شماره : 116989
13 / 11 / 2018 - 22:40

لطفا پدافند غیر عامل را در اهر جدی بگیرید!

در روزهای اخیر مانوری با نام پدافند غیرعامل در اهر برگزار گردید که حتما گزارش تصویری آن را در رسانه های مجازی دیده اید. اگر کسی تیتر این گزارش ها را دیده نباشد این مانور را نمی تواند از سایر مانورهایی که در طول سال در اهر برگزار می شود تشخیص دهد.

دکتر حسن پور در اهروصال نوشت؛

در روزهای اخیر مانوری با نام پدافند غیرعامل در اهر برگزار گردید که حتما گزارش تصویری آن را در رسانه های مجازی دیده اید. اگر کسی تیتر این گزارش ها را دیده نباشد این مانور را نمی تواند از سایر مانورهایی که در طول سال در اهر برگزار می شود تشخیص دهد. مانورهایی مانند مانور زلزله و مانور آتش نشانی که دقیقا همین برنامه هایی اجرا می شود که در مانور اخیر به نام پدافند غیرعامل به روی صحنه رفت!

یا تعریف ما از پدافند غیر عامل صحیح نمی باشد و یا اینکه مسئولین امر تعریفشان از این مقوله دچار نقص می باشد. هدف از پدافند غیر عامل کاهش خسارت های جانی و مالی در تهاجمات نظامی با به کار بستن شیوه های غیر نظامی و پیشگیرانه می باشد. اینکه برنامه های اجرا شده در این مانور تا چه حد با هدف اصلی از پدافند غیرعامل متناسب می باشد برای ارزیابی آن برنامه ها و میزان موفقیت و یا عدم موفقیت مانور ضروری می باشد.

خاموش کردن آتش و کمک به مصدومین، هیچگاه نمی تواند مفهوم پدافند غیرعامل را به جامعه و در راس آن به مسئولین انتقال دهد. به جرات می توان گفت این امر حیاتی، در قالب هیچ مانوری نمی گنجد و این شوهای تکراری از اهمیت حیاتی آن می کاهد.

مولفه های پدافند غیرعامل باید در برنامه ریزی و مدیریت شهری برای روزهای مبادا وارد شود و این وارد شدن را نمی توان در مانورها مخصوصا اینگونه مانورهای ملال آور نشان داد بلکه در آمار و شواهد علمیِ مسئولان قابل لمس هست. به نظر می رسد مسئولان محترم درک صحیحی از این موضوع ندارند و آن را جدی نگرفته اند لذا ضروری است ابتدائا این نقیصه برطرف شده و بایسته های پدافند غیرعامل به طور دقیق در منطقه لحاظ گردد.

شهری دانشگاهی مانند اهر، در زمینه مطالعات و برنامه ریزی های اینچنینی مشکلی ندارد البته اگر مسئولین، تمایلی به اینکار داشته باشند. پتانسیل قوی و بی نظیر دانشگاه های اهر را باید برای ارائه ی برنامه های پدافند غیرعامل مختص ارسباران به کار بست تا حرفی برای گفتن داشت نه اینکه سر و ته قضیه را با آتشبازی و آتل بندی! هم آورد!!

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 116989 توسط قربان موحد و در روز سه‌شنبه 13 نوامبر 2018 ساعت 22:40:40
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر