلات و ناهمواریهای زندگی برای او هموار شده راه های سخت زندگی برایش آسان می گردد شکی نیست که حتی عمران و آبادی در سایه اتحاد و صمیمیت و همکاری درمیان قشر های مختلف جامعه به وجود می آید و آنچه باعث تحکیم این امور شود از عوامل مهم عمران و آبادی خواهد بود. طول عمر همراه با کامروایی نیز مولود آرامش فکرو آسودگی خیال و جلوگیری از فقر و همکاری و همبستگی اجتماعی است در حالی که بدست آمدن تمامی این موهبتها در سایه انصاف به اخلاق نیکو و خوش رویی می باشد.

خوش اخلاقی عنصر کلیدی در دینداری و عامل مهم در موفقیت انسانها است که آحاد مردم به روش آن سفارش و توصیه اکید شده اند.حتماًکه مهمترین ویژگی رسول خدا (ص)اخلاق والای اوست که خداوند در قران به مرامت به آن اشاره فرموده است به این نحو(به راستی تو دارای اخلاق عظیمی هستی ). از طرف دیگر قران با تمجید از نرمخویی آن حضرت تاکید نموده می فرماید:(اگر ایشان تند خو می بود، مردم از اطراف وی پراکنده می شدند. خوش اخلاقی تا آنجا در سیره اجتماعی پیامبر اکرم از جایگاه والایی برخوردار است که آن حضرت هدف و غایت ابلاغ رسالت خرد را تکامل بخشیدن به ویژگی ها ی والای اخلاقی ،ودر روایت دیگری پایان دادن به شاخصه های اخلاق نیکو دانسته است.آن حضرت در این باب می فرماید:(اسلام همان اخلاق نیک است ) آن حضرت در برخی از روایتهای نیز اخلاق شایسته را نصف دین معرفی نموده اند.

حضرت امیر المومنین (ع)می فرماید:(خوش رویی صیاد محبت است و تحمل عیبها را مدفون می کند وسازش معایب را پنهان می سازد و هیچ چیز همانند خوش خلقی موجب نزدیکی انسانها به یکدیگر نمی شود .

امام کاظم (ع)از رسول خدا (ص)نقل می کند که آن حضرت می فرماید :(خداوند جسم و بدن بنده را نیکو سالم نیافرید مگر اینکه از سوختن گوشتش به آتش دوزخ شرم خواهد داشت(. پس با انصاف  به اخلاق نیکو نه تنها فرد و اجتماع گام در وادی سعادت و خوشبختی گذاشته به آرام سازی روح و روان آحاد جامعه منتهی می شود بلکه از شیوه انبیا ائمه و اولیا پیروی کرده رضایت خدا را بدست می آورد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.