شماره : 112330
27 / 12 / 2017 - 22:37

اهر پشتوانه گردشگری تبریز ۲۰۱۸

شهرستان اهر به عنوان یکی از پنج محور هدف گردشگری «تبریز ۲۰۱۸» انتخاب شده است و به واسطه ظرفیت های طبیعی و تاریخی می تواند نقش مهمی در این رویداد ملی ایفا کند.

به گزارش اهروصال؛ شهرستان اهر در مسیر ارتباطی تبریز به مشگین شهر واقع شده و قلب تپنده، نبض و شاهراه گردشگری دو استان آذربایجان‌شرقی و اردبیل محسوب می شود.
اهر در شمال آذربایجان شرقی با ۱۲ کیلومتر مربع بزرگترین شهر منطقه ارسباران بوده و در دل کوه‌ها و جنگل‌های بکر منطقه قرار دارد و دیار عاشقان، عارفان نام آور و دانشمندانی مانند شیخ شهاب الدین محمود اهری، دکتر قاسم اهری و صدها عارف و دانشمند دیگر است.
این شهرستان در منطقه‌ای کوهستانی با آب و هوای خنک و دلپذیر با تابستانی ملایم و در دل کوه‌های بلند شیور در شمال شرق، بزکش در جنوب و قوشاداغ در جنوب شرقی واقع شده است.
شهرستان اهر به دلیل آب و هوای مناسب و جاذبه های مختلف گردشگری، مستعد جذب گردشگر است و انتخاب این شهرستان به عنوان یکی از محورهای گردشگری تبریز ۲۰۱۸ زمینه توسعه گردشگری و سرمایه گذاری را فراهم کرده و امیدواری به رونق اشتغال در این بخش را بیشتر کرده است.
به همین منظور مسئولان استانی و شهرستانی گردهم آمدند تا با هماهنگی بیشتر به پیشواز روایداد تبریز ۲۰۱۸ بروند.
مسئول امور شهرستان‌های میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه رویداد تبریز ۲۰۱۸ از ۱۰ دی‌ماه به‌صورت رسمی آغاز می شود، گفت: ویژه‌برنامه آغازین تبریز ۲۰۱۸ با حضور اعضای هیئت دولت در تبریز برگزار خواهد شد.
علیرضا قوچی اظهارکرد: تبریز ۲۰۱۸ برای استان آذربایجان شرقی و کشور رویدادی بزرگ و مهم محسوب می‌شود .
وی هدف از میزبانی پایتخت گردشگری جهان اسلام را شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشورهای اسلامی عنوان کرد و افزود: انتخاب شهری به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام تنها به معنای مطرح کردن همان شهر نیست بلکه کل کشور میزبان این رویداد است و از همین رو ریاست ستاد ملی رویداد تبریز ۲۰۱۸ بر عهده معاون اول رئیس‌جمهور بوده و تعدادی از وزرا نیز عضو این ستاد هستند.
قوچی اضافه کرد: هدف اصلی ما از میزبانی رویداد ” تبریز ۲۰۱۸ ” معرفی و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری کلان‌شهر تبریز و سایر شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که جزو اولین حرکت‌ها محسوب می‌شود.
وی از واگذاری ۱۹ طرح گردشگری آذربایجان شرقی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی آمادگی دارد در صورت تمایل سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کاروان‌سرای شاه‌عباسی گویجه بئل را به بخش خصوصی واگذار کند.
مسئول امور شهرستان‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهارکرد: هدف اصلی ” تبریز ۲۰۱۸ ” بوم گردی است.
فرماندار شهرستان اهر نیز در این نشست، رونق صنعت گردشگری را گامی مهم در رونق اقتصادی منطقه عنوان کرد، گفت: در راستای برگزاری برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ ستاد شهرستانی این رویداد ملی در شهرستان اهر نیز تشکیل می‌شود.
زاهد محمودی با بیان اینکه انتخاب تبریز به ‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام می‌تواند در صنعت گردشگری کلان‌شهر تبریز و استان آذربایجان تحول‌آفرین باشد، گفت: زمانی می‌توانیم تحول را در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی لمس کنیم که برنامه‌ریزی دقیق و سنجیده داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها در میزبانی از گردشگران خارجی ” تبریز ۲۰۱۸ ” نقش دارند،گفت: ایجاد کریدور گردشگری شمال استان را پیشنهاد کرده‌ایم تا بیش از پیش ظرفیت گردشگری منطقه از سوی دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.
محمودی بر لزوم استفاده از نکته نظرات صاحب‌نظران عرصه گردشگری در راستای پیشبرد برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ تأکید و یادآوری کرد: محور اصلی در این رویداد مردم هستند.
به گزارش ایرنا، منطقه ارسباران که از طرف یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده است، دارای ظرفیت های طبیعی قابل توجهی است که هر گردشگری را به خود حذب می کند.
شهرستان اهر در کنار ورزقان، هریس، کلیبر و خداآفرین در این منطقه قرار گرفته و دارای ظرفیت های مناسب گردشگری است.
اهر در دوره ایلخانان مغول، استراحت گاه تابستانی ایلخان ها بوده است.
آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری از عارفان سدهٔ هفتم هجری یکی از جاذبه های تاریخی این منطقه است که در پارک شیخ شهاب‌الدین شهر اهری قرار گرفته ‌است.
این مجموعه شامل ساختمان‌های خود خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها، و تعدادی غرفه است. پیشینهٔ این بنا که با شیوه اسلامی ساخته شده، به دورهٔ شاه عباس یکم صفوی می‌رسد؛ البته برخی از بخش‌های تاریخی آن به پیش از این دوره و به طور عمده به دورهٔ ایلخانان مربوط می‌شود.
این خانقاه از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده است و تنها موزهٔ عرفان در ایران محسوب می شود.
قلعه پشتاب هم یکی از آثار تاریخی شهرستان اهر است که در نزدیکی دهی به همین نام از دهات دهستان یافت بخش هوراند و در فاصله‌ای نه چندان دور از راه هوراند بر بالای یک کوه صخره‌ای قرار گرفته و آثاری چون پلکان و اتاقک‌های کنده شده بر سنگ از بقایای آن است.
این قلعه بر روی یکی از کوه‌های بلند به نام هشت‌سر در ۱۲ کیلومتری هوراند و ۵۰ کیلومتری شمال شرقی اهر واقع شده‌است.
این قلعه تنها یک راه باریک برای ورود دارد و در سه سمت دیگر آن پرتگاه‌های مخوفی دیده می‌شود که قلعه را نفوذ ناپذیر ساخته‌است.
دیرینگی آن به دوره‌های اشکانی و ساسانی می‌رسد و از نواحی این دژ، قلعه قهقهه و درهٔ رود قره‌سو است که از پای آن می‌گذرد دیده می‌شود.
غالب دژهای منطقهٔ ارسباران از یک‌دیگر قابل رویت هستند و این دژها در ادواری و از جمله دورهٔ جنبش خرمدینان آذربایجان که به احتمال قوی در تصرف آنان بوده‌اند به واسطهٔ علایم آتش‌های شبانه با همدیگر ارتباط پیدا می‌کردند.
بازار اهر نیز در جای خود دارای جاذبه های ویژه ای است، این بازار از شاخه‌های مختلفی تشکیل یافته و دارای ۴ بخش اصلی به نام‌های بازار جعفرقلی‌خان، بازار کفاشان، بازار نصیربیگ و راسته‌بازار است.
این بازار در زمان رشیدالملک، حکمران وقت ارسباران مرمت شده‌است.
خانهٔ تاریخی قاسم خان اهری از خانه‌های تاریخی اهر است که در خیابان حزب‌الله این شهر قرار گرفته‌است.
این بنا از اتاق‌ها، سرسرا و نورگیرهای مختلفی شکل گرفته‌ و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، پارک قاسم اهری در جوار خانه تاریخی مذکور احداث شده‌است.
خانه بشیر آمر (از نوادگان پسری عباس میرزا) یکی دیگر از خانه‌های تاریخی اهر است که در خیابان شیخ شهاب الدین اهری قرار گرفته‌است.
این بنا از اتاق‌ها، اندرونی، زیرزمین، یخچال، سرسرا و فضاهای دیگری شکل گرفته‌است، قدمت این خانه به بیش از ۱۱۰ سال می‌رسد مساحت این ملک ۱۲۰۰ متر مربع و اعیانی آن بیش از ۹۵۰ متر مربع است.
این خانه دارای معماری ویژه ای است به طوری که دارای نمای سه طبقه از پشت ساختمان و دوطبقه از مقابل است در ضمن آجر بکار رفته در ساختمان این بنا در حیاط و کوره‌ای که در زیر حوض بزرگ حیاط قراردارد بعمل آمده‌است.
در روایات تاریخی این شهر آمده که خانه بشیر آمر بر روی یکی از ۵ قلعه ماد در دوران باستان ساخته شده است.
هر چند در پی زمین لرزه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ بخشی از این ملک دچار تخریب شد اما همچنان برای گردشگران داخلی و خارجی علاقمند به بناهای تاریخی می تواند جذابیت ویژه ای داشته باشد.
به هر حال مردم میهمان دوست اهر که دل هایشان را در طبیعت بکر و زیبای منطقه ارسباران صفا داده اند در انتظار میزبانی از گردشگران تبریز ۲۰۱۸ هستند و امیدوارند در کنار طبیعت منطقه و آثار تاریخی، مسئولان شهرستان بستری مناسب برای معرفی صنایع دستی و محصولات کشاورزیشان فراهم کنند.
گزارش از رضا بالاگر

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 112330 توسط قربان موحد و در روز چهارشنبه 27 دسامبر 2017 ساعت 22:37:16
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر