شماره : 116182
27 / 8 / 2018 - 11:05

دست درازی به معادن طلای ورزقان در سایه ی ضعف نظارت

معدن طلای اندریان! خیلی‌ها در مواجهه با این جمله متعجب می‌شوند چراکه از وجود چنین معدنی در دلِ شهرستان ورزقان بی‌خبرند و هنگامی که سخن از معدن به میان می‌آید، نام مس سونگون را بر لب می‌آورند اما در روستای اندریان نیز در زمینی به مساحت ۴ هزار هکتار طلا استخراج می‌شود.

به گزارش اهر وصال به نقل از آناج: معدن طلای اندریان! خیلی‌ها در مواجهه با این جمله متعجب می‌شوند چراکه از وجود چنین معدنی در دلِ شهرستان ورزقان بی‌خبرند و هنگامی که سخن از معدن به میان می‌آید، نام مس سونگون را بر لب می‌آورند اما در روستای اندریان نیز در زمینی به مساحت ۴ هزار هکتار طلا استخراج می‌شود.

زرق و برقِ این فلز گران‌بها و قیمت آن در بازار آزاد هر نیازمندی را وسوسه می‌کند حتی در خیال هم که باشد، رویایِ استخراج طلا و ثروتمندی را در سر بپروراند و در جست‌وجوی طلا خاک‌های اطراف معدن اندریان را زیر و رو کند.

بیست و سوم مرداد ماه سال جاری مرگ دو جوان بر اثر ریزش سنگ در اطراف معدن طلای اندریان خبرساز شد و مسئولین مربوطه علت حادثه را حفاری غیرمجاز در منطقه برای کشف طلا عنوان کردند. همین یک‌مورد نشان می‌داد افرادِ زیادی در پی استخراج این فلز گران‌بها از راه‌های غیرمجاز هستند و این مسئله زنگ‌ خطر را برای مسئولان به صدا درآورد.

نصیر نوری، رئیس خانه معدن آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگویی که پیش‌تر با رسانه‌ها داشته از تلاش افراد عادی برای کشف طلا در منطقه خبر داده و با تاکید بر اینکه نمی‌توان در اطراف معادن به‌جهت مساحت زیاد نگهبان مستقر کرد، عنوان کرده است: عده‌ای با حفر کانال برای سرقت طلا تلاش می‌کنند و برخی نیز دستگیر شده اما بعداً به قید ضمانت آزاده شده‌اند.

شاید برای مقامات استان حفظ طلا و جلوگیری از هرج و مرج در منطقه اهمیت زیادی داشته باشد، اما موضوع فقط استخراج این فلز با ارزش از راه‌های قانونی نیست! آنچه رسانه‌ها را مجاب به ورود به این مسئله کرده، خطری است که جانِ اهالی ورزقان را تهدید می‌کند.

فارغ از آنکه استفاده از ماده سمی سیانور توسط شرکت معدنی در استخراج مجاز طلا چه تبعاتی به دنبال دارد، حفاری‌های غیرقانونی نیز خطر انتشار گازهای سمی را دوچندان کرده و نه‌تنها سلامت خاکبرداران را تهدید می‌کند، جانِ سایرین را نیز به مخاطره می‌اندازد.

برای آگاهی از جزئیات بیشتر سراغِ محیط زیست می‌رویم اما مسئولین این اداره‌کل با پرهیز از ارائه‌ی هرگونه اطلاعات زیست‌محیطی و آثار حفاری‌های قانونی و غیرمجاز در منطقه، فرماندار ورزقان را به‌عنوان تنها مرجع پاسخگویی به سوالات رسانه‌ها معرفی می‌کنند.

حسن یحیوی، فرماندار ورزقان نیز در گفت‌وگو با آناج با استناد به مصوبات شورای تامین از مصاحبه تلفنی امتناع و خبرنگاران آناج را برای مصاحبه تفصیلی در این‌باره به شهرستان فرا می‌خواند تا در روزهای آتی میزبان این رسانه باشد.

هرچند تا زمانِ ارائه توضیحات مقامات مسئول باید منتظر ماند اما صحبت‌های آناج با کارشناسان محیط زیست و فعال صنفی در بازار امیر تبریز گویایِ بروز یک فاجعه در صورت عدم همت مسئولان است. سودجویان زیادی افرادی در ورزقان و حتی شهرستان‌های دیگر برای حفر تونل و کانال‌های عمیق اجیر کرده‌اند تا برایشان خاک بیاورند و آنان با الک کردن خاک، طلای خالص را به فروش برسانند.

شاید اگر جوانان ورزقان و شهرستان‌های دیگر آذربایجان‌شرقی با معضل بیکاری دست و پنجه نرم نمی‌کردند، به این کار غیرقانونی و خطرناک تن نمی‌دادند.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 116182 توسط قربان موحد و در روز دوشنبه 27 آگوست 2018 ساعت 11:05:58
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر