شماره : 95824
17 / 11 / 2016 - 10:47

اربعین، جلوه‌ای زیبا از تمدن نوین اسلامی

اهروصال: میان ایران و عراق هشت سال جنگ بود و بسیاری از عراقی‌ها مجبور بودند بنا به دستور صدام در جنگ شرکت کنند اما امروز این دو ملت به‌گونه‌ای با هم اخوت و الفت دارند که قابل توصیف نیست.

اهروصال / علیرضا کریم‌پور: در اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) همه‌ساله میلیون‌ها زائر با پای پیاده و تحمل سختی‌های طاقت‌فرسا راهی کربلا می‌شوند آن‌هم در شرایطی که کشور عراق با مشکلات امنیتی درگیر بوده و در حال مبارزه با تروریسم است. میان ایران و عراق هشت سال جنگ بود و بسیاری از عراقی‌ها مجبور بودند بنا به دستور صدام در جنگ شرکت کنند اما امروز این دو ملت به‌گونه‌ای با هم اخوت و الفت دارند که قابل توصیف نیست.

این چه سری است که خانواده عراقی برای زائرین اربعین ، موکب‌های پذیرایی می‌زند و همه‌ی دار و ندار خود را به‌پای زائران اربعین می‌ریزد ؟! وقتی زائران ایرانی و سایر کشورها به عراق می‌رسند، عراقی‌ها به‌گونه‌ای از آن‌ها پذیرایی می‌کنند که ما از عزیزترین مهمانان خود هم پذیرایی نمی‌کنیم و امروز تمامی زائران حسینی از چشمه آب حیات محبت می‌نوشند.

تمامی تمدن‌های بشری با هدف ارائه یک الگوی سبک زندگی که در آن نیازهای اساسی انسان‌ها پاسخ داده می‌شود ، شکل‌گرفته‌اند .یعنی در پاسخ به نیازهایی همچون ؛ امنیت ، عدالت ، آزادی ، حرمت انسانی و بالاتر از این‌ها محبت .

این‌ها چهره‌های حیات انسانی است و با حیات جانوری کاملاً تفاوت دارد و دعوت همه‌ی تمدن‌ها به‌سوی این‌هاست .

تمدن غربى بر پایه‌ى ستیز با معنویت و طرد معنویت بنا شد؛ این خطاى بزرگ کسانى بود که تمدن و حرکت علمى و صنعتى را در اروپا شروع کردند. ۱

بنابراین غرب تمدن خویش را بر مبنای علم منهای دین قرارداد . در تمامی این ۵ مرحله هدف تمدن‌ها ( امنیت ، عدالت ، آزادی ، حرمت انسانی و محبت) غرب به‌جای اینکه به آب برسد ، به سراب رسیده است .

در بحث تأمین امنیت ، غرب به تعادل وحشت رسیده است و امنیت خود را در تعادل وحشت می‌بیند . مثلاً در کنار مرزهای یکدیگر سپرهای دفاع موشکی و یا هسته‌ای ایجاد می‌کنند .

در بحث عدالت ، سازمان ملل متحد را شکل دادند و در آنجا هم ۵ کشور به‌عنوان دائر مدار سازمان ملل ، حقوق سایر کشورها را با نام سازمان ملل زیر پا می‌گذارند که می‌توانند هر جا خواستند از این حق استفاده کنند و کشورهای دیگر هم حق اعتراض ندارند که این رفتار عادلانه نیست.

کشوری مثل هندوستان با جمعیتی بالغ‌بر یک میلیارد نفر، می‌بینید وقتی حرفی در سازمان ملل می‌زند برای این ۵ کشور ارزشی ندارد یعنی در واقع حرمت انسانی هم ضایع می‌شود یعنی حرف یک میلیارد انسان در مقابل کشوری که حق وتو دارد هیچ ارزشی ندارد .در بحث آزادی هم آنچه که عیان است چه حاجت بیان است . بحث آزادی را در تمامی زمینه‌ها بقول خودشان جایز می‌دانند بی‌بند و باری‌های اخلاقی ، ناهنجاری‌های اجتماعی زائیده تفکر آزادی لیبرال دموکراسی غرب می‌باشد، اما آنچه که اربعین به ما نشان می‌دهد یک‌چیز متفاوت است .۲

تقریباً تمامی تمدن‌ها در آخر خط بوده و به بن‌بست فکری رسیده‌اند . تمدن غرب با همه ادعاهایشان به پوچی جانکاهی رسیده اندکه خودشان نیز در آن متحیر مانده‌اند. آن تمدن اسلام آمریکایی که امروز وهابیت آل سعود پرچم‌دار آن است و امروز با نام داعش متبلور شده است ، حاصل اسلام منهای اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌باشد.

برخی از جوانان اروپایی و یا آن‌هایی که از لحاظ اعتقادی جذب گروه‌های سلفی و تکفیری می‌شوند ، با هدف فرار از تمدن غرب به بن‌بست رسیده ، به سمت یک حیات طیبه(به قول خودشان) سر از اردوگاه‌های تکفیری‌های داعش درمی‌آورند که راه بازگشتی هم برایشان متصور نیست.

در این عصر جاهلیت ثانی بشر ، انسان‌های خسته از ایسم ها دنبال یک الگویی از زندگی هستند که بتوانند در سایه آن به آرامش برسند .

تمدن غرب بر اساس دشمنی بنا شده و امروز نیز به آخر خط رسیده است درحالی‌که تمدن اسلامی، اهل عالم را به محبت دعوت می‌کند زیرا بشر تشنه محبت است و همه عطش محبت دارند.۳

اربعین حسینی و یا پیاده‌روی اربعین یکی از جلوه‌های تمدن نوین اسلامی است که در این مسیر می‌تواند راهگشا باشد. پرداختن به زوایای مختلف این شاهکار اسلام ناب محمدی صل الله علیه و آله ( کنگره اربعین ) از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

هنر یکی از بسترهای مناسب برای جاودانه کردن کنگره اربعین است و می‌تواند نقش اساسی و کلیدی برای اربعین ایفا کند.صدا و سیما ، نشریات و رسانه‌ها ، می‌توانند از ظرفیت‌های خود برای نشان دادن جلوه‌های ماندگار اربعین حسینی استفاده کنند. صداوسیما می‌تواند هزاران مستند از این واقعه‌ای که سالانه اتفاق می‌افتد ، برای دنیا به تصویر بکشد .

عرصه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز زمینه مناسبی برای موج‌آفرینی و هدایت جوانان غربی و اروپایی می‌باشد .

پس آنچه که در اربعین مشاهده می‌کنیم ، سراب نیست ، آب است ، حقیقت است و شاکله دین ماست که به نمایش گذاشته می‌شود و شاکله دین و فلسفه دین ، همان محبت و خدمت به خلق می‌باشد . وقتی زائری به اربعین می‌رود ، به فکر معاش نیست ، یک کوله‌پشتی با خودش برداشته و راهی سفر می‌شود از مبدأ تا مقصد ( کربلا) و بالعکس و هدفش رسیدن به سرچشمه آب حیات است.

باقى این نکته آید بی‌بیان
در دل آن‌کس که دارد نور جان

کنگره اربعین به‌عنوان جلوه‌ای از تمدن نوین اسلامی ، محل قدرت‌نمایی اسلام ناب محمدی (ص) است که در طول تاریخ این عظمت و  شکوه و قدرت برای پیروان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام سابقه نداشته است.

۱٫مقام معظم رهبری ۱۴/۰۳/۱۳۸۳

۲و۳٫برداشت از سخنرانی حضرت آیت‌الله حائری شیرازی در باب اربعین

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 95824 توسط قربان موحد و در روز پنج‌شنبه 17 نوامبر 2016 ساعت 10:47:22
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر