شماره : 117282
14 / 12 / 2018 - 13:37

بیانیه هیات داوران سومین جشنواره استانی شعر ارسباران

بی تردید شعر ترجمان نورانیت روح متعالی و دل زلال انسان می باشد که از اندیشه والا و همت بلند شاعران سرچشمه می گیرد و پس از پالایش و آلایش در ذهن بلند پرواز شاعران در دفتر خاطرات بشریت ثبت و ضبط می گردد.

به گزارش اهروصال؛ بیانیه هیات داوران سومین جشنواره استانی شعر ارسباران به شرح زیر می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

بی تردید شعر ترجمان نورانیت روح متعالی و دل زلال انسان می باشد که از اندیشه والا و همت بلند شاعران سرچشمه می گیرد و پس از پالایش و آلایش در ذهن بلند پرواز شاعران در دفتر خاطرات بشریت ثبت و ضبط می گردد. و چه بسا مایه مباهات که منطقه ارسباران از قدیم یکی از قطب های مهم ادبی استان بوده و هست. ظهور شاعران و نویسندگان بزرگی همچون عارف نباتی ، سعد الدین وراوینی که آوازه آثارشان مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و در ادبیات جهان جایگاه ویژه باز کرده خود مبین این مهم مذکور می باشد. شایان ذکر است که علاوه بر لزوم معرفی جایگاه ادبی این منطقه در کشور، باید نسبت به ارتقا و اعتلای این جریان ادبی اقدامات لازم و مفید صورت گیرد که برگزاری جشنواره شعر ارسباران می تواند یکی از این اقدامات و اتفاقات مهم قلمداد گردد.

معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه ناحیه اهر با همکاری کانون بسیج هنرمندان این شهرستان ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن های ادبی  شهرستان با اهداف شناسایی استعدادهای جوان و تشویق و ترغیب آنان در جهت تولید آثار فاخر و ارزشی در حوزه های آیینی، مقاومت، شهدای ارسباران، دفاع از حریم مقدس حرم، و غیره فراخوان سومین جشنواره شعر ارسباران را منتشر کرد که مهلت ارسال آثار تا ۷ آذرماه سال ۹۷ اعلام گردید. پس از انتشار فراخوان بیش از ۴۳۶ اثر از شهرهای مختلف استان: تبریز، مراغه، شبستر، مرند، بناب، آذرشهر ، سراب و … و منطقه ارسباران: اهر ، کلیبر ، خدافرین ، ورزقان ، هریس و هوراند به دبیرخانه رسید که از این تعداد ، حدود ۳۴۵ اثر مرتبط با فراخوان جشنواره برای داوری انتخاب و به داوران: استاد ودود دوستی ، استاد مختار صدرمحمدی و بابک اسلامی تحویل داده شد. داوری آثار بصورت مجزا انجام شده و در آخر امتیازات اشعار توسط سرداور محترم استاد ودود دوستی تجمیع شده و حدود ۱۰ شعر از ۱۰ شاعر به عنوان اثر برتر و ۵ شعر از ۵ شاعر به عنوان آثار شایسته تقدیرجشنواره اعلام گردید.

دریافت ۴۳۶ اثر برای جشنواره ای که دوره سومش را سپری می کند بسیار قابل تحسین می باشد. به نظر ما تمامی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره دارای ارزش بسیار بلند بوده و از هر جهت گرانقدر و برگزیده می باشند ولی به خاطر محدودیت های خاص که قاعده تمام جشنواره ها می باشد، لازم بود تعداد محدودی از آثار جهت دریافت لوح تقدیر به دبیرخانه معرفی گردد .

هیات داوران خاطر نشان می سازد با توجه به فضای آلوده دنیای امروز به تهاجم فرهنگی دولت های استعمارگر و فاسد و جنگ های سخت و نرم علیه ملت های مسلمان و تاکید مقام معظم رهبری به مقابله با این پدیده های خطرناک با شیوه های مختلف از جمله شیوه های هنری ، ادبی و همچنین استقبال بی نظیر و پرشور شاعران ارزشی منطقه به ویژه نسل جوان از جشنواره مذکور،از مسئولین محترم شهرستان به ویژه فرمانده محترم سپاه ناحیه اهر تقاضا دارد در استمرار این جشنواره در سال های آتی اهتمام ورزیده و پشتیبان این رویداد مهم فرهنگی ادبی در منطقه باشند.

هیات داوران با توجه به کیفیت نزدیک آثار منتخب و احترام به شاعران ارزشی استان با صلاحدید دبیر محترم جشنواره از طبقه بندی آثار به رتبه های اول ، دوم ، و سوم امتناع نموده و تمام آثار منتخب را به عنوان برگزیدگان جشنواره اعلام می دارد. البته تعداد معدودی از شاعران برگزیده در چند حوزه اثر منتخب داشتند که هیات داوران شاعارن مذکور را تنها در یک حوزه برگزیده و بدینوسیله عرصه را برای سایر آثار مهیا نمودند.

 

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 117282 توسط قربان موحد و در روز جمعه 14 دسامبر 2018 ساعت 13:37:00
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر