شماره : 113101
28 / 1 / 2018 - 22:47

خشک‌سالی نتیجه برخی کم‌توجهی‌ها درگذشته است

مدیر جهاد کشاورزی اهر در جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان اهر گفت: خشک‌سالی‌های اخیر نتیجه برخی کم‌توجهی‌ها درگذشته است.

به گزارش اهروصال؛ محمد اسدی گفت: خشک‌سالی در منطقه با کاهش نزولات آسمانی روند رو به رشدی در این شهرستان داده و لازم است همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آب‌وخاک با تداوم همکاری‌ها ،کمک‌های لازم را ارائه نمایند.

وی گفت: باید روش‌ها و الگوی فصلی کشت را تغییر دهیم و این امر نیز نیازمند اعتبارات لازم برای تحقق این هدف است.

اسدی افزود: جهاد کشاورزی با نظارت و تحقیقات میدانی کارشناسان پهنه در روستاهای مختلف متناسب با ظرفیت‌های این مناطق الگوهای کشت را معرفی و نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند که با وضعیت پیش‌آمده جلساتی متعددی که با حضور کارشناسان بهینه جهاد کشاورزی شهرستان انجام‌شده و تأکید شده با تجدیدنظر در الگوهای کشت کشاورزان را در جهت مصرف بهینه و استفاده از الگوهای  جدید که می‌تواند در کمتر مصرف کردن آب نقش مؤثر داشته باشند آموزش‌های لازم ارائه کنند.

اسدی گفت: در این راستا شش مجتمع گلخانه‌ای با بهره‌گیری از روش آبیاری مدرن در حال فعالیت در شهرستان است و مجوز دو گلخانه جدید جهت احداث صادرشده است.

مدیر جهاد کشاورزی اهر افزود: اطلاع‌رسانی لازم انجام‌شده تا از کشت محصولاتی که نیاز به آب بیشتر دارند توسط کشاورزان پرهیز شود و در تلاش هستیم در الگوی کشت جدید زمینه کشت محصولاتی را فراهم کنیم که گیاهان و درختچه این محصولات کشاورزی نیاز به آب کمتر داشته و درعین‌حال سازگار با محیط باشند.

وی تأکید کرد انتظار داریم با نظارت بیشتر از تغییر کاربری مراتع و زمین‌های کشاورزی جلوگیری شود که اگر تغییر کاربری‌ها انجام شود پوشش گیاهی حفظ نخواهد شود باید در جهت بهبود وضعیت فعلی در برخی مناطق با کودپاشی، بذرپاشی و سایر موارد زمینه حفظ مراتع را فراهم نماییم.

محمد اسدی از دیگر راهکارهای لازم را توسعه آبخانداری، نصب کنتورهای هوشمند، تبدیل آبیاری سنتی به مدرن و تشویق کشاورزان برای استفاده از کمک‌های بلاعوض دولت در اجرای آبیاری تحت‌فشار و کنترل برق  و عدم واگذاری کنتورهای برق با آمپرهای بالای ۱۵ به خانه باغ‌ها به جهت سوءاستفاده از این برق در کاربری‌های دیگر ،استفاده از سوپر جاذب‌ها و ورمی کمپوست و کمپوست که از برگ درختان و فضولات حیوانی تهیه می‌شود و نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر ندارد.

این مقام مسئول افزود: متأسفانه در اثر حریم رودها به‌صورت غیرمجاز باغات ایجادشده به‌طوری‌که هم‌اکنون ۱۶۵۰ هکتار باغات غیرمجاز داریم که امیدواریم در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ گردد.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 113101 توسط قربان موحد و در روز یکشنبه 28 ژانویه 2018 ساعت 22:47:57
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر