کد خبر : 111086
تاریخ انتشار : شنبه 18 نوامبر 2017 - 11:36
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تعطیلی شبانه جایگاه های سوخت و نبود بنزین سوپر در اهر بسته هستند

تعطیلی شبانه جایگاه های سوخت و نبود بنزین سوپر در اهر

تعطیلی شبانه جایگاه های سوخت و نبود بنزین سوپر در اهر

توزیع بنزین سوپر در برخی شهرستان ها همچون اهر، وضعیت مناسبی ندارد و تعطیلی جایگاه های سوخت در زمان شب هم به مشکل رانندگان این شهرستان افزوده است.

به گزارش اهروصال؛ شهرستان اهر که در شاهراه گردشگری استان های آذربایجان شرقی و اردبیل قرار گرفته و نقطه اتصال مناطق مرزی شمال غرب کشور هم محسوب می شود با کمبود عرضه بنزین سوپر مواجه است که بویژه نارضایتی گردشگران را در پی دارد.
جایگاه های سوخت در اهر ماه هاست که بنزین سوپر توزیع نکرده اند و دلیل آن را تخصیص نیافتن این نوع بنزین از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی عنوان می کنند.
مدیر یکی از جایگاه های سوخت اهر در این خصوص گفت: گاهی تولید و عرضه این فرآورده کم شده و درحالت کلی این بنزین در کلانشهرها توزیع شده و در مواقعی که اضافه باقی بماند به شهرستان ها می دهند.
محمود پایدار افزود: این مشکل حتی در خود مرکز استان نیز دیده می شود و تنها در برخی جایگاه های محدود بنزین سوپر توزیع می شود.
مدیر یکی دیگر از جایگاه های سوخت در این شهرستان با ابراز گلایه از تخصیص نیافتن بنزین سوپر به این جایگاه گفت: برای تخصیص بنزین سوپر بیش از ۵۰۰ میلیون ریال هزینه و تانکر و پمپ و لوله های آن را تجهیز و آماده کرده ایم ولی متاسفانه مرکز استان بنزین سوپر به شهرهای کوچک تخصیص نداده و فقط در مراکز استان ها توزیع می کند.
محمد میرزائی همچنین با انتقاد از قطع سهمیه گازوئیل خرده فروشان گفت: سهمیه گازوئیل ما را قطع کرده اند و این سهمیه را به روستاهای دور دست فاقد امکانات داده اند و این کار نیز مشکلات ما را دو چندان کرده است .
یکی از رانندگان قدیمی جاده اهر – تبریز هم می گوید: برای تهیه بنزین سوپر به همه پمپ بنزین های شهرستان مراجعه می کنیم، ولی متاسفانه مراجعه مکرر ما بی نتیجه می ماند.
علی محمدی ادامه داد: علاوه بر مشکل نبود بنزین سوپر، در بسیاری از مواقع پیش آمده که در نیمه شب در جاده اهر –تبریز بنزین خودرومان تمام شده ولی هیچ یک از کارکنان پمپ بنزین ها در محل جایگاه حضور نداشتند و مجبور شدیم برای یافتن بنزین کیلومترها مسیر را طی کنیم.
یک راننده دیگر اهری هم با اشاره به اینکه بسته بودن و خواب بودن کشیک پمپ بنزین ها در نیمه های شب یکی از مشکلات جایگاه های سوخت در جاده اهر –تبریز است، از مسوولان شهرستان خواست تدابیری بیندیشند و با افزایش بازرسی ها در ساعات شبانه به این مشکل مردم رسیدگی کنند.
علی باقری افزود: کمبود بنزین سوپر در این شهرستان سبب ایجاد هزینه های سنگین برای رانندگان شده و از مسئولین انتظار می رود به این مسئله رسیدگی کنند.
راننده یک خودروی شاسی بلند نیز که از کمبود بنزین سوپر شاکی است می گوید: بنزین معمولی به ساختار موتور این خودروها آسیب زده و مشکلاتی را در قسمت فنی خودرو ایجاد می کند.
علی ولیزاده افزود: این مشکل را بارها به مسئولان جایگاه های سوخت اعلام کرده ایم و آنها نیز اعلام کرده اند که بنزین سوپر فقط در مراکز استان ها توزیع می شود.
تعدادی دیگر از رانندگان شهرستان اهر هم با ابراز گلایه از مسئولان در خصوص توزیع نشدن بنزین سوپر و بسته بودن بیشتر جایگاه ها در ساعات شب در این شهرستان، از مسئولان خواستند تا به این مشکلات رسیدگی کنند.
به گزارش ایرنا، تفاوت بنزین سوپر با معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی ۸۷ و در سوپر ۹۵ است.
اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر، یعنی بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می شود.
هر خودرو با توجه به نوع موتور خود، نیازمند بنزینی با اکتان متفاوت است. دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده آن در هنگام سوخت گیری امری مهم است که سبب استفاده بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می شود که در مورد خودرو های با اکتان بالا ضرورت بیشتری می یابد.
اگر به خودرویی که به بنزین معمولی احتیاج دارد، بنزین سوپر زده شود فقط از توان خودرو کاسته می شود ولی اگر به خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد، بنزین معمولی زده شود، هر بار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین اشتعال پیدا کرده و پیستونی را که هنوز حرکت سر بالایی خود را کامل نکرده به پایین می راند.
نتیجه آن، فشار به مجموعه ی پیستون، شاتون، میل لنگ و سوپاپ هاست و معمولاً با صدای خشنی همراه است و بی توجهی به این مورد در دراز مدت سبب آسیب به موتور و کاهش عمر مفید آن می شود.
نکته مهم در خودروهای جدید و به خصوص موتورهای با پایه گاز سوز این است که آنها با بنزین سوپر بهتر کار می کنند بنا بر این وقتی شما به خودروی خود بنزین سوپر می زنید احساس شتاب بالاتر به سبب افزایش قدرت انفجاری و بهره وری بیشتر در عملکرد موتور را شاهد خواهید بود.
بر اساس اعلام عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران اکنون در ۸ کلانشهر کشور و مناطق اطراف آنها روزانه به طور میانگین تا ٢٢ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ عرضه می شود و
تا پایان سال ۱۳۹۶، بیش از ٨٠ درصد تولید بنزین کشور با استاندارد یورو۴ خواهد بود.
به گفته وی،‌ خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی کشور باید تقویت شود تا بتوانیم همه شهرهای با جمعیت بالای ١٠٠ هزار نفر را تحت پوشش بنزین یورو ۴درآوریم.
وی گفت: میانگین مصرف بنزین در کشور حدود ۷۵ میلیون لیتر در روز است که سهم بنزین سوپر از سبد سوخت کشور تنها چهار میلیون لیتر (معادل پنج درصد) است.
کاظمی اعلام کرد: کلانشهرهای تهران، کرج، اهواز، شیراز، اراک، اصفهان به طور کامل، شهر تبریز با سطح پوشش ٨٠ درصدی و هسته مرکزی کلانشهر مشهد مقدس از این بنزین استفاده می کنند.
وی اعلام کرد: اکنون به طور میانگین روزانه ١٠ میلیون تا ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو۴ در تهران، یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در کرج، یک میلیون لیتر در تبریز، یک میلیون لیتر اهواز، ۴۵۰ هزار لیتر در اراک و ٢ میلیون لیتر در مشهد مقدس، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در شیراز و بقیه آن در کلانشهر اصفهان عرضه می‌شود.
کاظمی اظهارکرد: با بهره برداری از سه طرح جدید پالایشی شامل مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح های بنزین سازی پالایشگاه نفت لاوان و بندرعباس، امکان عرضه سراسری با پوشش ۶۵ تا ۷۰ درصدی بنزین یورو۴ در کلانشهرهای کشور فراهم می شود.
وی پیش بینی کرد: با راه اندازی این سه طرح، به تدریج عرضه بنزین یورو۴ در کلانشهرهای بندرعباس، رفسنجان، قم، چابهار، یزد، کرمان، بوشهر آغاز شود تا در مجموع بیش از ۱۵ کلانشهر تحت پوشش عرضه بنزین یورو۴ قرار بگیرد.
غلامرضا باقری دیزج مدیرعامل پالایشگاه تبریز هم گفت: با بهره برداری از طرح جامع این پالایشگاه، تا اواسط سال آینده امکان توزیع بنزین پاک در سایر شهرهای استان آذربایجان شرقی فراهم می شود.
شهرستان اهر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که جمعیت آن بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ در حدود ۱۲۸ هزار نفر است که ۹۲ هزار نفر در شهر اهر و ۳۶ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.
این شهرستان دارای ۶جایگاه سوخت گاز و بنزین ، واقع در جاده اهر-تبریز/جاده اهر- مشکین /جاده اهر- کلیبر و داخل شهر است.
خبرنگار: رضابالاگر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.