شماره : 38432
13 / 8 / 2015 - 12:03

ترویج فرهنگ نماز جماعت در مدارس ازجذاب ترین برنامه های پرورشی است

به گزارش اهروصال، حمید رضا کفاش در حاشیه دوره آموزشی طرح یاوران نماز در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه ها و فعالیت های پرورشی در مدارس، اظهار داشت: در حوزه پرورشی و فرهنگی فعالیت های مختلف و متعددی صورت می گیرد که از جذاب ترین و موثرترین فعالیت ها، تلاش در زمینه  ترویج

به گزارش اهروصال، حمید رضا کفاش در حاشیه دوره آموزشی طرح یاوران نماز در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه ها و فعالیت های پرورشی در مدارس، اظهار داشت: در حوزه پرورشی و فرهنگی فعالیت های مختلف و متعددی صورت می گیرد که از جذاب ترین و موثرترین فعالیت ها، تلاش در زمینه  ترویج فرهنگ نماز جماعت مدارس است.

وی با بیان این که در تعالیم دینی، نماز جایگاه ویژه ای دارد، گفت: بر اساس احادیث، نماز اساس عبادات و ترازوی سنجش اعمال است و در صورت قبولی نماز است که سایر اعمال هم سنجش خواهد شد و با توجه به همین جایگاه نماز است که این موضوع در آموزش و پرورش از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کشور، تصریح کرد: در همین راستا موظف هستیم که در آموزش و پرورش با روش های صحیح، منظقی، متعادل و تفکر برانگیز نماز را در بین دانش آموزان ترویج دهیم و بر همین اساس باید یادگیری نماز و توسعه اقامه نماز جماعت و قانع کردن دانش آموزان برای اینکه نماز را در زندگی تداوم دهند  و در ایامی که در مدرسه نیستند، نماز را اقامه کنند در برنامه های فرهنگی مان مد نظر قرار دهیم.

کفاش گفت: وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه ای در کشور است که سند مصوب اقامه نماز دارد و برای تنظیم این سند، بهترین نظرات در آموزش و پرورش جمع شده است.

مدیران مدارس نسبت به برگزاری نماز جماعت در مدارس اقدام کنند

وی افزود: در این سند تکالیف مشخص شده است مثلا در مدارس نیم ساعت از وقت آموزشی برای اقامه نماز جماعت در نظر گرفته شده است، پس لازم است که مدیران مدارس به میزانی که امکانات مدرسه اجازه می دهد درون خود مدرسه و یا مسجد نزدیک مدرسه نسبت اقامه نماز جماعت اقدام کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کشور اذعان داشت: یکی دیگر از اقدامات در خصوص ترویج فرهنگ نماز در مدارس، بحث آموزش و همفکری با مدیران است چون آنها رکن اصلی در مدرسه هستند و می توانند راه های برگزاری نماز، توسعه و آموزش نماز را بررسی کنند و نتایج را در اختیار مسئولین رده بالا قرار دهند.

کفاش افزود: یکی از برنامه ها استفاده از تشکل های دانش آموزی و دانش آموزان علاقه مند تحت عنوان یاوران نماز است که زمینه برگزاری نماز جماعت در مدرسه را فراهم می کنند و لازم است توسط مدیران حمایت شوند.

وی با بیان این که دوره آموزشی مدیریت برنامه های یاوران نماز نیز از برنامه های در همین راستا است که مدیران برای چگونگی باشکوه برگزار کردن نماز در سطح مدارس آموزش می بینند، اظهار داشت: آموزش چهار هزار مدیر مدارس با همکاری ستاد اقامه نماز شروع شده و در حال حاضر دومین دوره آن به میزبانی تبریز برگزار می شود به جهت اهمیتی است که آموزش و پرورش نسبت به موضوع ترویج فرهنگ نماز دارد.

رئیس سازمان دانش آموزی کشور، تصریح کرد: حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه نشان از اهمیت موضوع دارد که امیدوار هستیم با توسعه این آموزش ها نماز جماعت در تمام مدارس کشور در آینده به هر میزان که مقدور است برگزار شود و به مرور رشد پیدا کند.

برگزاری دوره های آموزشی یاوران نماز منجر به تبادل تجربیات بین مدیران می شود

کفاش در تشریح اهداف دوره آموزشی  یاوران نماز گفت: هر دوره آموزشی معمولا برای توانمندسازی برگزار می شود و دومین هدفی که در این برنامه دنبال می کنیم، تبادل تجربیات است که وقتی  مدیران منتخب  در دوره کنار هم جمع می شوند از تجربیات هم اطلاع پیدا می کنند و ارتقا علمی  پیدا می کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، تصریح کرد: همچنین در این دوره ها اهمیت موضوع درک می شود به هر حال موضوع برگزاری نماز جماعت در مدارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان این که استفاده از نظریات اساتید مجرب که برای تدریس در دوره دعوت شده اند از دیگر اهداف برگزاری دوره آموزشی مذکور می باشد، افزود: از سویی  دیگر نیز مدیران، مشکلات برگزاری نماز در مدارس را  در این کلاس ها مطرح می کنند و به گوش مسئولین می رسانند که در نهایت در آموزش و پرورش جمع بندی شده و برای رفع موانع اقدامات لازم صورت می گیرد.

کفاش با بیان این که ما از آموزش هیچگاه ضرر نخواهیم کرد، اظهار داشت: برای هرچیزی که جدید است  باید آموزش ببینیم تا بتوانیم با کاربرد آموزش روش های کاربردی را ارتقا دهیم و مطمئن هستم که این دوره  برکات زیادی خواهد داشت و باعث هم  افزایی در حوزه اقامه نماز جماعت در مدارس خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اموزش و پرورش  در خصوص استمرار دوره آموزشی طرح یاوران نماز گفت: دومین دوره آموزشی به میزبانی تبریز برگزار می شود که دوره های بعدی نیز در مشهد و قم برگزار خواهد شد  واستان ها به تناسب نزدیکی به یکی از مراکز استان ها هم جوار تقسیم شده اند تا آموزش ببینند البته امسال برای چهار هزار مدیر برنامه ریزی شده است و امیدواریم در آینده توسعه یابد و تعداد بیشتری از مدیران را شامل شود.

وی با اشاره به شعار وزیر آموزش و پرورش "بیایید باهم عهد کنیم در نماز جماعت بچه ها شرکت کنیم"  اظهار داشت: این جمله بیانگر نتیجه تجربه ۴۶ سال معلمی ایشان می باشد که به نظر من استرانژی بسیار مهمی است و حضور مدیر مدرسه در جمع دانش آموزان نمازگزار رونق خاصی به محفل آنها خواهد بخشید و یک روش الگویی را ایجاد خواهد کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 38432 توسط قربان موحد و در روز پنج‌شنبه 13 آگوست 2015 ساعت 12:03:47
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر