شماره : 114176
29 / 3 / 2018 - 16:21

ارسباران جلوه زیبایی های طبیعت

شهرستان اهر مرکز منطقه ارسباران در ۹۵ کیلومتری مرکز استان و در شمال شرق آذربایجان شرقی واقع شده و از شمال به کلیبر، از جنوب به هریس، از شرق به مشکین شهر و از غرب به ورزقان محدود شده است.

به گزارش اهروصال؛ شهرستان اهر مرکز منطقه ارسباران در ۹۵ کیلومتری مرکز استان و در شمال شرق آذربایجان شرقی واقع شده و از شمال به کلیبر، از جنوب به هریس، از شرق به مشکین شهر و از غرب به ورزقان محدود شده است.
این منطقه به جهت واقع شدن در شاهراه گردشگری استان به خصوص مناطق جنگلی ارسباران و جاذبه های متنوع و آثار تاریخی و همچنین به عنوان پل ارتباطی بین استان اردبیل و دشت مغان با مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکی از شهرهای مهم گردشگری استان به شمار می رود.
از جمله مناطق مهم گردشگری اهر می توان به بقعه شیخ شهاب الدین اهری اشاره کرد که در پارک شیخ شهاب الدین قرار گرفته و آرامگاه شیخ شهاب الدین محمد اهری عارف بزرگ قرن هفتم هجری است.
تاریخچه این بقعه به عصر شاه عباس اول می رسد، ولی قدمت بعضی از قسمت های آن از جمله حصار سنگی مقبره و درب شرقی به قبل از دوره صفویه (دوره ایلخانی) مربوط است.
وسعت این بقعه یکهزار و ۴۹۷ مترمربع و ساختمانی مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره ها و غرفه های متعدد است.
بازار سرپوشیده اهر که با طاق های آجری ساخته شده و در زمان حکمران ارسباران(رشیدالملک) مرمت و بازسازی شده است، دارای راسته بازار، بازار نصیربیک و بازار جعفرقلی خان و بازار کفاشان می باشد، این بازار همچنین دارای تزئینات گچبری نفیسی است.
این بنا دارای حمامی بود که در زمان های قدیم از بین رفته است و اکنون از آن بنا فقط محوطه ای دیده می شود.
از نقاط تاریخی دیگر این شهر، کاروانسرای شاه عباسی است که با طاق های آجری و معماری زیبا در مسیر جاده اهر- تبریز و گردنه گویجه بیل واقع شده که دارای یک سالن بزرگ و غرفه های متعدد است و منصوب به دوره صفویه می باشد.
جنگل طبیعی انداب (پارک جنگلی فندقلو) نیز در ۲۵ کیلومتری اهر- مشگین شهر بر فراز کوه های سرسبز روستای انداب قدیم واقع است که بیشتر پوشش گیاهی آن درختان فندق می باشد؛ جنگل طبیعی تنباکولو نیز که در بخش هوراند واقع شده به عنوان یکی از مناطق جنگلی ارزشمند رویش گاه گونه های متنوع گیاهی و یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان به شمار می آید.
از آثار تاریخی دیگر که مسافران نوروزی بسیاری را جذب خود می کند، خانه دکتر قاسم اهری در خیابان حزب الله از قدیمی ترین خانه های موجود در اهر است که سرسرا و اتاق های متعددی دارد.
زیباترین قسمت بنا، نورگیرها و تزئینات داخل آن است و در سال های اخیر قسمت هایی از بنا آسیب دیده که توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان در دست مرمت و استحکام بخشی است.
مسجد جامع اهر با ۲۱ گنبد به ارتفاع پنج متر و روی ۱۴ پایه در وسط و ۱۴٫۵ پایه در اضلاع شمالی و جنوبی و با طاق های آجری و ستون های عریض و استوار بنا شده که یادگاری از دوران سلجوقیان و اتابکان آذربایجان است.
در گذشته و در قسمت شمالی این مسجد مدرسه علوم دینی دایر بود که علمای بسیاری در آن تلمذ کرده اند؛ این مسجد در سال های اخیر از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
کاروانسرای شاه عباسی نیز با طاق های آجری و معماری زیبا در مسیر جاده اهر- تبریز و گردنه گویجه بیل واقع شده و دارای یک سالن بزرگ و غرفه های متعدد و منصوب به دوره صفویه است.
جنگل های متعددی نیز از دیدنی های منطقه ارسباران است که از جمله آنها می توان به جنگل طبیعی انداب (پارک جنگلی فندقلو) اشاره کرد که در ۲۵ کیلومتری اهر به مشگین شهر و بر فراز کوه های سرسبز روستای انداب قدیم واقع شده که بیشتر پوشش گیاهی آن درختان فندق می باشد.
سد ستارخان اهر نیز که یکی از جاذبه های دیدنی این شهر می باشد، در ۱۵ کیلومتری جاده اهر- ورزقان واقع است؛ این سد به زیست گاه پرندگان مهاجر تبدیل شده که در تابستان مرغابی، لک لک و مرغ ماهی خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزی سیاحان بسیاری را به این منطقه می کشاند.
همچنین امکان صید انواع ماهی در آب های این سد و فضای سبز اطراف آن موجب شده تا این محل به تفرجگاهی برای خانواده ها و جوانان باشد.
این منطقه دارای قلعه های متعددی است که از جمله آنها قلعه پشتوی هوراند است؛ این بنا در روستای پیشتاب از توابع بخش هوراند در ارتفاع سه هزار متری ساخته شده که متعلق به دوره اورارتوها می باشد و تنها یک ورودی دارد که مسیر آن دارای پله های سنگی است.
یکی از باارزش ترین و جالب ترین آثار تاریخی بخش هوراند شهرستان اهر، قلعه پشتو یا پشتاب است که بر بلندترین کوه بین روستاهای پشتاب و کوجان قرار گرفته است، این روستا در ۱۲ کیلومتری غرب هوراند و ۵۰ کیلومتری اهر واقع است.
تنها راه ورودی به قلعه معبری از سمت شمال با ۲۲۰ پله سنگی است؛ در ساخت دیوارهای قلعه از سنگ های لاشه ای، ملات گل رس، ساروج و تعدادی آجر استفاده شده است.
آثار بدست آمده از درون قلعه که سفال های بدون نقش و نگار قدیمی است، نشان می دهد که این قلعه در اوایل تسلط اسلام بر منطقه ارسباران و قره داغ ساخته شده است، از این قلعه که شبیه قلعه بابک و شاید همزمان با آن بوده است به هنگام نبرد با اعراب حاکم بر منطقه استفاده نظامی می شده است.
قلعه نودوز نیز در ۳۴ کیلومتری شرق اهر کنار جاده اهر به مشکین شهر واقع شده است.
همچنین قلعه کلهر در سمت شمال روستای کلهر در ۲۰ کیلومتری اهر که مربوط به دوره صفویه است، خودنمایی می کند.
این قلعه از دیگر آثار واقع در دهستان یافت از توابع بخش هوراند شهرستان اهر است و ارتفاع آن از سطح دریا ۲ هزار و ۵۰۰ متر و دارای دیوارهای بلند طبیعی و در میان صخره ها واقع شده است.
دور تا دور این قلعه پرتگاه خطرناک و عمودی شکل طبیعی است که گویی صخره ها به دست انسان پیرایش شده است.

نگارنده: رضا بالاگر

انتهای پیام/

 

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 114176 توسط قربان موحد و در روز پنج‌شنبه 29 مارس 2018 ساعت 16:21:49
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر