کد خبر : 111114
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 نوامبر 2017 - 12:14
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مردم باید بیش از این در امور وقف مشارکت کنند / امسال ۵ فقره وقف جدید در شهرستان اهر داشته ایم بسته هستند

مردم باید بیش از این در امور وقف مشارکت کنند / امسال ۵ فقره وقف جدید در شهرستان اهر داشته ایم

مردم باید بیش از این در امور وقف مشارکت کنند / امسال ۵ فقره وقف جدید در شهرستان اهر داشته ایم

کاظم میرزا محمدی؛ سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر در گفتگو با اهروصال؛ مطرح کرد: مردم مشارکت خوبی در امور وقف ندارند و باید بیشتر با ثواب و نحوه وقف آشنا شوند.

کاظم میرزا محمدی؛ سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر در گفتگو با اهروصال؛ مطرح کرد: مردم مشارکت خوبی در امور وقف ندارند و باید بیشتر با ثواب و نحوه وقف آشنا شوند.

کاظم میرزا محمدی، متولد ۱۳۵۳ و دارای مدرک کاردانی است. وی از سال ۱۳۸۴ جذب سازمان اوقاف و امور خیریه گردیده و در قسمت‌های مختلف اداره ازجمله بایگانی، فرهنگی و اجارات مشغول به خدمت بوده است. وی از ۲۵ مردادماه ۱۳۹۶ به‌عنوان سرپرست اداره منصوب گردیده است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ با تشکر از شما که دعوت ما را قبول کرده‌اید؛ لطفاً برای مخاطبین ما بگویید وظیفه اداره اوقاف و امور خیریه چیست؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ با تشکر از شما که وقت خود را در اختیار بنده قرار داده‌اید؛ سازمان اوقاف و امور خیریه وظایف مختلفی ازجمله رسیدگی به موقوفات مردم؛ رسیدگی به بقعه‌های متبرکه مانند امام‌زاده‌ها؛ رسیدگی به گورستان‌های متروکه و همچنین رسیدگی به مساجد را بر عهده دارد. البته خارج از حیطه برخی مواقع به وظایفی که از طرف فرمانداری نیز تعیین می‌شود رسیدگی می‌کند.

امسال چه مقدار وقف انجام‌شده است؟

ارزش ریالی وقف امسال ۵ فقره وقف جدید بوده است که از این میزان ۳ مورد در روستاها و ۲ عدد در شهر اهر بوده که ارزش ریالی آن‌ها تقریباً ۷۵۰ میلیون تومان است.

از این ۵ مورد وقف، زمین‌هایی که در روستا وقف‌شده با نیت احداث مساجد بوده و یک مورد از وقف‌های اهر به نیت حمایت از ایتام است که البته به‌شرط عمر است.

چه برنامه‌هایی برای دهه وقف دارید؟

۲۷ صفر به‌عنوان روز وقف نام‌گذاری گردیده است که شروع دهه وقف نام‌گذاری می‌شود. در این دهه برنامه‌های متنوعی برای این دهه در نظر گرفته‌شده است که از این میان اهم برنامه‌ها را می‌توان به شرح زیر اعلام کرد:

دیدار با امام‌جمعه، دیدار با فرماندار، مراسم شب رحلت پیامبر در امام‌زاده سید علی؛ محفل انس با قرآن هم‌زمان با نماز مغرب و عشا در مسجد حضرت فاطمه (س)؛ مراسم شب شهادت امام رضا (ع)؛ غبارروبی مزار امام‌زاده سید علی با حضور حراست؛ مسابقه انشانویسی با موضوع وقف با همکاری آموزش‌وپرورش؛ همایش روحانیون با همکاری سپاه در دفتر امام‌جمعه؛ دیدار با معلولین توان‌بخشی و در آخرین روز دهه کمک به تعدادی از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در حد توان اداره.

آیا مردم از وقف حمایت می‌کنند؟

متأسفانه آن‌طور که باید نه؛ در چند سال اخیر رویکرد اوقاف آگاه‌سازی و ترویج وقف بوده است. متأسفانه ناشناخته ماندن وقف و اداره اوقاف باعث کم شدن وقف از سمت مردم شده است. در این راستا ایستگاه مشاوره در امام‌زاده سید علی (ع) وقف ایجادشده است تا شناخت مردم بیشتر شود. همچنین مشاور وقف همیشه در اداره ساکن بوده و آماده مشاوره دهی برای مردم است.

بیشترین و وسیع‌ترین موقوفه‌های اهر به چه صورت و در چه قالبی است؟

وسیع‌ترین موقوفه شهرستان؛ موقوفه شیخ شهاب‌الدین اهری است که قسمت وسیعی دارد و از فروشگاه فرهنگیان تا آخر پارک شیخ شهاب‌الدین را شامل می‌شود و ۳۷ باب ساختمان را شامل می‌شود که تحت اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد.

همچنین بیشترین موقوفی در اهر زمین بوده است. امسال یک‌خانه مسکونی نیز وقف داشته‌ایم.

آیا تخلفی از سمت وارثان واقف یا پشیمانی از سمت واقف بوده است؟

در هوراند و برخی جاها مشکلاتی از سمت وارثان بوده که اداره ثبت‌اسناد اشتباهاً برای وارثان سند صادر کرده بود که از طریق دادگاه اقدام لازم صورت گرفت و سند آن‌ها ابطال شد.

شهرستان اهر در بین شهرستان‌های استان چه رتبه‌ای درزمینهٔ وقف دارد؟

ازنظر تعداد موقوفات در مقایسه با سایر شهرستان‌ها رتبه پایینی دارد. تعداد کل موقوفه‌ها در اهر به‌جز مساجد و گورستان‌ها ۵۸ مورد است که از این میزان ۴۰ مورد متصرفه و ۱۸ مورد غیر متصرفه (واقف برای خود یک متولی تعیین کرده است) است.

از این تعداد ۴۰ عدد ۲۲ مورد در اهر و ۱۸ مورد در هوراند قرار دارد. در همین راستا رتبه شهرستان اهر بین ۶ ام و ۷ ام متغیر است. ولی ازنظر درآمد محاسبه شود رتبه چهارم در استان راداریم.

آیا در پایان سخنی با مخاطبین ما دارید؟

برکات وقف را اگر مردم بدانند حتماً تمام سعی خود را می‌کنند تا ملکی یا زمینی را وقف کنند. ثواب وقف برای شخص واقف همیشگی و اخروی است و حتی پس از مرگ نیز از ثواب آن بهره‌مند می‌شود.

مردم اگر توانایی وقف ملک یا زمینی را ندارند می‌توانند به‌آسانی با چند نفر شریک شوند و به‌صورت مشارکتی اقدام به وقف کنند. همچنین واقف با توجه به نیازهای روز جامعه می‌تواند نیت کند مانند حمایت از بیماران سرطانی یا دانشجویان بی‌بضاعت.

وقف دز اقسام اقلام پایدار می‌تواند باشد. حتی می‌توان یک جلد قرآن کریم را برای مسجدی وقف کند یا یک مغازه یا زمین و ملکی را وقف کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.