شماره : 82553
31 / 7 / 2016 - 11:13

فعالیت بخش‌های کودک کتابخانه‌های اهر در تیرماه ۹۵ + تصاویر

برای اطلاع و آشنایی والدین و کودکان با فعالیت‌های بخش کودک کتابخانه‌های اهر، مطابق معمول هرماه، گزارشی از فعالیت‌های بخش‌های کودک کتابخانه‌های اهر در ماه سپری‌شده ارائه می‌شود.

به گزارش اهروصال، فصل تابستان است و والدین دغدغه سپری شدن مفید اوقات فراغت فرزندان خود را دارند. کلاس‌های آموزشی، مسافرت، تفریح و … همگی از جمله برنامه‌هایی است که برای گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان توسط والدین آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. اما آیا در این میان به برنامه‌های کتاب‌خوانی هم توجه می‌شود؟ به‌راستی والدین جامعه ما چقدر به این مهم می‌پردازند؟ آیا آنان به‌درستی با کتابخانه و فعالیت‌ها و برنامه‌های آن بخصوص برای کودکان و نوجوانان آگاه هستند؟

بدین منظور و برای اطلاع و آشنایی والدین و کودکان گرامی و گران‌قدر، با فعالیت‌های بخش کودک کتابخانه‌های اهر، مطابق معمول هرماه، گزارشی از فعالیت‌های بخش‌های کودک کتابخانه‌های اهر در ماه سپری‌شده ارائه می‌شود. ان شاء ا… این گزارش‌ها بتواند گامی مؤثر در جذب جامعه کودک و نوجوان به سمت کتابخانه و کتاب‌خوانی بردارد.

کتابخانه آیت ا… نجفی اهری

۳ تیر؛ جمع خوانی و تصویرسازی «دوست مهربان کبوترها» و شرکت اعضای کودک در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی

«دوست مهربان کبوترها» از سری کتب مسابقه کتاب‌خوانی رضوی، در بخش کودک کتابخانه آیت ا… نجفی اهری جمع خوانی شد. بخش کودک کتابخانه آیت ا… نجفی اهری به‌منظور تشویق کودکان جهت شرکت در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، اقدام به برگزاری جلسه جمع خوانی و تصویرسازی کتاب «دوست مهربان کبوترها» از منبع ویژه کودکان در این مسابقه نمود. برنامه با روایت داستانی از «دوست مهربان کبوترها» توسط کتابدار بخش کودک و با خوانش کتاب توسط کودکان و سپس نقاشی از داستان‌های کتاب ادامه یافت.

۱۰ تیر؛ گرامیداشت روز جهانی قدس

دومین جلسه قصه‌گویی تیرماه کتابخانه آیت ا… نجفی اهری در آستانه روز جهانی قدس برگزار شد و به همین مناسبت، کتابدار بخش کودک کتابخانه، درباره دلیل نام‌گذاری این روز و درباره فلسطین و درباره بینیان گذار صهیونیسم، با زبانی ساده برای بچه‌ها توضیحاتی بیان نموده و بخش‌هایی از زندگینامه سید حسن نصرالله را از کتاب «قهرمان جهان عرب» نوشته لانا حسین بلوق را برای کودکان حاضر روایت کرد. نقاشی با موضوع راهپیمایی روز جهانی قدس با عنوان «من در راهپیمایی روز قدس» و شعارنویسی روی بادکنک و توزیع جوایز مسابقه نقاشی «دوست مهربان کبوترها» به سه شرکت‌کننده برتر این مسابقه، ادامه فعالیت‌های اعضای کودک کتابخانه در این روز بود.

۲۴ تیر؛ محفل شعر کودک و نوجوان

داستان «درخت سلامتی» قصه‌ای بود که در برنامه قصه‌گویی هفتگی بخش کودک کتابخانه آیت ا… نجفی اهری برای کودکان روایت شد. این داستان از کتاب «داستان‌های زیبای مولوی» نوشته پرویز امینی برای روایت در این روز انتخاب‌شده بود. ادامه این جلسه به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان، به خوانش شعر توسط کودکان سپری شد. در این محفل شعری، هر کدام از کودکان و نوجوانان به معرفی یک شاعر و آثار او پرداخته و سپس شعری از سروده‌های او را خواندند. در این برنامه زندگینامه و آثار ۱۵ شاعر معرفی شد. در ادامه برنامه، کتاب شعر کودک با عنوان «رفتم بالا انار بود» سروده ناصر کشاورز، که از کتاب‌های معرفی‌شده در طرح کتاب‌خوان تیرماه بود، توسط کودکان جمع خوانی شد. برنامه با همخوانی سرود «ایران مرز پر گهر» سروده حسین گل‌گلاب توسط اعضاء پایان یافت.

۳۱ تیر؛ گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی

آخرین جلسه قصه‌گویی هفتگی تیرماه در کتابخانه آیت ا… نجفی اهری، به مناسبت در پیش بودن روز فرهنگ پهلوانی، به آشنایی کودکان و نوجوانان با مفهوم و فرهنگ پهلوانی و تفاوت‌های پهلوان و قهرمان گذشت. به همین مناسبت زندگینامه پهلوان تختی از کتاب «تختی» نوشته بهناز بشیری، توسط کتابدار بخش کودک، برای اعضای کودک روایت شد. در همین جلسه اعضای گروه سنی نوجوان نیز به شاهنامه‌خوانی پرداختند. آموزش کاردستی و پذیرایی پایان‌بخش برنامه قصه‌گویی هفتگی تیرماه در بخش کودک کتابخانه آیت ا… نجفی اهری بود.

کتابخانه شیخ شهاب‌الدین اهری

۳ تیر؛ جمع خوانی کتاب «دوست مهربان کبوترها» و شرکت در بخش نقاشی مسابقه کتاب‌خوانی رضوی

دوست مهربان کبوترها از سری کتب مسابقه کتاب‌خوانی رضوی، در بخش کودکان کتابخانه شیخ شهاب‌الدین اهری جمع خوانی و مسابقه نقاشی از آن اجرا شد. به مناسبت برگزاری ششمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی و برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی و نقاشی از کتاب‌های ارائه‌شده در این جشنواره، مسابقه نقاشی از کتاب «دوست مهربان کبوترها» نوشته مجید محمدی از انتشارات بوستان کتاب، که منبع ویژه کودکان برای شرکت در این جشنواره معرفی‌شده است، جهت رغبت بیشتر کودکان به مسئله کتاب و کتاب‌خوانی و شناخت بیشتر نسبت به امام علی بن موسی‌الرضا (ع)، در محل کتابخانه عمومی شیخ شهاب‌الدین اهری برگزار شد.

در این برنامه، کتابدار بخش کودک، ضمن روایت داستانی از کتاب، از کودکان شرکت‌کننده خواست هرکدام داستانی از کتاب را انتخاب و برداشت ذهنی خود از داستان را در برگه‌های نقاشی ویژه شرکت در جشنواره به تصویر بکشند.

۱۰ تیر؛ گرامیداشت روز جهانی قدس

برنامه قصه‌گویی هفتگی کتابخانه شیخ شهاب‌الدین اهری به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس، اختصاص به قدس شریف و معرفی این روز و آشنا نمودن کودکان با تاریخچه فلسطین داشت. قرائت بیانه روز قدس که به زبان کودکانه در حمایت از کودکان مظلوم فلسطین تهیه‌شده بود، توسط یکی از اعضای کودک و شعارنویسی بر روی مقوا، از شعارهای روز قدس توسط کودکان حاضر در برنامه، نمودهایی از حمایت از مسلمانان فلسطینی توسط اعضای کودک کتابخانه شیخ شهاب‌الدین اهری بود که در حمایت از مردم ستمدیده فلسطین و به‌خصوص کودکان بی‌دفاع این سرزمین در برابر متجاوزان صهیونیستی صورت گرفت.

بیانیه کودکان در حمایت از کودکان مظلوم فلسطین

«جنگ در غزه در حال قربانی کردن کودکانِ معصوم و مظلوم است. کودکانی که هیچ گناهی ندارند و نمی‌دانند جنگ چیست.

کودکان فلسطینی مثل گل‌های پاییزی در حال پرپر شدن هستند و دستی یاری‌رسان آن‌ها نمی‌شود.

این کودکان هیچ نقشی در ساختن و راه انداختن این جنگ نداشتند و ندارند و نمی‌دانند که چرا بی‌گناه قربانی می‌شوند؟

آیا این از عدالت است که بدون هیچ خطایی محکوم‌به مرگ شوند؟ آیا این از عدالت است که بی‌هیچ گناهی بی‌خانه و کاشانه شوند و بی‌سرپرست و تنها بمانند؟

جنگ همچون یک ابر تاریک، مثل یک داس تیز به جان زندگی کودکانِ بی‌گناه فلسطینی افتاده است. همه‌چیز را به خاک و خون می‌کشد، می‌سوزاند و خاکستر می‌کند، درحالی‌که این تیرگی و آتش حق آن‌ها نیست.

اگر حتی هیچ صدایی از هیچ حنجره‌ای برای دفاع از کودکان مظلوم فلسطینی بر نخیزد، ما کودکانِ ایران با همین حنجره‌های کوچک دست در دست هم برای دفاع از کودکان مظلوم فلسطینی بر می خیریم و صدایمان را به گوش جهانیان می‌رسانیم.

ما کودکان ایرانی با مشت‌های کوچک گره‌کرده، به حمایت از کودکان بی‌پناه فلسطینی بر می‌خیزیم تا تنِ غاصبانِ سرزمین آن‌ها بلرزد و راه خواب را بر چشم‌هایشان ببندد.

ما کودکان مسلمان و شیعه ایرانی در حمایت از کودکان مظلوم فلسطینی از پا نمی‌نشینیم تا ان شاء الله در سایه نگاه امام زمان (عج) و به یاری ایشان به پیروزی نهایی برسند.»

۲۴ تیر؛ شرکت در پویش سراسری کتاب‌خوان مجازی

جلسه قصه‌گویی این روز در کتابخانه شیخ شهاب‌الدین اهری که با حضور تعدادی از اعضای کودک در بخش کودک کتابخانه برگزار شد، به روایت داستان کتاب «روباه و لاک‌پشت باهوش» نوشته مسلم ناصری سپری شد. بعد از برنامه قصه‌گویی کتابدار، کودکان حاضر با راهنمایی کتابداران مجموعه و با ذوق و شوق فراوان به معرفی و شرکت در پویش سراسری کتاب‌خوان مجازی پرداختند.

۳۱ تیر؛ تقدیر از برگزیدگان مسابقه نقاشی «دوست مهربان کبوترها»

در آخرین روز تیرماه، اعضای کودک کتابخانه شیخ شهاب‌الدین اهری مطابق معمول روزهای پنجشنبه دور هم جمع شدند و این بار به‌جای قصه‌گویی کتابدار، خودشان برای یکدیگر کتاب خواندند. افسانه ترنج طلایی نوشته آتسا شاملو کتاب منتخب کودکان برای جمع خوانی در این روز بود. در ادامه نیز دو نفر از آنان برای دوستانشان شعر خواندند. پایان‌بخش آخرین جلسه قصه‌گویی تیرماه نیز، تقدیر از عضو برتر ماه و برندگان مسابقه نقاشی «دوست مهربان کبوترها» بود که به ترتیب با اسامی زهرا بدوستانی، مهلا مستی و فاطمه نجفی جوایز خود را از کتابخانه دریافت کردند.

B.Kodak9504-02 B.Kodak9504-11 B.Kodak9504-18 B.Kodak9504-38 B.Kodak9504-44 B.Kodak9504-54

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 82553 توسط قربان موحد و در روز یکشنبه 31 جولای 2016 ساعت 11:13:31
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر