کد خبر : 107916
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آگوست 2017 - 12:40
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای دوستی با آمریکا نتیجه‌ای جز بدقولی و بدعهدی نداشته است/تحریم‌های جدید و توسل نظام به اقتصاد مقاومتی بسته هستند

دوستی با آمریکا نتیجه‌ای جز بدقولی و بدعهدی نداشته است/تحریم‌های جدید و توسل نظام به اقتصاد مقاومتی

دوستی با آمریکا نتیجه‌ای جز بدقولی و بدعهدی نداشته است/تحریم‌های جدید و توسل نظام به اقتصاد مقاومتی

قابل‌توجه است که هم‌زمان با این اقدام، «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی مضحک تهدید کرده است که اگر جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند نباشد، مشکلات بسیار بزرگی برای ایران پیش خواهد آمد.

رحیم رضاخانی در اهروصال نوشت؛

اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و محدودیت‌های مالی و تجاری، همواره یکی از ابزارهای غیرقانونی نظام سلطه برای وارد آوردن فشار به‌نظام جمهوری اسلامی ایران در طول سی‌وهفت سال گذشته بوده و مرتباً بر حجم این تحریم‌ها افزوده است، این وضعیت با اجرای تحریم خرید نفت، بانک مرکزی، کشتیرانی، بیمه و… از سوی نظام سلطه به اوج خود رسیده است. در مقابل اتخاذ چنین رویکردی از سوی غرب، مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و آن را یک روش مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور عنوان کردند وای نبار بعدازآن همه سعی و تلاش برای برجای نشاندن برجام می‌بینیم با تغییر در ریاست جمهوری آمریکا سیاست‌های بین‌المللی آن‌ها نیز بدون هیچ واهمه‌ای تغییر پیدا می‌کند.

این طرح که از همان ابتدا قرار بود فقط مربوط به تحریم جمهوری اسلامی ایران باشد، اما بعداً با توجه به اتحاد بین کشورهای ایران و روسیه و تهدیدهای آشکار کره شمالی تحریم‌ها توسعه یافت و دو بخش جدید شامل تحریم‌هایی علیه روسیه و کره شمالی نیز به آن اضافه شد، این تحریم‌ها  که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی و برخی نهادها و شرکت‌ها مرتبط با صنایع دفاعی ایران می‌شود، نقض مستقیم برجام است.

قابل‌توجه است که هم‌زمان با این اقدام، «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی  مضحک تهدید کرده است که اگر جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند نباشد، مشکلات بسیار بزرگی برای ایران پیش خواهد آمد.

این اظهارات درحالی‌که تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  و همچنین شورای امنیت سازمان ملل، پایبندی کامل ایران به تعهدات برجام را تأیید و مقامات دولت آمریکا حتی ترامپ نیز تأیید کرده‌اند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است.

این بار اتفاقی که افتاده این است که برخلاف متن تحریم‌های گذشته با متنی جدید و گسترده مواجهیم که تور بزرگی را پهن و افراد و نهادهای بیشتری را درگیر این تحریم‌ها می‌کند.

بسته تحریمی S 722، به بهانه برنامه‌های موشکی و رویکردهای حقوق بشری و مسئله تروریسم تقریباً همه ساختارها و سازمان‌های اقتصادی ایران را هدف تحریم قرار می‌دهد.

برخلاف آنچه مقام‌های امریکا ادعا می‌کنند، توان دفاع موشکی و قدرت بازدارندگی ایران بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی هیچ ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد و  نقض برجام نیست، امریکا نه‌فقط در مورد برجام، بلکه در مورد سایر توافق‌های چندجانبه و بین‌المللی مانند توافق آب و هوایی پاریس و معاهدات زیست‌محیطی و نیز در خصوص معاهده منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای /ان پی تی/  نیز عهدشکنی کرده است، ازنظر امریکا یک توافق وقتی خوب و مطلوب است که منافع زیاده خواهانه، قانون‌شکنی‌ها و سیطره جویی‌های امریکا در آن لحاظ شده باشد.

در سال ۱۹۹۰ میلادی زمانی که بوش پدر دکترین «نظم نوین جهانی» را ارائه کرد، گفت دولت می‌تواند در قالب مقرراتی که آمریکا بنیاد کرده است، هرگونه حقوق و معاهده بین‌المللی را زیر پا بگذارد، بنابراین متهم کردن ایران به برهم زدن امنیت منطقه بهانه‌ای موهوم و بی‌اساس است.

مقام‌های امریکا اکنون سعی دارند، ایران را مسبب برهم خوردن توافق برجام معرفی کنند در این تحریم‌های جدید که موسوم به «مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران»(اس.۷۲۲) خواستار اعمال تحریم‌هایی جدید علیه ایران به بهانه برنامه موشکی، انتقال تسلیحات، حمایت از گروه‌های مقاومت (که واشنگتن آن‌ها را تروریستی می‌داند) و نقض ادعایی حقوق بشری است.

معاون سابق وزیر خزانه‌داری آمریکا آدام زوبین که به‌عنوان یکی از معماران تحریم‌های ایران شناخته می‌شود ماه گذشته با ارسال نامه‌ای به نمایندگان کنگره ضمن تصریح بر اینکه پیش‌نویس قانون سنا شروط جدیدی برای اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام وضع می‌کند خواستار ایجاد تغییراتی در متن آن شده بود.

هفت مقام دیگر دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا ازجمله «آنتونی بلینکن»، قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا  و «آوریل هاینس»، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم قبلاً هشدار داده‌اند که تصویب این طرح به «رئیس‌جمهوری بی‌پروا مجوز برداشتن گام‌هایی برای تضعیف یک توافق هسته‌ای مؤثر، انزوای ایالات‌متحده و به خطر افکندن نیروهای آمریکایی را می‌دهد»

برخی بندهای مهم این طرح عبارت‌اند از:

بند ۴ ـ تحریم برنامه موشکی ایران

این بند از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد هر فردی را که آگاهانه وارد هرگونه فعالیتی برای کمک مادی به برنامه موشک بالستیک ایران شود هدف تحریم قرار دهد.

بند ۵ ـ تحریم سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به بر هم زدن ثبات در منطقه، حمایت از گروه‌های تروریستی و برنامه موشکی ایران متهم کرده و رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم به وضع تحریم‌هایی علیه مقام‌های این سازمان می‌کند.

بند ۶ ـ تحریم‌های حقوق بشری

وزیر خارجه آمریکا را ملزم به شناسایی برخی شخصیت‌های متهم به نقض حقوق بشر در ایران کرده و خواستار مصادره دارایی‌ها و اموال آن‌ها در آمریکا شده است.

بند ۷ ـ اجرای تحریم تسلیحاتی

رئیس‌جمهور را ملزم به تحریم افرادی می‌کند که در انتقال سلاح به ایران یا از این کشور به مناطق دیگر نقش دارند.

بند ۹ ـ هماهنگی تحریم‌های آمریکا با اتحادیه اروپا

خواستار ارائه گزارشی ۶ ماهه درباره تحریم‌هایی است که آمریکا یا اتحادیه اروپا در زمینه‌های تروریسم، منع اشاعه یا حقوق بشر وضع کرده‌اند.

باآنکه سناتورهای آمریکایی اصلاحاتی در دو بند از اس.۷۲۲ که نقض مستقیم برجام به شمار می‌رفت اعمال کرده‌اند، یکی از بندهای این پیش‌نویس کماکان نقض مستقیم توافق هسته‌ای به شمار می‌رود.

بند ۵ این طرح که عملاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمانی تروریستی قلمداد می‌کند عملاً درروند عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران اخلال ایجاد می‌کند و این نقض مستقیم تعهدات آمریکا دربند ۲۶ و ۲۹ برجام است.

دربند ۲۶ برجام آمده است: «ایالات‌متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد. دولت ایالات‌متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست ۲ که اعمال آن‌ها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می‌نماید، فارغ از فرآیند حل‌وفصل اختلافات پیش‌بینی‌شده در این برجام.»

بند ۲۹ توافق هسته‌ای هم تصریح دارد: «اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات‌متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست باهدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.»

تجربه دوستی و دست یاری دراز کردن به‌سوی آمریکا و هم‌پیمانان او بارها توسط مسئولین کشوری آزموده شده است و همه آن‌ها نتیجه‌ای جز بدقولی و بدعهدی آمریکایی‌ها برای کشورمان نداشته است آنچه رهبری بارها بر آن تأکید داشته‌اند ایستادگی در برابر ظالم و زورگویان است و در برابر این بدقولی‌های آمریکا هم باید ایستاد، راه ایستادن در برابر تحریم‌ها این است که اقتصاد مقاومتی است همه باید اقتصاد مقاومتی را ایجاد کنیم و حرکتی عمیق انجام دهیم و ساده نگار نباشیم و بدانیم راه موفقیت ما، عزم و حکمت یعنی همراه با شجاعت و مبازره با این دشمنان است و تحریم‌ها این پیام را می‌رساند که با کمک ملت بزرگ ایران، باید اقتصاد را بر پایه‌های خودجوش و درون‌زا مبتنی کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.