شماره : 115982
16 / 8 / 2018 - 19:40

ضرورت تبدیل شبکه بهداشت و درمان اهر به دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهر

شهر اهر از دیرباز قطب درمانی منطقه ارسباران به شمار می آید و علاوه از جمعیت شهر اهر و روستاهای اطرف، به شهرستان های کلیبر، خدافرین، ورزقان و هوراند نیز خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می نماید.

سرویس اجتماعی اهر وصال؛

شهر اهر از دیرباز قطب درمانی منطقه ارسباران به شمار می آید و علاوه از جمعیت شهر اهر و روستاهای اطرف، به شهرستان های کلیبر، خدافرین، ورزقان و هوراند نیز خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می نماید. بیمارستان باقرالعلوم اهر از این حیث با وجود امکانات محدود پیشتاز می باشد.
مسئولین شبکه بهداشت اهر در روزهای اخیر در جمع خبرنگاران در مورد عملکرد آن اداره توضیحات مفصلی ارائه نمودند که قابل تقدیر هست. ایجاد زیرساخت های بهداشت و سلامت در شهرستان محروم اهر ضروری می باشد. با وجود اقدامات قابل قبولی که تاکنون صورت گرفته است لکن برای اینکه شهرستان اهر در این زمینه به شکوفایی نسبی برسد ضروری است که شبکه بهداشت و درمان اهر به دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهر تبدیل شود تا بتوان از ظرفیت های آن کمال استفاده را به عمل آورد.
افزون بر تامین نیروهای مورد نیاز در حوزه سلامت، ایجاد این دانشکده موجب ماندگاری نیروهای کارآمد و متخصص در شهرستان اهر و کمکی برای توسعه فراگیر شهرستان خواهد بود. در اینصورت تهیه و تامین تجهیزات مختلف پزشکی که همواره از آرزوهای منطقه ارسباران بوده است تسهیل خواهد شد. در وضعیت فعلی ما شاهد خالی شدن شهر از متخصصین پزشکی به دلیل مهیا نبودن امکانات درمانی هستیم.

در چارت سازمانی وزارت بهداشت، بر خلاف سایر وزارتخانه ها، هم آموزش و هم بحث مدیریت درمانی به دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی محول شده است. الان در استان آذربایجان شرقی در دو شهرستان مراغه و سراب، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تاسیس شده است که از نظر مدیریتی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتزاع یافته و از این رهگذر فواید فراوانی برای آن دو شهرستان به دست آمده است.
با ایجاد این دانشکده، دانشجویان فراوانی در رشته های مختلف علوم پزشکی ( پرستاری، بیهوشی، مامایی، مدارک پزشکی، اتاق عمل و غیره ) پذیرش خواهند شد که در صورت تحقق یک جهش علمی برای ارسباران خواهد بود. الان دانشکده پرستاری اهر با وجود اینکه با دبدبه و کبکبه در سال ۹۴ دوباره بازگشایی گردید فعالیتی به جز در روی کاغذ ندارد و این پتانسیل بالقوه بلا استفاده مانده است. با تاسیس این دانشکده،امورات بهداشتی و درمانی اهر از تبریز منفک و مستقیما زیر نظر وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت و استقلال نسبی خواهد یافت و رئیس دانشکده با حکم مستقیم وزیر بهداشت منصوب خواهد شد.
این امر از این نظر هم می تواند حائز اهمیت باشد که فرمانداری ویژه اهر بنا بر دلایلی هنوز برای اهر تحقق نیافته و می تواند در این شرایط از نظر تقسیمات سیاسی نیز وزنه ی شهرستان را افزایش دهد. با این تبدیل و تاسیس، بسیاری از مشکلات درمانی و سلامت منطقه ارسباران مرتفع خواهد شد و اموری مانند درخواست سی تی اسکن اسپیرال و یا MRI و سایر امکانات بهداشتی و درمانی در این مسیر به راحتی قابل حل و فصل می باشد.
در سال های گذشته تحرکات و نامه نگاری های زیادی توسط نمایندگان قبلی صورت گرفته است که ضروری است دوباره مسئولین ارشد شهرستان از جمله فرماندار عزیز و نماینده محترم بِاَیِّ نَحْوٍ کانَ این طرح حیاتی برای منطقه را پیگیری جدی نموده و تحقق بخشند گرچه این امر یک پروسه طولانی خواهد داشت ولی به هرحال باید برای آینده منطقه هدفگذاری گردد.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 115982 توسط قربان موحد و در روز پنج‌شنبه 16 آگوست 2018 ساعت 19:40:30
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر