شماره : 111951
10 / 12 / 2017 - 17:08

اگر از موسیقی عاشیقی حمایت نشود دیگر اثری از این سبک موسیقی سنتی نخواهد ماند

عاشیق امید جباری: اگرحمایت اساسی از این قشر خدوم و زحمتکش برای گذران زندگی، معیشت، امور رفاهی و کاری آنها از جمله بیمه این عزیزان تدابیری جدی اتخاذ نشود، در آینده دیگر آثاری از این موسیقی که الهام گرفته از سنت و آداب و رسوم و پیشینه فرهنگی تاریخی ارسباران و قره‌داغ است، نخواهد ماند.

به گزارش اهروصال؛ عاشیق امید جباری عصر دیروز؛ در نشست صمیمی اهالی فرهنگ و هنر با نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اظهار داشت: اگرحمایت اساسی از این قشر خدوم و زحمتکش برای گذران زندگی، معیشت، امور رفاهی و کاری آنها از جمله بیمه این عزیزان تدابیری جدی اتخاذ نشود، در آینده دیگر آثاری از این موسیقی که الهام گرفته از سنت و آداب و رسوم و پیشینه فرهنگی تاریخی ارسباران و قره‌داغ است، نخواهد ماند.

وی با انتقاد از برخی کم توجهی‌ها به این هنر اصیل و بومی منطقه گفت: با وجود  سالن‌های متعدد و سینمای شهر اهر که سال‌ها  بلااستفاده مانده عدم حمایت و برنامه‌ریزی مسوولان ذی‌ربط برای برگزاری موسیقی عاشیقی و با وجود علاقه هنرمندان موسیقی عاشیقی که آمادگی دارند در طول سال برنامه‌های شاد و موسیقی سنتی عاشیقی را در سالن‌های شهرستان در مناسبت‌های مختلف ارائه دهند به حال خود رها شده است.

جباری در این جلسه بر حمایت جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان شهرستان از این هنرمندان شایسته و گمنام تأکید کرد و افزود: هم اکنون بیش از ۸۰ عاشیق و عوامل وابسته در این شهرستان فعالیت دارند که ظرفیت عظیمی برای هنر و موسیقی بومی و سنتی منطقه است.

حمایت از فعالان شعر و ادب یک ضرورت است

رئیس انجمن ادبی اهر نیز در این نشست بر ضرورت حمایت از فعالان شعر و ادب تأکید کرد.

علیرضا انباز گفت: با وجود استقبال شایسته مردم از برنامه‌های ادبی و همایش‌های شعر و ادب، نبود اعتبارات لازم و کافی باعث شده این‌گونه همایش‌های ادبی در گستره ملی برگزار نشود.

وی به برگزاری همایش بزرگ نظیره‌سرایان با حضور شاعران شمال‌غرب کشور در اهر اشاره کرد و افزود: نظیره‌سرایان امسال از اقصی نقاط کشور در اهر حضور داشتند و نسبت به سال گذشته این همایش  از لحاظ کمی وکیفی از رشد قابل توجهی برخوردار بود.

انباز، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی نظیره‌سرایان در اهر را برای تداوم و برگزاری آن به صورت ملی را یک ضرورت برشمرد و خواستار حمایت‌های لازم مسوولان ذ‌ی‌ربط در این زمینه شد.

این پژوهشگر شعر و ادب ایجاد خانه شاعران و مکانی درخور فعالان این عرصه در یکی از پارک‌های شهرستان را پیشنهاد کرد و تصریح کرد: در صورت محقق شدن آن برگزاری محافل ادبی در پارک‌ها گسترش می‌یابد.

انتهای پیام/

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 111951 توسط قربان موحد و در روز یکشنبه 10 دسامبر 2017 ساعت 17:08:52
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر