شماره : 59765
6 / 1 / 2016 - 18:34

عربستان هیچ تمایلی به حل بحران سوریه ندارد/ آمریکا در حال از دست دادن نفوذ خود در منطقه است

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، در پی بروز تنش میان ایران و عربستان سعودی بر سر اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه در عربستان، نماینده سعودی‌ها در سازمان ملل اعلام کرد که مناقشه ریاض و تهران تأثیری بر مشارکت عربستان در جستجوی راه‌حل مسالمت‌آمیز در سوریه نخواهد گذاشت. این در حالیست

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، در پی بروز تنش میان ایران و عربستان سعودی بر سر اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه در عربستان، نماینده سعودی‌ها در سازمان ملل اعلام کرد که مناقشه ریاض و تهران تأثیری بر مشارکت عربستان در جستجوی راه‌حل مسالمت‌آمیز در سوریه نخواهد گذاشت.

این در حالیست که بنا به اعتقاد کارشناسان بر خلاف ادعای نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، عربستان به هیچ وجه علاقه و تمایلی به حل بحران سوریه ندارد.

 

 

«ثریا سپه‌پورـ اولریش» نویسنده و منتقد سیاسی ایرانی‌الاصل مقیم آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری راشاتودی در این خصوص می‌گوید: «عربستان سعودی علاقه‌ای به برقراری صلح در سوریه ندارد و نمی‌خواهد «بشار اسد» را به عنوان رئیس‌جمهور سوریه در قدرت ببیند و بر این باور است که این حق را دارد که تصمیم بگیرد چه کسی در چه کشوری حکومت کند.»

به اعتقاد این کارشناس، این مسئله را اینگونه می‌توان توضیح داد که سعودی‌ها گروه حاکمان بحرین را «خریده‌اند» و این حاکمان و نه مردم بحرین هستند که روی حمایت مالی و پشتیبانی نظامی عربستان سعودی حساب می‌کنند و به همین دلیل است که بحرین از همسایه خود الگوبرداری کرده و روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده است.

سپه‌پور افزود: «سودان نیز این دو کشور را الگوی خود قرار داده چرا که طبق اطلاعاتی که من در دست دارم، این کشور حدود چند ماه پیش یک میلیارد دلار از عربستان سعودی دریافت کرده است.»

 

 

«گرگوری کوپلی» رئیس انجمن مطالعات و تحقیقات بین‌المللی راهبردی واشنگتن نیز در این خصوص می‌گوید: «در شرایط کنونی هیچ قدرتی خارج از خاورمیانه قادر به اعمال نفوذ بر ریاض نیست. آمریکا به تدریج در حال از دست دادن نفوذ خود در منطقه است و حمایت واشنگتن از عملیات‌های نظامی عربستان سعودی در یمن این مسئله کاهش نفوذ آمریکا در منطقه را تسهیل کرده است. ریاض منافع خود را دنبال می‌کند و حاکمان این کشور مایل به ابقا در جایگاه خود هستند.»

وزارت کشور عربستان روز شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان به همراه ۴۶ متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند، خبر داد و اعتراض شدید ایران به این فاجعه منجر به بروز تنش میان تهران و ریاض و قطع روابط دیپلماتیک این دو شده است.

در حالی که اتهامات وارد شده به شیخ نمر مربوط به فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشری او بوده ریاض با قرار دادن نام او در کنار نام افرادی که دست به فعالیت‌های تروریستی زده‌اند مدعی شده که او یک تروریست بوده است.

شیخ نمر مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی بود که در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و دادگاه جنایی عربستان سعودی سال گذشته وی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد و حکم اعدام وی حدود سه ماه پیش با امضای «محمد بن نایف» ولیعهد این کشور تأیید شد.

حکم اعدام شیخ نمر بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری محکوم شده بود و از عربستان خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند اما آل سعود شنبه گذشته در نهایت بی‌رحمی این حکم فاجعه‌بار را اجرایی کردند.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/PDV9PN
ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 59765 توسط قربان موحد و در روز چهارشنبه 6 ژانویه 2016 ساعت 18:34:27
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر