شماره : 115758
10 / 8 / 2018 - 16:56

زخمی که بر جسم و جان طبیعت و میراث فرهنگی قره داغ وارد می آید!

علاقمندان به طبیعت و نیز کوهنوردان حتما صحنه های تاثّر انگیزی از حفاری های پراکنده و فراوان را در پهنه های وسیعی از کوه و دشت ارسباران مشاهده کرده اند.

سرویس فرهنگی اهروصال؛

علاقمندان به طبیعت و نیز کوهنوردان حتما صحنه های تاثّر انگیزی از حفاری های پراکنده و فراوان را در پهنه های وسیعی از کوه و دشت ارسباران مشاهده کرده اند. مناظر کریهی که دل دوستداران طبیعت و نیز فرهنگدوستان این آب و خاک را به درد می آورد. سال هاست که شاهد این حفاری های غیر مجاز هستیم. کند و کاوهایی که علاوه از به یغما بردن میراث و هویت تاریخی، موجب تخریب محیط زیست نیز می گردند. آثار باستانی نشان از تاریخ و هویت یک منطقه دارد که باید در حفظ و نگهداری آن تلاش شود.

حفاری های غیرمجاز درمحوطه های باستانی و تاریخی ارسباران به خصوص در دو دهه گذشته ضربه های شدید و غیرقابل جبران بر پیکره تاریخ ما وارد کرده است، محوطه هایی که نشان دهنده سابقه درخشان و تاریخی قره داغ هستند.

شاید در همه این محل های حفر شده اشیاء عتیقه وجود نداشته است اما ادامه یافتن این حفاری ها باعث می شود تا توهمات و علایق عده ای برای یافتن گنج! تهییج شده و افراد زیادی به این اقدام غیر قانونی دست بزنند. لذا ضروری به نظر می رسد که اقدامات موثری برای جلوگیری از این قضیه باید صورت گیرد. امری که تاکنون مغفول واقع شده است و یغماگران سرمایه های تاریخی، تاکنون آزادی نسبی داشته اند.

در این زمینه می توان به آگاه سازی شهروندان مخصوصا اهالی روستاها اقدام نمود. اگر این عزیزان نسبت به اهمیت میراث تاریخی و باستانی واقف شوند قطعا خودشان در مقابل بر هم زنندگان نظم طبیعت و سارقان آثار تاریخی خواهند ایستاد و با نهادهای مسئول همکاری خواهند نمود چرا که اکثر کسانی که به قول خودشان به دنبال ” زیر خاکی ” هستند متاسفانه از اهالی بومی می باشند.

اقدام دیگری که برای حفاظت از محیط زیست و آثار تاریخی پیشنهاد می شود این است که محوطه های تاریخی و باستانی که تاکنون شناسایی و ثبت نشده است مطالعه و تحت پوشش اداره میراث فرهنگی قرار گیرد. کریدور شیور – سامبران یکی از این مناطقی است که با حفاری های بی شمار مواجه شده است. می توان این کریدور را از نظر باستانی تحت حفاظت قرار داد تا از غارت بیشتر اشیاء تاریخی جلوگیری به عمل آید.

برخوردهای امنیتی و قضایی نیز قطعا باید تشدید شود. مسئولان قضایی و امنیتی باید گزارشی در این خصوص و آمار پرونده هایی از این دست که منجر به محکومیت شده است بدهند. این امر به پیشگیری از تخریب طبیعت و غارت میراث گذشتگان کمک کننده خواهد بود.

عکس ها مربوط به ارتفاعات یکی از روستاهای شمالی اهر می باشد.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 115758 توسط قربان موحد و در روز جمعه 10 آگوست 2018 ساعت 16:56:39
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر