شماره : 112469
4 / 1 / 2018 - 11:11

ضرورت همسو کردن رشته های دانشگاهی با نیاز بازار کار

با افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته های تحصیلی آنان با بازار کار هم خوانی نداشته و بیشترشان بیکار و یا در مشاغل غیرمرتبط فعالیت دارند به نظر می رسد رفع این مشکل نیازمند همسو کردن رشته های تحصیلی با نیاز بازار کار است.

به گزارش اهروصال؛ خانواده هایی که سال های گذشته فرزندان خود را تشویق به ادامه ‌تحصیل در رشته ها و دانشگاه‌های خاص کشور می‌کردند، هیچوقت فکر نمی‌کردند که فرزندشان پس از اتمام تحصیل موفق به ورود به بازار کار نشود.
علی فاتح جوانی است که مقابل یکی از روزنامه فروشی های شهرستان اهر ایستاده و به آگهی‌های استخدام روزنامه‌ها خیره شده است، ناامیدانه یکی از روزنامه ها را برداشته و صفحاتش را ورق می زند، از او سوال می‌کنم به مطالعه این روزنامه علاقه داری ؟ عصبانی می‌شود و می‌گوید: آقا ، زندگی‌ام را باخته ام ،‌ مطالعه را می خواهم چکار.
او را به ‌ آرامش دعوت می کنم، پس از مدتی ادامه می‌دهد: بیکاری باعث اختلاف من و اعضای خانواده‌ام شده، مسئولان فقط شعار می‌دهند که جوانان مهارت ندارند و گرنه مشغول کار می‌شدند یا می گویند جوانان به مراکز کاریابی مراجعه کنند.
این در حالی است که من یک سال است در چند کاریابی ثبت نام کردم و مهارت‌های لازم را متناسب با واحدهای تولیدی دیده‌ام، اما هر بار که برای کار مراجعه می‌کنم بی فایده است.
جوانی دیگر که در گوشه ای از خیابان با گوشی موبایلش در حال طرح سوال هایی از جمله شرایط استخدام شما چطور است ؟ حقوق و بیمه تون طبق قانون کار است ؟ و … توجهم را جلب می کند، نزدیک رفته و از او سوال کردم به دنبال کار هستید؟ مدرک شما چیست؟ چند وقته بیکارید؟
هنوز سوالاتم تمام نشده بود که با ناراحتی و چهره ای گرفته گفت: کارشناسی ارشد جغرافیا دارم و ۳سال است بیکارم.
وی ادامه داد: خیلی سخت است همه‌ عمرت را صرف دانش و علم کنی و مدرک فوق لیسانس بگیری و در نهایت بیکار باشی و مجبور به مسافرکشی شوی.
این جوان با چهره ای بر افروخته که نمی خواهد هویتش را فاش کند ادامه می دهد: آدم‌هایی چون من با کدام کار؛ با کدام پول؟ با کدام خانه باید تشکیل خانواده بدهند؟
وی گفت: این مدرک فول لیسانسی که از بهترین دانشگاه‌های کشور گرفته ام چه ارزشی دارد.
به هر حال موضوع اشتغال فارغ التحصیلان در سال های اخیر یکی از چالش های بزرگ کشور است و در شهرستان اهر نیز نبود بازار کار برای برخی رشته های دانشگاهی از مشکلات اساسی است.
فرماندار شهرستان اهر در این خصوص با اشاره به اینکه عدم مهارت‌آموزی دانشجویان در دانشگاه‌ها برای جامعه آسیب است، گفت: در دانشگاه‌ها رشته‌هایی باید تدریس شود که در جامعه بیشتر به آن نیازمندیم.
زاهد محمودی با بیان اینکه متأسفانه فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها بعد از تحصیل بیکار مانده‌اند، گفت: اگر در رشته‌ای که جامعه به آن نیاز دارد تحصیل می‌کردند شاید وضعیت این‌چنین به وجود نمی‌آمد.
وی نیازسنجی را ضرورت توسعه رشته ها و واحدهای دانشگاهی دانست و گفت: ضعف مهارت‌آموزی دانشجویان در دانشگاه‌ها آسیبی جدی برای جامعه است.
محمودی اظهارکرد: اگر در دانشگاه‌ها و حتی جامعه مدرک‌گرایی کنار گذاشته شود و جوانان بیشتر بر روی مهارت‌آموزی متمرکز شوند به طور قطع در بازار کار با مشکل مواجه نمی شوند.
مدیر آموزش و پرورش اهر نیز در این خصوص با تأکید بر مهارت‌آموزی پیش از ورود به بازار کار، ارائه رشته‌های موردنیاز جامعه بر اساس نیازسنجی بازار را ضروری دانست.
جعفر شجاعی با تأکید بر این‌ که بومی‌سازی رشته‌های تحصیلی در هنرستان‌ها و آموزشکده فنی شهرستان اهر در آینده دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: ما سعی داریم تا رشته‌هایی که در شهرستان اهر بیش از همه کاربرد دارد را جایگزین رشته‌های ناکارآمدی که هیچ تأثیری در آینده دانش آموزان ندارد کنیم.
وی با اشاره به اینکه سال آینده هنرستان‌ها توسعه می‌یابند، گفت: سال آینده ۳۰ کلاس به کلاس‌های هنرستان‌های شهرستان اهر افزوده می‌شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر هم با تاکید بر ایجاد برخی از رشته های دارای ظرفیت ایجاد اشتغال، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر به عنوان اولین و بزرگترین واحد دانشگاهی شمال شرق کشور و منطقه ارسباران توانسته است با امکانات و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی و فضاهای مناسب آموزشی و بهره مندی از اساتید خبره گام های اساسی در جهت ارتقاء کمی و کیفی علمی و آموزشی بردارد.
اسدی گفت: این دانشگاه با بیش از ۹ هزار دانشجو توانسته از مقطع فوق لیسانس تا مقطع دکتری نسبت به راه اندازی رشته های مختلف علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی اقدامات اساسی انجام دهد.
وی گفت: با پیگری های انجام شده در جهت توسعه تحصیلات تکمیلی و ایجاد رشته های جدید در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد، موافقت سازمان مرکزی و شورای گسترش برای راه اندازی ۴ رشته دکتری تخصصی و ۱۳ رشته ارشد کسب شده است.
وی اعلام کرد: تا زمان حاضر از این دانشگاه ۱۶ هزار و ۹۳۵ نفر در مقطع کاردانی، کارشناسی ارشد و دکترا فارغ التحصیل شده اند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اهر هم اعلام کرد: تعداد ۶۲۲ نفر در طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی در این شهرستان ثبت نام کرده اند که ۹ نفر آنان موفق به عقد قرارداد با واحدهای تولیدی شده‌اند.
اهر از شهرستان‌های آذربایجان شرقی است که جمعیت آن بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۲۸
هزار نفر اعلام شده که ۹۲ هزار نفر در شهر و ۳۶ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.
به گفته مسئولان، این شهرستان در حال حاضر بیش از ۷ هزار نفر بیکار دارد، به طوری که فرماندار اهر اعلام کرده است: میانگین نرخ بیکاری در این شهرستان بیشتر از میانگین استان و کشور است.
خبرنگار: رضا بالاگر

 

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 112469 توسط قربان موحد و در روز پنج‌شنبه 4 ژانویه 2018 ساعت 11:11:38
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر