شماره : 112833
21 / 1 / 2018 - 17:12

بیشتر فارغ التحصیلان بیکار هستند / دوران آموزش تعمیر پیکان به دانش‌آموزان سپری شده است

فرماندار اهر بابیان اینکه بیشتر فارغ‌التحصیلانی که پس از تحصیلات وارد جامعه می‌شوند بیکار هستند، گفت: بیکاری فارغ‌التحصیلان یک تهدید اجتماعی است و رویکرد دولت این است که وقتی جوانی فارغ‌التحصیل می‌شود به‌کارگیری شود این نیز میسر نمی‌شود مگر این‌که مهارت داشته باشد.

به گزارش اهروصال؛ زاهد محمودی فرماندار اهر در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اهر که با عنوان مدرسه و ارتقای کیفیت‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش اهر برگزار شد، اظهار کرد: تلاش و کوشش معلمان و فرهنگیان در توسعه علم و دانش و ارتقای سطح تعلیم و تربیت قابل‌تقدیر بوده و یکی از اقدامات ارزشمند آموزش و پرورش اهر این بود که از نخبگان دانش‌آموزی همایش تجلیلی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های دهه مبارک فجر باید باشکوه‌تر از سال‌های گذشته علی‌الخصوص در مدارس شهرستان اهر برگزار شود، افزود: در اغتشاشات اخیر دشمنان نظام جمهوری اسلامی سعی کردند تا ضربه‌ای به‌نظام و انقلاب وارد کنند اما با حضور گسترده مردم از ملت ایران سیلی محکمی خوردند که در همین راستا برگزاری باشکوه برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی مشت محکمی بر دهان بدخواهان نظام و انقلاب خواهد بود.

رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان اهر شورای آموزش و پرورش را شورای سیاست‌گذاری عنوان کرد، گفت: شورای آموزش و پرورش، شورای اجرایی نیست بلکه سیاست‌گذاری است چون در این شورا مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت بررسی و نتیجه به استان ابلاغ می‌شود.

بیشتر فارغ التحصیلان بیکار هستند

محمودی بابیان این‌که بیشتر فارغ‌التحصیلانی که پس از تحصیلات وارد جامعه می‌شوند بیکار هستند، گفت: بیکاری فارغ‌التحصیلان یک تهدید اجتماعی به‌حساب می‌آید و رویکرد دولت این است که وقتی جوانی فارغ‌التحصیل می‌شود به‌کارگیری شود این نیز میسر نمی‌شود مگر این‌که مهارت داشته باشد و استخدام در بدنه طبق قانون کشوری محدود بوده چراکه به ازای بازنشستگی سه نفر دولت می‌تواند یک نفر را جذب کند.

فرماندار شهرستان اهر اضافه کرد: بیشتر رویکردها این است که در ادارات دولتی استخدام شوند ولی محدودیت‌ها این اجازه را نمی‌دهند بلکه باید رویکردها را به سمت مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی تغییر یابد به‌طوری که جوانان در رشته‌هایی تحصیل کنند که بعد از اتمام تحصیل بازار کار داشته باشد نه این‌که پس از اتمام تحصیلات بیکاری بمانند.

وی با تأکید بر این‌که مهارت‌آموزی جوانان بر اساس نیازهای جامعه و شهرستان می‌تواند منبع درآمدی باشد، گفت: برای ما نقطه‌ضعف است که فضاهای آموزشی در روستاهای شهرستان اهر بلااستفاده بماند و ما نتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم در حالی که می‌توانیم این فضاها را در اختیار جوانان بیکار روستایی بگذاریم تا آن‌ها در بخش‌های تولید، فرهنگی و … استفاده کنند.

رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان اهر با ذکر این‌که منطقه ارسباران به‌ویژه شهرستان اهر از نظر تاریخ و فرهنگ غنی است، ابراز داشت: اخیراً اداره ارشاد اهر در خصوص راه‌اندازی موزه مطبوعات ارسباران اقدامی انجام داده و راه‌اندازی موزه تعلیم و تربیت منطقه ارسباران در اهر اقدامی بسیار ارزشمند بوده که باید تمامی دستگاه‌های اجرایی، شورا و شهرداری در این زمینه همکاری کنند چراکه اسناد و تاریخ آموزش و پرورش میراث فرهنگی است تا برای آشنایی نسل‌های آینده از آن‌ها حفاظت کنیم.

محمودی اضافه کرد: ۴۵ درصد تسهیلاتی که دولت در راستای حمایت و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری با بهره ۶ درصد پرداخت می‌کند مربوط به بخش کشاورزی و دام‌پروری است ولی متأسفانه جوان بیکار روستایی به لحاظ این‌که از تخصص و مهارت لازم برخوردار نیست نمی‌تواند از این تسهیلات استفاده کند در حالی که برای استفاده از این تسهیلات پیگیری و اقدام می‌کند.

فرماندار شهرستان اهر با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی در حوزه‌های کشت گیاهان دارویی، کشت محصولات گلخانه‌ای و سایر موارد نیز می‌تواند فرصت‌های شغلی ایجاد کند، گفت: جمعیت بیکار اهر بیشتر از سایر ادارات به فرمانداری مراجعه می‌کنند و ۸۰ درصد مراجعه‌کنندگان به فرمانداری اهر در زمینه اشتغال است متأسفانه شرایط طوری رقم خورده که جوانی با مدرک فوق‌لیسانس مراجعه می‌کند و می‌گوید او را در شهرداری به‌کارگیری کنند.

وی با یادآوری این‌که تولید در این شرایط اقتصادی حتماً هم به احداث سوله‌های آن‌چنانی نیاز ندارد بلکه هر فرد با مهارت و متخصص می‌تواند یک تولیدکننده باشد، خاطرنشان کرد: یک‌بخشی که می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال کمک کند مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی است.

محمودی یادآور شد: متأسفانه استقبال از تسهیلات حمایت و توسعه اشتغال روستایی و عشایری بسیار کم است علی‌رغم اینکه جوان روستایی فارغ‌التحصیل شده اصرار داریم تا از این تسهیلات استفاده کند اما حقیقت این است که اکثراً مهارت کافی ندارد.

فرماندار شهرستان اهر با تأکید بر اینکه نرخ بیکاری در شهرستان اهر بیشتر از میانگین نرخ بیکاری آذربایجان شرقی و کشور است، بیان کرد: افزایش نرخ بیکاری در شهرستان اهر ایجاب می‌کند تا بسیجی وار به بحث کاهش معضل بیکاری ورود پیدا کنیم.

دوران آموزش تعمیر پیکان به دانش‌آموزان سپری شده است

فیروز محمدی، رئیس دانشکده فنی شهید چمران اهر در این جلسه بابیان اینکه زمان آموزش تعمیر خودروی پیکان در هنرستان‌ها و مراکز آموزشی سپری شده و دیگر کار آیی ندارد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به دانش‌آموزان در زمینه خودرو آموزش بدهیم الآن وقت آن نیست که از پیکان استفاده کنیم بلکه دانش‌آموزان الآن نیاز به آشنایی با خودروهای مدرن را دارند به‌طوری که در حال حاضر همه تعمیرکار پیکان هستند و دیگر آموزش تعمیر این خودرو به دانش‌آموزان نمی‌تواند برای آن‌ها اشتغال‌زایی داشته باشد.

رئیس دانشکده فنی شهید چمران اهر افزود: کمتر کسانی پیدا می‌شود که از تعمیر خودروهای مدرن سررشته باشد و در همین شهرستان اهر اگر خودروی کسی مشکل پیدا کند مجبور هستند به مرکز استان مراجعه کنند، این است که باید در هنرستان‌ها و یا مراکز آموزشی فنی رشته‌هایی تدریس شود که در شهرستان و استان هم بازار کار داشته باشد و هم بتواند برای دانش‌آموز اشتغال‌زایی کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال ۸۵ که شاهد افتتاح مرکز فنی و حرفه‌ای اهر بودیم بدون اینکه از امکانات این مرکز اطلاعی داشته باشند سریع رشته‌هایی که باید آموزش داده شود را تعیین کردند ولی آن زمان کسی از وزارت علوم پیگیر آن نشد که آیا در اهر برای رشته‌های تعیین اقبالی وجود دارد یا خیر؟ پس بنا بر این اگر امکاناتی نداشته باشیم چطور دانش‌آموز و دانشجو بتواند به اشتغال آینده امیدوار باشد.

محمدی با اشاره به اینکه می‌بایست از ظرفیت‌های خیرین بزرگوار به‌جای آن‌که در احداث فضای هنرستان‌ها استفاده کنیم می‌توانیم در تجهیز کارگاه‌های آموزشی بهره‌مند شویم، گفت: رفته‌رفته تمامی ساختمان‌های جدیدالاحداث در شهر اهر به آسانسور مجهز می‌شوند و با توجه به اینکه تعداد تعمیرکار آسانسور در اهر بسیار اندک هستند می‌توان این رشته را در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای آموزش داد.

رئیس دانشکده فنی شهید چمران اهر ایجاد آموزشکده فنی خواهران را در شهرستان اهر ضروری دانست، خاطرنشان کرد: تردد دانشجویان خواهر به دیگر شهرها علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد برای خانواده‌های آن‌ها بلکه گاهاً منجر به مهاجرت خانواده‌ای نیز می‌شود که در این زمینه درخواست داریم تا آموزشکده فنی خواهران به لحاظ نبود آموزشکده فنی در شهرستان‌های هم‌جوار در اهر راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 112833 توسط قربان موحد و در روز یکشنبه 21 ژانویه 2018 ساعت 17:12:35
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر