شماره : 56553
14 / 12 / 2015 - 17:47

لزوم ارائه مشاوره درست درکتابخانه ها/ارسال کتب گزینشی به استان ها

به گزارش اهروصال، کتاب و کتابخوانی از مهمترین مؤلفه های ارزیابی توسعه یافتگی فرهنگی جوامع به شمار می رود و در این میان کتابخانه ها و افراد فعال در این مجموعه ها بویژه کتابداران نقشی مهم در ارائه خدمات به کتابخوانان و تسهیل فرایند کتابخوانی در کتابخانه های عمومی دارند. بر همین اساس نهمین دوره

به گزارش اهروصال، کتاب و کتابخوانی از مهمترین مؤلفه های ارزیابی توسعه یافتگی فرهنگی جوامع به شمار می رود و در این میان کتابخانه ها و افراد فعال در این مجموعه ها بویژه کتابداران نقشی مهم در ارائه خدمات به کتابخوانان و تسهیل فرایند کتابخوانی در کتابخانه های عمومی دارند.

بر همین اساس نهمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار کشور با حضور یکهزار و ۲۰۰ نفر از کتابداران آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان با حضور مدیرکل منابع کتابخانه های عمومی کشور و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار و در خصوص مسایل و موضوعات مختلف این حوزه بحث و بررسی شد.

کتابداران برای جلب بیشتر مراجعه کنندگان به کتابخانه ها تلاش کنند

مدیرکل منابع کتابخانه های عمومی کشور هر دوشنبه در این مراسم با اشاره به حوزه های فعالیتی این اداره کل گفت: بحث مشاوره در اولویت فعالیت های ما واقع شده چرا که بسیاری از مراجعه کنندگان کتابخانه های عمومی نمی دانند که چه عنوانی را نیاز دارند و چه موضوعی را می خواهند، از این رو برای شناساندن کتاب خوب و جدید نیاز است که راهنمایی های لازم برای آنها صورت گیرد.

علی رمضانی در ادامه از توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان خبر داد و افزود: در مقایسه با سال های گذشته خوشبختانه توجه به این حوزه بیشتر شده و اهتمام بر این است که نیازهای اعضا و مراجعه کنندگان از یک کتاب به چند کتاب و از یک مراجعه به مراجعه های مستمر در کتابخانه ها تبدیل شود.

وی همچنین تصریح کرد: مهاجرت اعضا و عدم برگشت مجدد آنها ناشی از نبود منابع و عدم معرفی، قرارگیری در جای نامناسب و کم توجهی به آنهاست و با فرض تامین محدودیت های مالی و نامین کمبود مخازن منابع تخصصی و خریداری عناوین کتاب های مورد نیاز، باید متوجه باشیم که در صورت نبود گفت وگو و مشاوره خوب، نمی توان افراد بیش تری را جذب نمود و خدمات بهتری را برای مراجعه کنندگان ارایه داد.

مدیرکل منابع کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به نقش کتابدار در معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی گفت: نقش کتابدارهمچون حکیم و نسخه پیچ بوده و نسخه پیچی کتابدار هم باید همچون نسخه پیچی و تشخیص یک طبیب باشد با این تفاوت که نسخه پیچی کتابدار قبل از ابتلا و نسخه پیچی پزشک بعد از ابتلا صورت می گیرد.

وی از ارسال یک دفترچه مشتمل بر خلاصه و کلیدواژه های کتاب، اطلاعات مختصر و جامع در مورد عناوین و موضوع به همراه هر کتاب در طراحی دوره جدید خبر داد و افزود: برگزاری همایش ها، دوره های آموزشی و قصه گویی و توانمندسازی نیروی انسانی از جمله اولویت های نهاد منابع کتابخانه های عمومی کشور است.

رمضانی با تاکید بر جذب مراجعه کنندگان بیشتر در کتابخانه های عمومی کشور گفت: کتابخانه های خالی از حضور مراجعه کنندگان هیچ اهمیت و ارزشی ندارد و بر همین اساس از کتابداران حاضر در چنین دوره های آموزشی انتظار می رود با حضور فعالانه در فعالیت های آموزشی و یک جمع بندی نتیجه بخش از مجموع مباحث کارگروهی و مطرح در کلاس ها با توان و آگاهی بیشتر به کار خود ادامه دهند.

ارسال کتب گزینشی و انتخابی به کتابخانه های استان ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به نقش کتابخانه ها و کتابداران اظهار داشت: کتابداری شغلی مهم و مقدس است و خوشبختانه با تلاش این قشر در کنار دیگر حلقه های مؤثر، وضعیت کتابخانه های عمومی کشور و استان نسبت به قبل بهترشده است.

علی اکبر صفی کتاب، کتابداری و انتقال علم و دانش را سرمنشا و اصل همه اتفاقات فرهنگی قلمداد و تصریح کرد: کتاب مهم ترین دستاورد بشری در حوزه فرهنگی است و اگر انتقال فرهنگ و دانش از طریق آن صورت نگیرد، قطعا منجر به انقطاع بشریت خواهد شد و بخشی از این انتقال از طریق کتابداران انجام می شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی که زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده، اصل مهم در حوزه کتاب و کتابداری نحوه نگاه و رویکرد به رسانه کتاب است تا با مشاوره درست افراد را به سمت جذب منابع روزافزون سوق دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: در صورت برخورد مناسب با مراجعه کنندگان می توان افراد و جوانان را در مکان های مناسبی چون کتابخانه ها جذب کرد که می توانند فضا را برای برخورداری عموم مردم بویژه نسل جوان از شرایط مناسب و انجام کارهای بهتر فراهم کنند.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت درست اوقات فراغت جوانان گفت: در غیر این صورت جوانان جذب ویترین ها و بازارهای کاذب در این حوزه خواهند شد و از این رو نیاز است که در بخش های مختلف کتابخانه ها به مراجعان خدمات خوب ارایه و در شناخت و معرفی منابع مورد نظر مشاوره های لازم به آنها داده شود.

صفی پور با انتقاد از رویکرد گزینشی در ارسال کتاب به استان ها خاطر نشان شد: متاسفانه در این حوزه کتاب را برای ما انتخاب می کنند و تنها کتاب های انتخابی ارسال می شود که لازم است با راهکارهای جبران پذیر این نقص برطرف شود تا بتوان با ارایه منابع مورد نظر مراجعه کنندگان، حضور دائمی و پرجمعیت به کتابخانه ها را فراهم کنیم.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خواستار مشارکت خیران برای ساخت کتابخانه ها، تامین کتاب ها و منابع مورد نیاز مراجعه کنندگان شد و افزود: وجود مجلات، روزنامه ها و منابع مرتبط با هر منطقه، مشاوره، سازماندهی واستفاده از منابع مطبوعاتی و تخصصی در در کتابخانه های استانی نیز از دیگر موضوعاتی است که برای جذب بیش از پیش مراجعان به کتابخانه ها باید مورد توجه قرار گیرند و  جای بسی تاسف است که کتابخانه مرکزی تبریزخالی از مطبوعات و روزنامه ها، منابع و مجلات تخصصی مربوط به تبریز و استان هستند.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 56553 توسط قربان موحد و در روز دوشنبه 14 دسامبر 2015 ساعت 17:47:17
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر