شماره : 29545
22 / 6 / 2015 - 16:31

مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی

به گزارش اهروصال به نقل از مهر، رحیم شهرتی فر دوشنبه در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی تبریز گفت: شهرستان تبریز به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و دارا بودن توانمندی های قابل توجه در زمینه کشاورزی و قابلیت تولید طیف وسیعی از محصولات و همچنین دارا بودن نیروی انسانی متخصص و بهره برداران

به گزارش اهروصال به نقل از مهر، رحیم شهرتی فر دوشنبه در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی تبریز گفت: شهرستان تبریز به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و دارا بودن توانمندی های قابل توجه در زمینه کشاورزی و قابلیت تولید طیف وسیعی از محصولات و همچنین دارا بودن نیروی انسانی متخصص و بهره برداران و تولید کنندگان پر تلاش به عنوان قطب مهم کشاورزی منطقه شناخته می شود.

وی خاطر نشان کرد ۳.۳ درصد شاغلین شهرستان تبریز در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و این شهرستان از نظر تولید محصولات زراعی رتبه چهارم استان را به خود اختصاص می دهد و در الگوی تولید زراعی شهرستان، گندم، جو و نباتات علوفه ای غالب هستند و در زمینه محصولات باغی، محصولات بادام و هسته دار بخش عمده را به خود اختصاص داده اند.

فرماندار تبریز ادامه داد: سطح زیر کشت کل اراضی تبریز ۴۴ هزار و ۴۱۶ هکتار است که از این رقم ۲۷ هزار و ۳۷۲ هکتار آن شامل محصولات دیمی می شود و در زمینه تولید محصولات دامی نیز در جایگاه دوم استان قرار دارد بطوریکه از مجموع  ۶۲۵ هزار و ۵۲۴ واحد دامی موجود در مجموع  ۱۰۵ هزار و ۴۴۷ تن محصولات دامی تولید می شود.

وی در خصوص امور مربوط به آب شهرستان تبریز نیز گفت: در حال حاضر سه سد در حال بهره برداری و یک سد در حال احداث بوده و علاوه بر آن ۷۴۲ دهنه چاه عمیق، یکهزار و ۷۵۳ دهنه چاه نیمه عمیق، ۲۴۵ رشته قنات و ۱۲ رشته چشمه از جمله منابع آبی شهرستان تبریز هستند.

شهرتی فر همچنین با اشاره به برچیده شدن ۱۱۸ موتور پمپ غیر مجاز برداشت آب از  حوزه آبریز دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: این اقدام قابل توجه است و  باید با برقراری نظارتی مستمر مانع از  برداشت دوباره توسط متخلفین شد و در مقابل نباید با بستن راه نهرها جلوی روند تاریخی و طبیعی کشاورزی مردم منطقه گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت بهره برداری از شهرک دامپروری تبریز خاطرنشان کرد: این شهرک هم از نظر ایجاد اشتغال و هم از نظر تاثیر گذاری در اقتصاد منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در چند سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد ریال برای این شهرک هزینه شده و برای رسیدن به مرحله بهره برداری رقمی معادل ۴۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است که می توان با مشارکت دولت و استفاده از سرمایه گذاران داخلی و خارجی آن را تامین کرد.

فرماندار تبریز با اشاره به رشد ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق کشاورزی ادامه داد: ساخت و سازهای غیر مجاز در مزارع و زمین های کشاورزی و هرگونه ارائه خدمات به آنها ممنوع است. چرا که سبب توسعه این ساخت و سازها می شود و بر همین اساس برای ارائه خدماتی مانند برق رسانی به  خانه باغ یا همان خانه های کارگری باید از دستگاه های قانونی استعلام شود تا تاسیسات در اختیارشان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید وزارت جهاد کشاورزی راهکار اساسی در این خصوص  بیاندیشد چون خانه کارگری در واقع بهانه ای است برای ساخت ویلا و  از طرفی محلی برای فساد اداری و رواج بی اخلاقی های مالی شده است.

شهرتی فر در خصوص تصفیه خانه های موجود در چرم شهر نیز گفت: در حال حاضر سه تصفیه خانه در این منطقه داریم که هر سه فعال هستند اما خروجی ایده آل ندارند اما بالای ۶۵-۷۰ درصد نتیجه می گیریم که برای ادغام این تصفیه خانه ها و ایجاد یک تصفیه خانه مدرن و مجهز باید مطالعات لازم صورت گیرد.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 29545 توسط قربان موحد و در روز دوشنبه 22 ژوئن 2015 ساعت 16:31:11
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر