شماره : 116222
29 / 8 / 2018 - 15:41

نقطه‌ی عطف دیپلماسی منطقه در تبریز

روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه پیش از این دو بار در نشستی پیرامون مسائل سوریه گرد هم آمده اند.

به گزارش اهر وصال به نقل از آناج: روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه پیش از این دو بار در نشستی پیرامون مسائل سوریه گرد هم آمده اند.

در پی بی نتیجه ماندن مذاکرات ژنو در مورد سوریه، در تاریخ اول آذرماه سال گذشته(۲۲ نوامبر ۲۰۱۷) مذاکرات سه جانبه ترکیه، روسیه و ایران در سوچی در حالی آغاز شد که بخش عمده ای از خاک سوریه آزاد شده بود و عملا حکومت قانونی سوریه توان مذاکره و چانه زنی را پیدا کرده بود.

در نشست اول روسای جمهور سه کشور راه های حل مشکلات سوریه با پیشنهاد تشکیل شش منطقه امن به نقطه ی مطلوبی رسید و میل مردم و دولت سوریه برای حل بحران بیش از پیش شد.

دور دوم مذاکرات سه جانبه با محوریت سوریه و به میزبانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ۱۵ فروردین ۹۷(۴ آوریل ۲۰۱۸ ) در آنکارا انجام شد.

در دور دوم مذاکرات طرفین از میزان پیشبرد اهداف تعیین شده اظهار رضایتمندی کردند و البته با اشاره به برخی مشکلات نظیر تحویل اسرا و جنازه های کشته شدگان نیز سعی کردند تا یک بار دیگر به حل مساله ی سوریه در فرمت های غیر نظامی تاکید کنند. در پایان نشست آنکارا مقرر شده بود تا نشست بعدی با دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

روزهای گذشته خبر برگزاری نشست سوم مشترک روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه منتشر شد. آنچه بیش از قبل، برگزاری نشست را برای مردم تبریز مهم می کرد، میزبانی این شهر از سه رئیس جمهور بود.

طبق اعلام استانداری آذربایجان شرقی، نشست سه‌جانبه رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه به میزبانی تبریز در شانزدهم شهریورماه پیرامون آخرین تحولات سوریه به مدت یک روز برگزار خواهد شد.

نفس برگزاری یک نشست مهم بین المللی آن هم درسطح روسای جمهور سه کشور در تبریز، می تواند نشان از ظرفیتهای بالای این شهر داشته و شاید هم یک انتخاب درست در سال ۲۰۱۸ برای شناساندن پایتخت گردشگری جهان اسلام باشد.

حواشی نشست مهم در تبریز

اولین حاشیه ی ایجاد شده در مساله ی نشست مشترک مربوط به اعلام این خبر از رسانه های رسمی و تائید خبر از سوی مسئولان بود.

علیرغم اینکه منابع غیر رسمی از برگزاری این نشست در تبریز خبر میدادند اما این مساله تا شامگاه پریروز بصورت رسمی تائید نشده بود که باعث دلخوری برخی رسانه ها گردید. البته بهتر بود این خبر از همان ابتدا از طریق مبادی رسمی به اطلاع رسانه ها می رسید تا حاشیه ای هم در پی نداشته باشد.

دومین مساله که البته بسیار جای تامل دارد فراخوان برخی گروه ها برای استقبال از رئیس جمهور ترکیه یا شعار علیه رئیس جمهور روسیه می باشد.

البته طبق روال سفرهای دیپلماتیک مقامات به دیگر کشورها، رسانه ها برخوردهای متفاوت و مثبت و منفی در قبال این مساله دارند اما فضاسازی برخی افراد نشان می دهد ظاهرا اصلا در جریان دو نشست قبلی نیستند و نمیدانند این نشست در رابطه با موضوع سوریه برگزار می شود و نه چیز دیگری!

برخی این نشست را فرصتی برای تقویت سیاست “روس هراسی” در رسانه ها می دانند و چنین وانمود می کنند که پوتین برای مذاکره یا احیانا گرفتن امتیازی از جمهوری اسلامی به کشورمان و تبریز سفر می کند و برخی هم می گویند با افتخار میزبان رئیس جمهور ترکیه خواهند بود و شعارهای ساختارشکنانه طرح می کنند.

اگر تبریز ظرفیت میزبانی بین المللی را نداشت، تصمیم برگزاری این نشست مهم اجرایی نمی شد اما بعید به نظر می رسد که طرح شعارهای نامربوط و تجزیه طلبانه ره بجایی داشته باشد.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 116222 توسط قربان موحد و در روز چهارشنبه 29 آگوست 2018 ساعت 15:41:57
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر