شماره : 38297
13 / 8 / 2015 - 6:40

جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران فرصتی برای معرفی هنرمندان

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، به همت نویسنده و هنرمند این خطه، "قراجه‎داغی"، تئاتر از ناحیه قفقاز وارد ایران شد و توسعه آگاهی‌های فرهنگی و اجتماعی و روشنگری افکار مردم، مدیون زحمات میرزا جعفر قراجه‎داغی است. به دنبال این آغازگری و با راه‎اندازی گروه‌های تئاتر در شهرهای مختلف ایران، بدیهی است که در

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، به همت نویسنده و هنرمند این خطه، "قراجه‎داغی"، تئاتر از ناحیه قفقاز وارد ایران شد و توسعه آگاهی‌های فرهنگی و اجتماعی و روشنگری افکار مردم، مدیون زحمات میرزا جعفر قراجه‎داغی است.

به دنبال این آغازگری و با راه‎اندازی گروه‌های تئاتر در شهرهای مختلف ایران، بدیهی است که در زادگاه میرزا جعفر- یعنی منطقه ارسباران- نیز چنین فعالیت‎هایی رخ داده است اما متاسفانه اسناد مکتوب از آن سال‌های دیرین به دست نیامده و تاکنون پیشینه تاریخ تئاتر در ارسباران به سال ۱۳۱۰ شمسی می‌رسد و البته این همه سال (۸۴ سال) زمان اندکی نیست و قریب به یک قرن فعالیت هنری و تئاتری را تفسیر می‌کند.

نهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران با شرکت ۵۱ گروه از ۲۵ استان

بر اساس این بنیاد مستحکم و مستند است که امسال نیز نهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران در شهرستان اهر با شرکت ۵۱ گروه از ۲۵ استان کشور از ۲۴ تا ۲۸ مرداد برگزار می‎شود.

این جشنواره بزرگ فرصتی است تا چهره‌های برجسته هنر تئاتر ارسباران برای نسل جدید خصوصاً جوانان هنرمند شناسانده شود تا بدانند که در ادامه راه میرزا جعفر قراجه‎داغی، هنرمندان شایسته دیگری صحنه‌های تئاتر را چگونه فعال و پرشور نگه‌داشتند.

ضمن بزرگداشت همه پیشکسوتان تئاتر ارسباران و با ارج‎گذاری به همه هنرمندان معاصر، در اینجا یکی از فعالان عرصه تئاتر ارسباران را معرفی می‌کنیم.

دکتر علی‌اکبر بالاگر یکی از هنرمندان عرصه تئاتر در دهه ۶۰ است که اکثر علاقمندان این عرصه نقش‎های زیبای وی را در نمایشنامه‎های مختلف به خاطر دارند.

IMG_4234

بالاگر، نویسنده و کارگردان نمایشنامه‌های محتکر، عصیان، میراب، اسوه مقاومت، آسیابان و چند نمایشنامه دیگر بوده و در ده‎ها نمایش در حوزه دفاع مقدس، فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش کرده است.

IMG_47332

وی عضو انجمن نمایش تبریز بوده و دوره‎های مختلف تخصصی بازیگری گریم و نمایش عروسکی را در موسسات معتبر هنری گذرانده و مدیر روابط عمومی فیلم سینمایی مسافر غریب به کارگردانی یوسف جهادی و تهیه‎کنندگی ستاد آزادگان کشور را در کارنامه هنری خود دارد.

از تألیفات این هنرمند ارسبارانی می‎توان به کتاب «عصیان» در قالب نمایشنامه، کتاب «قانون امور گمرکی و مناطق ویژه» و کتاب «مدیریت کسب و کار در حوزه کارآفرینی» اشاره کرد.

۳۰

بالاگر دارای مدرک لیسانس جامعه‌شناسی، فوق لیسانس و دکترای مدیریت با گرایش مدیریت استراتژیک است.

وی هم اکنون از مدیران ارشد بانک ملت استان است که در سوابق اجرایی خود در حوزه اقتصادی و بانکی، عضویت در هیئت‌مدیره، مدیر‌کل منطقه ویژه اقتصادی تجاری سهلان، مدیر امور شعب بانک توسعه تعاون آذربایجان‎شرقی، معاون اعتباری بانک توسعه تعاون، رئیس شعبات مختلف بانک ملت در استان و مشاور رئیس کمیسیون اقتصادی را در کارنامه خود دارد.

Picture4455555

وی همچنین یکی از فعالان فرهنگی– مطبوعاتی استان و حوزه چاپ و نشر و رسانه با سابقه بیش از ۲۵ سال در این زمینه است که در سوابق مطبوعاتی خود، رئیس انجمن مدیران مسئول مطبوعات آذربایجان‌شرقی، نایب رئیس خانه مطبوعات استان، مدیر مسئول نشریه بین‎المللی سیمای استاندارد و… را یدک می‌کشد.

 وی در خصوص بحث فرهنگ و هنر منطقه در گفت‌‌وگو با فارس گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از داشته‌ها، باورها و ارزش‎های یک جامعه است که در آن آداب و رسوم، زبان و ادبیات، هنر و مواردی از این دست تجلی پیدا می‌کند.

Ali Balagarr

بالاگر افزود: دیار آذربایجان مهد تمدن و فرهنگ بوده که سرزمین ارسباران به عنوان نگینی ارزشمند بر تارک این سرزمین می‎درخشد. سرزمین ارسباران در آغوش خود هنرمندان و نخبگان فراوانی را پرورانده که اوج تبلور آن در اشعار عارف و حکیم بزرگ ابوالقاسم نباتی به منصه ظهور رسیده است

وی گفت: از مفاخر دیگر علامه جعفری را داریم که به عنوان فیلسوف شرق در برابر ژان پل سارتر فیلسوف غرب با اندیشه‎های ژرفش قد علم می‎کند و همچنین ده‌ها نفر از فرهیختگان، اندیشمندان و هنرمندان بزرگ دیروز و معاصر را داریم که همه را به مباهات وامی‎دارند.

بالاگر تاکید کرد: امروز مسعود ده‎نمکی به عنوان یک فیلمساز و کارگردان رئالیسم افتخار ارسبارانی بودن را بر سر دارد یا حسین محب‌اهری به عنوان یک بازیگر مهم تئاتر و سینما پسوند اهری بودن را به یدک می‎کشد که همه اینها ناشی از درخشش فرهنگ و هنر در این دیار و سرزمین هنرپرور است.

اضافه می‌شود، ارسباران که امروز به واسطه جغرافیایی به چند شهرستان ریز و درشت (اهر، ورزقان، کلیبر، هریس، خداآفرین و هوراند) تقسیم شده، هرکدام دارای قابلیت‌هایی هستند که مانند یک پازل همدیگر را تکمیل می‌کنند.

وظیفه مسئولان است که از این قابلیت‎ها به نحو احسن استفاده کرده و آنها را شکوفا کنند. امروزه "عاشیق‌هایی" که ترنم شور، نشاط و زندگی را به طرب می‎نشینند، بیش از ۹۰ درصد آنها زاده خاک پاک قره‌داغ هستند.

بنابراین برماست که این گنجینه‎ها را ارج بنهیم و وجود آنها را مغتنم شماریم.


نگارنده: حسین دوستی

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 38297 توسط قربان موحد و در روز پنج‌شنبه 13 آگوست 2015 ساعت 06:40:14
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر