شماره : 135
4 / 1 / 2015 - 18:29

شکست داعش با سازماندهی ارتش عراق توسط سرداران ایرانی/ آمریکا در یک جبهه دیگر از ایران شکست خورد

به گزارش اهروصال به نقل از «فردا»؛ به نظر می رسد هرگاه آمریکایی‌ها در هر جا وارد رقابت با ایران می شوند، زمین بازی را به حریف خود واگذار می کنند. این موضوع شامل سوریه، لبنان و اینک عراق می شود. در حالی که آمریکا با تشکیل ائتلاف ضد داعش تبلیغات عظیمی را در این

به گزارش اهروصال به نقل از «فردا»؛ به نظر می رسد هرگاه آمریکایی‌ها در هر جا وارد رقابت با ایران می شوند، زمین بازی را به حریف خود واگذار می کنند. این موضوع شامل سوریه، لبنان و اینک عراق می شود. در حالی که آمریکا با تشکیل ائتلاف ضد داعش تبلیغات عظیمی را در این زمینه آغاز کرد اما درواقع این ایران بود که توانست با کمک مستشاری و آموزش و سازماندهی نیروهای عراق کمر داعش در این کشور را بشکند.

تحولات میدانی در عراق به خوبی موید این موضوع است که ایران تاثیر بسزایی در شکست های داعش از ارتش عراق داشته است و از سوی دیگر آمریکایی‌ها در این میان عملکرد درستی نداشتند و با حملات هوایی نتوانستند ضربه سنگینی به داعش وارد سازند و حتی در مواقعی نیز با ارسال سلاح به داعش که به گفته مقامات نظامی آمریکایی یک گاف نظامی بود، به این گروه تروریستی کمک کردند. البته به نظر می‎رسد کمک های نظامی به داعش با این شیوه هنوز ادامه دارد و خبرها حاکی از آن است که چند هواپیمای ناشناس به داعش در جنوب شرق تکریت کمک تسلیحاتی کرده اند.

بعد از خروج  نظامیان آمریکا از عراق، به یک باره داعش با توجه به عدم پالایش ارتش این کشور از بعثی ها به کمک بازماندگان صدام حسین قد علم کرد و این موضوع زمینه ای برای حضور مجدد آمریکا در عراق شد اما آنچه در واقع اتفاق افتاد، سازماندهی ارتش عراق به کمک فرماندهان ایرانی از جمله سردار سلیمانی بود. در این زمینه قرارداد نظامی همکاری میان ایران و عراق نیز به این موضوع کمک شیان توجهی کرد.

در این باره پایگاه اینترنتی میلیتری در ۳ ژانویه ۲۰۱۵ (۱۳ دی) در مقاله‌ای به توافق ایران و عراق برای مبارزه با داعش پرداخت و نوشت: « ایران و عراق توافق‌نامه‌ای امضا کرده‌اند که مطابق آن، ایران نیروهای عراقی را آموزش، مشاوره و کمک کند که مشابه توافق آمریکا با عراق به منظور مبارزه با داعش است. خالد العبیدی، ‌وزیر دفاع عراق، اوایل این هفته پس از امضای این توافق با وزیر دفاع ایران گفت: «از نظر ما حمایت ایران از نیروهای مسلح عراقی ضرورتی راهبردی است… ما گزینه دیگری به‌جز همکاری و همسویی با ایران به منظور ریشه‌کنی تروریست‌ها نداریم.» این خبر در میانه نگرانی‌های فزاینده پنتاگون در مورد تلاش‌های جداگانه واشنگتن و تهران در حمایت از دولت بغداد منتشر شد.

خبر توافق نظامی ایران و عراق در حالی منتشر می‌شود که آمریکا برای تقویت آموزش، مشاوره و کمک به ۱۵۰۰ نیروی نظامی عراقی و ۱۳۰۰ نفر دیگر در ماه آینده آماده می‌شود. حدود هزار نیروی اضافی نیز از نیروی هوایی آمریکا به عراق اعزام خواهند شد. کاخ سفید و پنتاگون بارها نگرانی‌های خود را در مورد حضور فزاینده ایرانی شیعه در عراق، ابراز کرده‌اند؛ و از این بابت با رویکرد تفرقه افکنانه نسبت به قدرت گرفتن شیعیان در مقابل سنی ها در عراق هشدار داده اند؛ این درحالی که آمریکا نگران نفوذ ایران در عراق و اتحاد این دو کشور است و اتحاد نظامی را در این زمینه آغازی بر شکل گیری یک همگرایی منطقه ای مستحکم می داند و از سوی دیگر از کاهش حضور خود در این کشور بیمناک است. این درحالی است که رویکرد ایران در عراق برطرف کردن تفرقه میان شیعه و سنی در این کشور است و هیچگاه ایران در این زمینه رویکرد شیعه گری صرف نداشته است.

شهادت سردار تقوی در سامرا که در حال انجام ماموریت مشاوره ای خود در عراق بود، نیز بیش از پیش مورد توجه رسانه های آمریکایی قرار گرفته است. این رسانه با تحلیل شهادت این سردار ایرانی بیان داشته اند که هر روز شاهد افزایش فزاینده ای در مورد نفوذ مستقیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق و مبارزه علیه داعش هستیم.

به هر شکل ناراحتی آمریکایی ها از توافق امنیتی ایران و عراق و نیز کمکهای مشاوره ای نظامیان ایرانی به عراق بیش از پیش مشخص است. پیروزی های ارتش عراق با توجه به سازماندهی و مشاورات نظامیان ایرانی، افکار عمومی این کشور را بیش از پیش در مورد ایران امیدوار و خوش بین کرده است. اینک عراقی ها ایرانی ها را متحد اصلی و واقعی خود در مقابله با داعش می دانند و این موضوع شامل سنی ها نیز می شود و در این میان عراقی ها کمتر به نیروهای ائتلاف و آمریکا اعتماد دارند.

مردم عراق به خوبی می دانند که نتیجه این اتحاد شکست داعش بوده و خواهد بود و آمریکایی ها که ثبات در عراق را با این شرایط به نفع خود نمی بینند از این مساله دل خوشی ندارند.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 135 توسط قربان موحد و در روز یکشنبه 4 ژانویه 2015 ساعت 18:29:25
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر